Jump to content

Skal se på båt med Ford 2728 og fast aksling. Er det spesielle ting å se etter?


GunR

Recommended Posts

Nå er daycruiser'n solgt, og jeg tenker på å kjøpe noe helt annet.

Det har dukket opp en sterk kandidat, med en Ford i kjelleren. Er det noe spesielt å sjekke, eller spesielle punkt?

Eller er det bare det vanlige, at den starter og går som den skal, oljen ser ut som den skal, og befinner seg inni motoren og ikke utenpå.. Og at giroljen ser ut som den skal.. 

Nå har jo nettopp et medlem her på forumet hatt uflaks med sin Ford, men akkurat sånne skader som sprekk og brekasje i eksosventiler er det vel lite å gjøre med. I den tråden ble det nevnt ventiljustering, hvor ofte skal det gjøres? Hver 100de time? 200? 500?

Eksos, hva ser en etter der? 

Skroggjennomføringer i stål, sannsynligvis rustfritt, hvordan er levetid på slikt, ?

Denne er en Kings Ford. Skal være fabrikkny i 2007. Noen som har kjennskap til disse? 

Ble en hel haug med spørsmål, men er det ett sted som kan svare på alt dette, så må det være her!

Link to post

Ja det var nok uflaks i den andre tråden, eller kanskje følgefeil grunna tidligare overrusing pga andre midlertidige feil.     Uansett, normalt så driftssikre og trygge maskiner at vist det ser bra ut og selger virker bekvem, så er det bra.  Sjekk oljer ja, men minst like viktig er det å ha øyekontakt når du spør selgar om vedlikehold som har vert. 

Eg har hatt to ford, men hugsar ikkje ventilintervall. Trur det er 500. 

Levetid på gjennomføring styres litt av andre installasjoner som kan trigge tæring. Feks elektriske lekkasjer. Men gjennomføring kan leve godt over 30 år.  Fleire har bytta på sine 80tals båter og angra at de kutta de av.  Andre har funnet svakheter etter 10 år. Uansett enkel og quick fiks. 

Eksos ... sjekk at slange kjennes hard og stiv ut. Ingen sår/rifter osv som kan slippe vatn inn til stålspiral og ruste den. Dersom slangen ligg nedi oljerester i kjølsvin er det bare å bytte for å være føre var.  Seinast denne helga assisterte eg ein halvsøkkt ac båt frå 80tallet der slangen såg bra ut, men på undersida der slangen låg mot skrog under dørk i ac, truleg med oljerester, var slangen råtten. Kunne trykke fingrane igjennom. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Toppers! 

Det med eksosslangen. var nytt for meg. 

Har tenkt å spørre litt om oljeskift, for å høre hvordan det har blitt gjort. 

Har han klare svar på prosedyren er det klart at han har gjort det. Vet han ikke hva han har brukt så... Ja..

Skal ha med lommelykt og min trofaste Gerber multitool, har tenkt å krype litt rundt og skrape litt på ting.. Kjenne på det meste. 

Prøvetur må til!

Link to post

I forhold til fast aksling så ville jeg ha sjekket hvordan akslingen er koblet til kassa i forhold til å måtte bytte pakning eller simring i pakkboksen.  Er det klemmflens? CV-ledd eller noe annet? Er det forholdsvis lett å komme til? Kontroller for lekkasje ved pakkboksen. Det kan være alt fra en enkelt jobb til ganske mye jobb om man må ha ut pakkboksen for å bytte simringen.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...