Jump to content

Nå kan du kjøpe BMW Li-ion til båtbruk


Maika

Recommended Posts

http://www.torqeedo.com/en/products/batteries/bmw-i3-high-voltage-batterie/4106-00.html

Nominal voltage 360 V
Maximum voltage 396 V
Maximum discharge capacity 55 kW
Nominal charge 94 Ah
Dimensions 1660 x 964 x 171 mm
Multiple batteries per motor yes
Usable energy 30,5 kWh
Weight 256 kg
Waterproof IP 67

 

9 års "80%"-garanti

€ 29.397,00 (minus 19%, men pluss frakt og moms). Tilbudet jeg fikk på el-motorer for litt siden tilsier at denne batteripakken vil koste ca NOK 300 000,- (Dyrere en ny BMW i3!)

 

Ikke så veldig plasseringsvennlig og bra tung pakke (men temmelig tyverisikker:). Li-Ion har jo ikke vært ansett som like trygt som LiFePo4, men denne er vel kanskje modifisert mye for marin bruk.

Hva gir dette for vekt og pris pr. Ah sammenlignet med andre muligheter? Jeg prøver meg: 30,5kWh Usable energy / 12V = 2542Ah. 300 000 kr / 2542Ah = 118 kr/Ah, dvs ca 50% dyrere enn de billigste LiFePo4 hvis jeg har regnet riktig.

Link to post

Dette kan jeg ikke men prøver meg allikevel. Lifepo4 bruker jernsulfat i elektrode mens li-ion bruker Cobalt Manganese.

Lifepo4 skal være sikrere en li-ion. Har aldri sett det med både li-ion og li-po tar fyr bare de får litt overladning. Et velkjent fenomen i modellfly/bil miljøene. 

Etter det jeg har skjønt så er jernsulfat mye sikrere å bruke. Men som sagt, dette kan jeg ikke men bare gjengir det jeg har hørt. 

Link to post

Kan godt tenke meg elmotor i neste seilbåt så synes dette er interessant. Prisene virker foreløpig spinnville på det meste av elmotor til båt selv om Torqeedo's utstyr ser veldig bra ut. (BMW har tidligere antydet rundt 70.000,- for batteribytte).

 

Kjører i3 med samme batteripakke, men har ikke funnet så mye om oppbygging av batteri og celler. Har lest at det skal være  LiNiMnCoO2 (NMC) men ikke sikker. Litt info om batterityper HER. Ser ut til at LiFePo4 passer bedre til eksisterende 12V systemer (mer stabilt og 4 celler gir ca 13V) mens NMC har litt høyere spenning (4 celler gir nærmere 15 volt).

 

Tenker også brannsikkerhet, men om båten designes for el-drift kan man også legge inn ekstra sikkerhet rundt lading, kortslutning, temperatur osv for å minimere faren for thermal runaway. DSB har litt info om brann i elbil HER

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...