PiperBill Startet 31.Mai.2017 Del på Facebook Startet 31.Mai.2017 Hvilke knute bruker folk på fortøyningsbolter (øyebolt) i naturhavner nå tauet er et par meter lengre en nødvendig? DVS mye tau til overs. En som er rask og lett å knyte, sikker og lett å ta opp igjen Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Midtpinne Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Jeg ville kanskje brukt et pålestikk dersom jeg skulle blitt der en stund. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 for kortere tid så har jeg brukt ekstra rundtørn i ringen og dobbelt halvstikk rundt egen part med bukta http://www.animatedknots.com/roundturn/index.php?Categ=typehitches&LogoImage=LogoGrog.png&Website=www.animatedknots.com#ScrollPoint Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gunga Din Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 bruk pålstikk......... og kommer du etter noen.........så tar du din løkke underfra gjennom de andres på så vis kan alle legge loss uten att losse de andres løkker Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tilplan Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Hadde nok gjort som ivar, men pålestikk er gjerne det beste. Er øyet stort nok hadde jeg nok lagd dobbelt halvstikk med bukta i stedet for enden av tauet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 PiperBill skrev 32 minutes ago: .... DVS mye tau til overs. En som er rask og lett å knyte, sikker og lett å ta opp igjen Da trer du tauet gjennom øyet og tilbake i kryssholtet. Det aller enkleste når du skal gå Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fyrlykten Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Enig med Komodo her men husk å tre tauet opp under de andre hvis det er andre som bruker øyebolten, sånn at de slipper å kappe fortøyningen for å komme seg løs Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Popeye70 Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Med tau til overs ville jeg brukt pålestikk eller dobbelt halvstikk om egen tamp, men brukt enden av tauet. Slakket ville jeg hatt ombord i båten, så jeg kunne foreta justeringer fra båten (f.eks. slippe meg ut litt om natta). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
PiperBill Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 (redigert) Har ofte brukt pålestikk hvis enden (tampen?) er rimelig kort men nå den er lang (men ikke nok til å rekke tilbake til kryysholtet) så synes jeg pålestikk er kronglete å knyte. Redigert 31.Mai.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Midtpinne Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Har jeg mye tau til overs hender det jeg bare strekker tampen etter tauet og knyter tampen fast i tauet med to halvstikk med siste stikk feil vei. Kun fordi det ser rimelig pent ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Hva med et ankerstikk da PiperBill , den er jo grei og knyte og lett å få opp Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PiperBill Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Bra forslag her. Forresten heter det "knute" eller "knop"? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Støtter alle forslag, men Gunga Din sitt var penest, og antagelig lurest om det er flere som skal fortøye i samme bolt. Men i likhet med Piper Bill så knoter jeg med pålestikk. Ender som regel med dobbelt halvstikk, evt over egen part. To ganger rundt i øyet bruker jeg kun hvis det er mye bevegelse eller for permanente knuter, mao der det er sjanse for ekstra stor belastning eller gnag. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Hej Här finns instruktionen hur man förtöjer vid en SXK dubb, samma bild som Gunga din hade. http://www.vastkustkretsen.se/Tips/Fortojningsdubbarna Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 PiperBill skrev 1 time siden: Bra forslag her. Forresten heter det "knute" eller "knop"? Det heter knop og stikk. Det finnes bare en knute og det er kjerringknuten. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Tydelig vis ikke alle som er helt enig i det: https://no.wikipedia.org/wiki/Knop_(knute) Hva er egentlig forskjellen på en knute, en knop og et stikk? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PiperBill Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Midtpinne skrev 1 time siden: Det finnes bare en knute og det er kjerringknuten. Åja det er denne ho bruker når hun hjelper til. Funker den også :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Midtpinne Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Komodo skrev 1 time siden: Tydelig vis ikke alle som er helt enig i det: https://no.wikipedia.org/wiki/Knop_(knute) Hva er egentlig forskjellen på en knute, en knop og et stikk? Fra den Wiki-artikkelen du lenket til:Navnet på knuten avslører en del; Et knop i egentlig forstand er en "knapp", en knute som lager fortykning på et tau, mens et bend er en knute som slås for å skjøte et tau til et annet tau, og en stikk er en knute som slås for å feste et tau til en annen gjenstand (noen ganger er gjenstanden et annet tau). Knute er samlebetegnelsen ser det ut til. Men jeg kjenner bare til kjerringknute der knute er i navnet. Jeg kjenner ikke til noen med bend i navnet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 bend er vel engelsk , aldri hørt det brukt på norsk ...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjarkmann Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Jeg slår Perlestikk/Pålestikk, det er det samme om det er midt på tauet eller i enden , (og selvfølgelig et halvstikk til sikring ). Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Seilersnobben Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Enten pålestikk på enden av tauet og slakken ombord. Eller laaaang pålestikk, jo lenger dess bedre, så kan man stå ombord og ta fortøyningene. (Ekstra kjekt for meg som seiler alene.) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Midtpinne skrev On 31.5.2017 at 19.56: Det heter knop og stikk. Det finnes bare en knute og det er kjerringknuten. Nja.... er vel buerknopen vi bare kaller "kjerringknute". Ordet knute er vel enkel og grei norsk for både knop og stikk? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 burknopen ser vel sånn ut : Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Seilersnobben Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 ivar skrev On 1.6.2017 at 21.56: burknopen ser vel sånn ut : Det du viser her kaller jeg overhåndsknop. "Kjerringknute" (av meg kalt gubbknute) er vel en speiderknute som er feillaget, så den ikke holder? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 navnet speiderknute har jeg ikke hørt før om båtsmannsknopen - går ut fra det var den du mente? Noen som kjenner til tjuvknopen da? Ser ut til forveksling lik båtsmannsknopen - men en viktig forskjell.. Holdekrafta er ikke mye å skryte av. Sitat Tjuvknop er lik båtmannsknopen utenom at de frie endene er på diagonalt motsatte sider. Når det er sagt, ville seilere sikre eiendelene sine i en bag ved å bruke tjuvknopet, ofte med endene skjult. Dersom en annen seiler gikk igjennom bagen, er oddsen høy for at tyven ville ha knyttet bagen igjen med den mer vanlige båtmannskopen, og avsløre tuklingen, herav navnet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.