Hansa666 Startet 30.Mai.2017 Del på Facebook Startet 30.Mai.2017 Heisann. Har en Mastervolt Whisper 3600 ombord fra 2003 som fungerer egentlig som en klokke. MEN, belastes den med mer enn 2 kw, ja da stopper den opp pga for høy belastning. Ved et forbruk på 2 kw, er alt normalt, den går på 3032 rpm, 50 ( sinus ett eller annet..), 70% belastning. Men legger jeg på 500 watt mer, ja da stopper den opp og jeg må restarte. Er det noe som kan gjøres slik at jeg kan hente ut ca 3 kw fra generatoren? Det er 3 kw som er oppgitt, så da mangler jeg 1 kw. Noen forslag eller erfaringer på samme område? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Hva slags belastning påfører du? En vesentlig kapasitiv eller induktiv last gjør at du ikke får hentet ut maks aktiv effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 (redigert) Jeg hadde en 3500 før. Jeg opplevde at den stoppet ved stor belastning. Da måtte kondensatorer byttes. Dersom du har inverter også og kan stille inn hvor mange A du skal trekke så skal du sette det på 13A ved bruk av agregatet. Redigert 31.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Heisann. Måtte på reise, så har ikke kunnet følge opptråden før nå.. Har ikke inverter, så den saken er grei, men forstår ikke hva som menes med kapasitiv og induktiv last.. :) Dette med kondensatorer kan jo ha en mening, men hvordan kan jeg vite om disse er defekt? Må inrømme at generatoren har fungert som nå siden 2012 da jeg kjøpte båten, så det har ikke vært en plutselig endring nå. MEN jeg vil svært gjerne kunne ta ut mer effekt enn i dag.. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Hvis lasten er induktiv eller kapasitiv (=reaktans) så påfører du aggregatet en reaktiv belastning. Dvs det må yte effekt som du ikke får glede av. Kanskje lettere å bare si hva du driver med aggregatet når du belaster det med over 2kW? ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 da kondensatorene var gåene på mitt agregat så tålte det ikke større belastning. Feks da vi kjørte micoen på max så stoppet agregatet. Uten feilmelding på kontrollpanelet. Bare å starte det opp igjen med normal start sekvens. Men det stoppet igjen ved stor belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 22.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2017 Heisann, takker for tilbakemelding fra både diax og Bitteliten :) Ved overbelastning får jeg beskjed via displayet , Voltage varning. Da ligger jeg på ca 72% belastning, dvs ca 2 kw. Setter jeg på eks varme på vann som tar 800w, ja da stopper aggregatet og må restartes. bitteliten, du snakker om kondensatorer som ikke lenger holdt, men da fikk du ingen feilmelding ? Aner ikke om det er samme feil hos meg ettersom jeg faktisk får feilmelding. Skulle gjerne kunne tatt ut 3 kw, men det ser vanskelig ut i dag.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 (redigert) Nei - vi fikk ingen feilmelding på dette. Aggregatet bare slo seg av om jeg husker rett. Dette er jo egentlig et aggregat produsert av Whisper. Mulig Whisper Power i Sverige kan hjelpe deg. Et spørsmål: har du inverter fra Mastervolt koblet inn i anlegget også? Redigert 23.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 Heisann. Nei, har ikke inverter, men har bestemt meg for å hente inn en elektriker slik at vi kan få målt faktisk status på agregatet og ikke bare mine observasjoner. Er på et område nå hvor min kompetanse ikke strekker til :):) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.