Thomas1234 Startet 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2017 Jeg har min første sesong i båt, en Hallberg Rassy 26 med en Volvo Penta MD5C. Som regel (ca. 9 av 10 ganger) starter motoren på første forsøk uten noen som helst problemer, men 2 ganger har jeg opplevd at motoren ikke vil starte. Når tenningen vris om kommer det ingen lys eller lyd i panelet, noe som gjorde at jeg første gang trodde batteriene var tomme. Dette sjekket jeg og det var ikke tilfellet at batteriene var tomme. I tillegg er batteriene helt nye for sesongen. Etter at jeg hadde klødd meg i hue i 10 min fikk jeg start på motoren uten at jeg hadde gjort noen verdens ting. Akkurat det samme skjedde begge ganger og jeg kan ikke forså hvorfor. Det kan også nevnes at jeg har to batterier som er koblet sammen og brukes både som start- og forbruksbatteri om dette har noen betydning. Er det noen som vet hva problemet kan være? Kan det være dårlig kontakt i noen ledninger eller er det en brukerfeil? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Hei Det er jo bra at VP-en startar så ofta. Det har ikkje alltid vore slik med dei (høgt hata) VP-ane eg har hatt. Eg vil gissa på kontaktfeil, eller dårleg kontakt på innslaget på startmotoren. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Thomas1234 Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Takk for svar Ask. Da skal jeg sjekke dette i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Nei, det er ikke innslaget på startreleet. Du skriver jo at du ikke får lys eller lyd i panelet. Hadde problemet ligget i starteren eller releet, så hadde allikebel hatt lys og lyd i panelet. Det må være dårlig kontakt et sted mellom panelet og batteriene. Gå over alle koblinger. Kjøp deg et multimeter på Biltema så måler du hvor du har strøm eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Først og fremst - gratulerer med en kjekk båt (og motor). Har samme selv. Dette høres ut som en kontaktfeil ja, tingene er jo nærmere 40 år gammel, så hva med å se over instrumentpanel/ tenningslåsen, og evt spraye en kontaktstimulerende spray (hvis det finnes) på alle kontaktpunkter? Ganske sikkert at noe er irret/ eller nærmer seg ledningsbrudd. Viktig å finne ut av. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Enig med de siste her, men skjer det om igjen så sjekk om andre ting også er dødt, lys, pumpe osv, ting som skal fungere uten at nøkkel må være påslått. Er alt dødt kan det være jordingen også som er dårlig. Funker alt unntagen det som er styrt av nøkkel hadde jeg sjekket + kabel mellom batteri og nøkkel. Ikke så lett og gi sikre svar på dette, men dette kan gjøre det lettere og nærme seg feilen ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas1234 Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Takk for alle svar. Jeg mener å huske at alt annet Fungerte (f.eks. lys inne) selv om motor og panel virket å være dødt de gangene dette har hendt, men dette skal jeg dobbeltsjekke om det skjer igjen. Uansett får jeg gå over kablene, se etter dårlig kontakt og irring, og kanskje spesielt sjekke status på + kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Alt det andre vil uansett fungere selv om det er brudd i en ledning i motorpanelet ditt. mente du skulle bare sjekke på baksiden av motorpanelet, spes på svitsjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.