Jump to content

Lurium til renhold av dieselsystemet?


kapptein

Recommended Posts

Siden jeg idag har fått koblet rengjort dieseltank til maskinen igjen, er jeg opptatt av at alt skal funke bra framover. Mener å huske at flere av dere har nevnt noe om "lurium" som avliver dieseldyr og ordner opp med det meste. Har forhørt meg i div butikker i dag, og alle anbefaler forskjellig (sikkert ut fra hva de har i hyllene dd). Emneoversikten ble jeg heller ikke så mye klokere av, bortsett fra at Hammerdown skal være bra. Hva ellers??? :confused:

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde dyr på tanken i fjor. Flatbunnet tank uten mannhull, som hadde ligget for lenge uten å bli drenert.

 

Det som var på tanken var en brun gugge, geleaktig og slimete.

 

Jeg tok kontakt med DP-ServiceA/S i Tysvær. De hadde en dip-stick test som påviste dieseldyr, og som også kunne påvise hvor sterk konterminering det var på tanken. (Hvor mange dyr det var pr liter eller desiliter e.l.) Det fulgte med en lettfattelig bruksanvisning.

 

Min tank ble tømt, det ble laget to mannhull for senere rengjøring, og avtappingen ble flyttet til motsatt side av tanken. Deretter ble samtlige filtre skiftet, og noe som kaltes for "dieseldyrstopp", et mørkeblått stoff ble tilsatt. Deretter kjørte jeg igjennom systemet, og tappet returdieselen over på egen kanne den første halvtimen motoren gikk, slik at systemet ble rengjort.

 

Jeg har ikke merket noe tull etterpå, og har logget 80 maskintimer uten filterskifte.

 

Lykke til!

 

Jaliza :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har fått meg Hammerdown, og tenkte å slå en skvett. Hvor nøye er egentlig dette med blandingsforholdet? Regner med at jeg har ca 90 liter på tanken. Er ok å bare slå på en liten skvett, eller må dette blandingsforhlodet være pinlig nøyaktig ?

<{POST_SNAPBACK}>

Som jeg husker å ha lest i brosjyren som ligger i båten. For mye eller for lite ødelegger virkningsgraden.

 

Har selv brukt den nå i 2 sesonger og har bare gode erfaringer.

 

Kjøpte meg en 20 ml engangssprøyte på apoteket og bruker denne til Hammerdown ved dieselfylling.

 

Resepten er jo 1:6500

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt den nå i 2 sesonger og har bare gode erfaringer.

Kjøpte meg en 20 ml engangssprøyte på apoteket og bruker denne til Hammerdown ved dieselfylling.

<{POST_SNAPBACK}>

Har brukt HD i sommer og dosert med engangssprøyte (helt greit)

Maskinen starter lett (men det det har den eg. alltid gjort), synes ikke at utslippet er blitt renere, men det kan vel ikke forventes på en så gammel sak som vi har (Bolinder-Munktell fra 60-tallet).

Vil uansett fortsette med HD, mest for å sikre mot vann/kondens/dieseldyr.

Link to post
Share on other sites

Har brukt HD i sommer og dosert med engangssprøyte (helt greit)

Maskinen starter lett (men det det har den eg. alltid gjort), synes ikke at utslippet er blitt renere, men det kan vel ikke forventes på en så gammel sak som vi har (Bolinder-Munktell fra 60-tallet).

Vil uansett fortsette med HD, mest for å sikre mot vann/kondens/dieseldyr.

<{POST_SNAPBACK}>

Dyreste kondensfjerner i hele verden?

 

Her har man et stoff man putter på tanken i den tro at det løser diverse problemer. Mitt største problem er at jeg ikke vet og ikke har mulighet til å vite.

 

Å tro at noen milliliter av stoffet i tanken min løser et eventuelt vann-i-drivstoffet-problem må vel kalles i overkant optimistisk? Stoffet virker emulgerende og er et petroleumsprodukt. Et annet emulgerende petroleumsprodukt heter kaldavfetting, autorens, nafta. I utstrakt bruk pga den gode evnen til å løse olje og emulgere vann

 

Så hvor mange milliliter vann emulgerer noen milliliter Hammerdown? Si det. Neppe nok til at det løser at alvorlig vannproblem. Kanskje løser det et tilfeldig kondensproblem. Kanskje. Jeg vet ikke.

 

Dieseldyr? Nå er ikke dieseldyr spesielt utbredt. Jeg kjenner ingen som har hatt det. At man over tid kan få litt bunnfall er ikke det samme som at man har dieseldyr. Tenk på konsekvensene for en fyringsoljetank hvis litt kondensvann skulle starte et slikt helvete. Oljeselskapene tilsetter jo biocider selv.

 

Renere forbrenning? Mulig det. Eller ikke? Du må ta selgerens ord for det. Kanskje med henvisning til en 20 år gammel test som viste tja....

 

Mindre røyk? Noen påstår det.

 

Mindre drivstofforbruk? De påstår så. Pussig at et produkt som kan spare 10-20% drivstoff for noen få øre literen ikke er mer utbredt? Mange må være særdeles dårlig i matematikk. 10% mindre drivstofforbruk gir også milliarder av tonn mindre CO2. En gavepakke til miljøorganisasjoner - som de ikke har vett til å ta i mot.

 

Har aldri hatt problemer med dieselsystemet og aldri puttet noe annet enn diesel på tanken. Har jeg hatt usannsynlig mye flaks?

