Maika Startet 31.Mai.2017 Del på Facebook Startet 31.Mai.2017 http://www.torqeedo.com/en/products/batteries/bmw-i3-high-voltage-batterie/4106-00.html Nominal voltage 360 V Maximum voltage 396 V Maximum discharge capacity 55 kW Nominal charge 94 Ah Dimensions 1660 x 964 x 171 mm Multiple batteries per motor yes Usable energy 30,5 kWh Weight 256 kg Waterproof IP 67 9 års "80%"-garanti € 29.397,00 (minus 19%, men pluss frakt og moms). Tilbudet jeg fikk på el-motorer for litt siden tilsier at denne batteripakken vil koste ca NOK 300 000,- (Dyrere en ny BMW i3!) Ikke så veldig plasseringsvennlig og bra tung pakke (men temmelig tyverisikker:). Li-Ion har jo ikke vært ansett som like trygt som LiFePo4, men denne er vel kanskje modifisert mye for marin bruk. Hva gir dette for vekt og pris pr. Ah sammenlignet med andre muligheter? Jeg prøver meg: 30,5kWh Usable energy / 12V = 2542Ah. 300 000 kr / 2542Ah = 118 kr/Ah, dvs ca 50% dyrere enn de billigste LiFePo4 hvis jeg har regnet riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Li-ion i båt? Tja, vet ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Du tviler på om tysk kvalitet gjelder her? Tror du at de billigste LiFePo4-batteriene fra Kina er tryggere? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Pr definisjon skal Lifepo4 være tryggere en både li-ion og li-po. Eller sagt på en annen måte, Lifepo4 er tryggest av alle lithium batteri, så lang jeg har skjønt. Men mulig jeg tar feil? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Hm, Victron kaller LiFePo4 for det sikreste av Li-ion batteriene, så kanskje i3-pakka også består av LFP? https://www.victronenergy.com/blog/2015/03/30/batteries-lithium-ion-vs-agm/ Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Dette kan jeg ikke men prøver meg allikevel. Lifepo4 bruker jernsulfat i elektrode mens li-ion bruker Cobalt Manganese. Lifepo4 skal være sikrere en li-ion. Har aldri sett det med både li-ion og li-po tar fyr bare de får litt overladning. Et velkjent fenomen i modellfly/bil miljøene. Etter det jeg har skjønt så er jernsulfat mye sikrere å bruke. Men som sagt, dette kan jeg ikke men bare gjengir det jeg har hørt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Da kan jeg prøve meg med et regnestykke: For 300 000 kroner kan jeg kjøpe ca. 30 000 liter diesel. Korrigerer for prisstigning og inflasjon: 25 000 liter. Hulda brenner 500 liter i året. Da har rederen diesel til han fyller ca. 190 år. Konklusjon: Den batteripakken må jeg bare ha! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 (redigert) Økonomi er nok den siste grunnen til å kjøpe ithiumbatterier;) (...selv om utgifter til vedlikehold av dieselmotor, olje osv. jo også må tas med i en eventuelt sammenligning med el-motor.) Redigert 31.Mai.2017 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Tenk deg å kjøre motorbåt i 35 knop like stille som en seilbåt (minus propell og sjøstøy) er grisekult da! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 På den andre siden, sønnen min med et bein i am.car-miljøet: 'Mange hadde betalt bra for å få den V8'er-brummen der i bilen'. Personlig liker jeg best tyst seiling i 7 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Smaken er som baken. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Eramar Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Kan godt tenke meg elmotor i neste seilbåt så synes dette er interessant. Prisene virker foreløpig spinnville på det meste av elmotor til båt selv om Torqeedo's utstyr ser veldig bra ut. (BMW har tidligere antydet rundt 70.000,- for batteribytte). Kjører i3 med samme batteripakke, men har ikke funnet så mye om oppbygging av batteri og celler. Har lest at det skal være LiNiMnCoO2 (NMC) men ikke sikker. Litt info om batterityper HER. Ser ut til at LiFePo4 passer bedre til eksisterende 12V systemer (mer stabilt og 4 celler gir ca 13V) mens NMC har litt høyere spenning (4 celler gir nærmere 15 volt). Tenker også brannsikkerhet, men om båten designes for el-drift kan man også legge inn ekstra sikkerhet rundt lading, kortslutning, temperatur osv for å minimere faren for thermal runaway. DSB har litt info om brann i elbil HER Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Torqeedo-motorene er jo relativt billige sammenlignet med dieselmotorer, og særlig hvis du ser på behovet for vedlikehold. Prisen på lithium-batterier er min grunn til å ikke bytte ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.