Jump to content

Hvilke knute på øybolt?

PiperBill

Recommended Posts

Hvilke knute bruker folk på fortøyningsbolter (øyebolt) i naturhavner nå tauet er et par meter lengre en nødvendig?  DVS mye tau til overs. En som er rask og  lett å knyte, sikker og lett å ta opp igjen

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

for kortere tid så har jeg brukt ekstra rundtørn i ringen og dobbelt halvstikk rundt egen part med bukta

http://www.animatedknots.com/roundturn/index.php?Categ=typehitches&LogoImage=LogoGrog.png&Website=www.animatedknots.com#ScrollPoint

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Avmønstret#

Støtter alle forslag, men Gunga Din sitt var penest, og antagelig lurest om det er flere som skal fortøye i samme bolt. Men i likhet med Piper Bill så knoter jeg med pålestikk. Ender som regel med dobbelt halvstikk, evt over egen part. 

To ganger rundt i øyet bruker jeg kun hvis det er mye bevegelse eller for permanente knuter, mao der det er sjanse for ekstra stor belastning eller gnag. 

Komodo skrev 1 time siden:

Tydelig vis ikke alle som er helt enig i det:

https://no.wikipedia.org/wiki/Knop_(knute)

Hva er egentlig forskjellen på en knute, en knop og et stikk? 

Fra den Wiki-artikkelen du lenket til:
Navnet på knuten avslører en del; Et knop i egentlig forstand er en "knapp", en knute som lager fortykning på et tau, mens et bend er en knute som slås for å skjøte et tau til et annet tau, og en stikk er en knute som slås for å feste et tau til en annen gjenstand (noen ganger er gjenstanden et annet tau).

Knute er samlebetegnelsen ser det ut til. Men jeg kjenner bare til kjerringknute der knute er i navnet. Jeg kjenner ikke til noen med bend i navnet.

navnet speiderknute har jeg ikke hørt før om båtsmannsknopen  - går ut fra det var den du mente? 

Noen som kjenner til tjuvknopen da?  Ser ut til forveksling lik båtsmannsknopen - men en viktig forskjell..  Holdekrafta er ikke mye å skryte av. 

Sitat

Tjuvknop er lik båtmannsknopen utenom at de frie endene er på diagonalt motsatte sider. Når det er sagt, ville seilere sikre eiendelene sine i en bag ved å bruke tjuvknopet, ofte med endene skjult. Dersom en annen seiler gikk igjennom bagen, er oddsen høy for at tyven ville ha knyttet bagen igjen med den mer vanlige båtmannskopen, og avsløre tuklingen, herav navnet.

thiefknot.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...