 

Kapptein har en pragmatisk holdning til dette. Han bruker det, men kan egentlig ikke se at det har noen effekt. Fortsetter med det fordi det antagelig løser eventuelle kondensproblemer/dieseldyrproblemer som ellers ville ha dukket opp. Mulig det er riktig, men sannsynligvis er det feil.

 

Mulig jeg spekulerer for mye, men det betyr ikke at spekulasjonene mine er feil.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dyreste kondensfjerner i hele verden?

Mindre røyk? Noen påstår det.

Kapptein har en pragmatisk holdning til dette. Han bruker det, men kan egentlig ikke se at det har noen effekt. Fortsetter med det fordi det antagelig løser eventuelle kondensproblemer/dieseldyrproblemer som ellers ville ha dukket opp. Mulig det er riktig, men sannsynligvis er det feil.

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Maskinen på "Start" nok ikke særlig representativ siden den er så gammel, men "mindre røyk"?, ihvertfall ikke før den når arbeidstemperatur, men da ryker den vanligvis heller ikke mye.

"Dyr kondensfjerner" - det synes jeg ikke siden jeg for 300 kr forhåpentligvis har for et par år framover. Hvis HD ikke virker - ja da her jeg altså tapt investeringen....men jeg overlever, håper også Bolinderern gjør det.

Skiftet alle filtere (både på smøreolje og drivstoff) før jeg begynte med HD, og middelet påstås å skulle "rense" hele maskineriet og er spent på hvordan filtrene ser ut ved neste skift.

Siden jeg HAR kjøpt luriumet vil jeg fortsette med å bruke det, siden ingen så langt kan si at det kan skade og jeg er for gjerrig (300 spenn!!) til bare å levere det som spesial-avfall.

Mine erfaringer inntil nå tilsier ikke at jeg kan delta i noen reklamekanpanje for HD eller noe annet tilsetningsstoff.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg spekulerer for mye, men det betyr ikke at spekulasjonene mine er feil.

:lol::lol::lol:

 

Lotus, jeg må bare bøie meg i støvet for en aldeles fabelaktig avslutning! Dette er rett og slett retorikkens edle kunst på sitt aller ypperste. Jeg kommer til å adoptere den der, vær du sikker!! (du har jo ikke copyrightet den ... :lol: )

 

Jeg bruker også HD, synes mine kjære søte små grønne monstre starter litt lettere og sender opp litt mindre røksignaler. Men stiller ikke lengre de største forventninger, om HD bare kvitter litt kondens om slikt måtte finnes, så er det jo greit nok.

 

HD-greiene er muligens litt sånn placebo for dieselmotorer. Jeg erindrer læreren jeg hadde i religion på Bergens Katedralskole for alt for mange år siden, en gammel misjonær som hadde virket i Afrika og snakket flytende swahili. Han hadde en amulett som beskyttet mot sykdom. Hver gang han ble forkjølet, tok han en Vic (drops) og kjælte med amuletten. Han påsto det virket hver gang ... og han var overhodet ikke interessert i om virkningen kom seg av at han trodde på den, eller om det kom av amuletten eller dropsen.

 

Sånn er det med mine små grønne og HD-eliksiren også. :yesnod:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt problemer med dieselsystemet og aldri puttet noe annet enn diesel på tanken.  Har jeg hatt usannsynlig mye flaks?

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekket med svoger'n som har drevet transportfirma i 25 år med 10 vogntog. Han har aldri funnet noe annet brukbart enn vanlig diesel, uten problemer......

Kanskje han også har hatt flaks?

- men han har da også vannskrekk: kan verken svømme eller ro :cryin:

Link to post
Share on other sites

De som ikke tror på lurium produkter kjøper ikke slike produkter, de andre som tror på dette fyller dette på tanken med stor tro på at dette produktet vil gjøre motoren mye bedre.

 

Slik er det med den saken.

 

Hva som er riktig og galt i en slik sak er kanskje ikke så viktig, det viktigste er at vi har troen eller ikke troen. :smash:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hva som er riktig og galt i en slik sak er kanskje ikke så viktig, det viktigste er at vi har troen eller ikke troen. :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

My point exactly. Det spiller ingen rolle om luriumet virker; for så lenge du tror at det virker, så har du det litt fredeligere med deg selv. En stund, i alle fall.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

Eg har forsøkt å blande vann med diesel tilsatt hammerdown. Ein halv liter diesel 30 ml vann + 0.3 ml hammerdown/diesel blanding 1:4. Blandingen emulgerer til ein jevn grønn-grå blanding men skiller seg til diesel og vann etter ei kort stund. Eg vil tru att det ikkje vert effektiv kondens fjernar utan ommrøring eller store bølger.

Redigert av Tarsis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Personlig har jeg aldri brukt tilsettingsstoffer i dieselen, og har heller aldri hatt problemer.

Tror det viktigste er å ikke ha noen vannlekasjer inn i system, samt god lufting og normale serviceintervaller på filter osv. Dessuten, dersom man bytter filter 1 gang om året vil jeg mene at man oppdager dette før det klarer å stoppe motoren. Har hatt båt i 20 år, og da jeg overtok den forrige båten fra tidligere eier var forfilteret fullt av dritt og dieseldyr. Faktisk så ille at jeg ikke skjønte at det kunne være gjennomstrømming. Hva gjorde jeg ? renset filterhus, byttet forfilter og filter på motor, og gjorde dette hvert år. Etter dette hadd jeg aldri problemer igjen, og fyllte kun diesel på tanken. Passer også på å toppe tanken på vinteren.

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...