Duppe Startet 30.Mai.2017 Del på Facebook Startet 30.Mai.2017 Ser at forumet har 'vennehjelp', KNBF en slags 'NAF-type' sikkerhetssjekk og båttakstmann kan gi tilstandsrapport, men er det noen andre? Mekanikere? Hva anbefales egentlig for førstegangskjøper som meg? Alle sammen? Trenger vel ikke akkurat at f.eks. dorullholderen testes ut, men skal jo ut med et anseelig beløp og burde jo nesten vite om grunnleggende feil eller mangler jeg selv ikke evner å oppdage, men hvis den grundigste testen koster mer enn hva evt. utbedringer vil gjøre blir det jo kanskje ikke verdt det og den 'nest beste' testen grei nok? (Er snakk om en 10-12 år gammel 25-fots båt i 300-400 000 -kr klassen) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Et googlesøk med "takstmann båt" gir deg noen svar. Finnes flinke erfarne folk som lever av dette. Alternativt at du forhører deg om lokale helter med godt rykte. Det er jo mange elementer som skal vurderes :-) Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Det kan også lønne seg å betale en mekaniker til å være med deg å se på båten. Evt leie en på det stedet der du skal kjøpe. Flere som har gjort seg dyre erfaringer når feil kommer like etter en handel. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Duppe Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Så mekaniker er egentlig det mest vesentlige når det gjelder båt av denne alder og størrelse? Hvis det er noen feil, er de altså mest sannsynlig mekaniske og ikke strukturelle, og de strukturelle kan jeg for det meste se selv (sålenge jeg får sett under båten)? Og for å leie mekaniker kontakter jeg da en marina? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Hei igjen, Duppe. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en båttype som er rimelig enkel og grei å ordne ting på selv. Da vil du kunne lære masse underveis. Mitt stalltips er en ca 25 foter med aksling og en Yanmar 4LH (A)-maskin. Dette er en enkel og super motor med deletilgang i mange år fremover. Jeg synes ikke du skulle titte etter mere hurtiggående båter med drev. Mange begynner med det, og angrer. Håper jeg ikke får mange på nakken av det rådet, men det er i mitt tilfelle selværfart. Et par eksempler: Agder 8000/880, Marex 280 Holiday og Inter 8800. Eller tenker du på påhengsmotor-båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Skal du bruke en mekaniker ville jeg nok sett på hva jeg kjøper av motortype, å så henvendt meg til nærmeste servicested for den typen. Å så leid en mekaniker derfra. Det finner du lett gjennom å Google, eller eventuelt å spørre her inne. Motor er jo som regel det dyreste som er ombord i en båt. Å da er det greit å ha en grundig sjekk på den. Ofte vil jo en mekaniker være god til å vurdere andre ting enn motor og da, om du er heldig kan det jo være en av de flinke du får med deg. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Duppe Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Takker for bra tips. Tror jeg kommer til å gjøre dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.