Popeye70 Startet 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2017 (Jada, enda en solcellepanel-diskusjon... ) I forbindelse med at jeg fucket opp laderegulatoren min i fjor, så må jeg kjøpe inn en ny regulator til solcelleanlegget før årets sommerferie. Dermed dukker også tanken om å utvide fra ett til to paneler opp i bakhodet. I dag: Pr. nå har jeg et løst 100W-panel som jeg har koblet til ved behov, og fordi det er løst har jeg kunnet plassere og vinkle etter hvordan båten ligger i forhold til solen. Det har fungert greit, med en hurtigkobling på ledningen mellom panel og regulator. I morgen: Målet er å legge et 55/60W-panel på lukegarasjen med permanent tilkobling, og beholde 100W-panelet som løst ved behov og anledning. Jeg kjøper trolig en Victron BlueSolar MPPT 75/15 laderegulator som takler 15A, og legger til en bluetooth-dongle for å kunne lese av status via mobil. Jeg planlegger å mate begge paneler inn på samme inngang på regulatoren, slik: Slik jeg forstår det så blir det da parallell tilkobling så jeg beholder samme V, men legger sammen A fra begge paneler inn til regulatoren (ca. 2.5 + 5 A optimalt) når begge paneler er tilkoblet. Det blir vanskelig (les: umulig) med seriell tilkobling så lenge det ene panelet kun skal kobles til ved behov. Når det ikke er koblet til vil jeg ikke ha noen lukket sløyfe, og det blir null lading fra det nye, mindre panelet. Usikkerhet: Usikkerheten min går på om panelene må ha helt identiske egenskaper, eller om det kan være forskjeller. Jeg har funnet et 55W panel hos Makspower.no som har samme max/peak power V (Vmpp = 17.6V) som dagens 100W-panel, men open circuit voltage (Voc) er litt forskjellig (20.8V vs 21.4V). Kan disse panelene sameksistere på samme regulator, eller vil det bli problemer? "Programmering" av regulatoren (batteritype osv) skal visstnok skje fra PC via en egen kabel, og den ledningstumpen koster selvfølgelig 600,- å kjøpe for én gangs bruk. Er det noen som vet hvilke settinger regulatoren kommer med fra fabrikk - det hadde vært greit å slippe å kjøpe kabelen hvis innstillingene er OK når regulatoren mottas. Alle konstruktive innspill mottas med takk! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kaffelars Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Programmering kan du ihvertfall gjøre via Bluetooth og Victron Connect appen Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 (redigert) http://solarpanelsvenue.com/mixing-solar-panels/ Litt forskjell går men så lik Pv volt som mulig. Panelene leverer ikke bedre enn det svakeste av de (volt) Redigert 1.Juni.2017 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Sitat open circuit voltage (Voc) er litt forskjellig (20.8V vs 21.4V Dette er så identisk likt det kan bli, da har de samme antall celler, så det kommer til å fungere helt uten problemer. Hilsen Lars H. pt. Skärhamn Sverige Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Takk for svar til dere alle. Da får jeg surfe litt og se om jeg finner en OK pris på kombinasjonen av regulator og bluetooth-dings. Panel kjøper jeg nok uansett fra Makspower.no fordi det matcher eksisterende panel. Og en gjennomføring, og kabel, og, og, og... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Oppdatering: Har kjøpt meg 55W solcellepanel fra Makspower.no, samt Victron BlueSolar 75/15 regulator og Victron VE.Direct bluetooth dongle fra Sparelys.no. Nå gjenstår det å skaffe en fornuftig gjennomføring samt å koble alt sammen. Greit å ha noe å gjøre... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
JRK Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Hei, Endel paneler leveres med diode. Om dine ikke har det vil jeg anbefale dette. Det finnes schottky dioder med bare 0,2 volt spenningsfall. Uten dioder kan du risikere at ved feil/kortslutning eller tildekkning av det ene paneler beginner det friske å levere strøm til dette. Generelt kan alle 12 Volts paneler blandes om du bruker sperrediode. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 JRK skrev 2 minutes ago: Hei, Endel paneler leveres med diode. Om dine ikke har det vil jeg anbefale dette. Det finnes schottky dioder med bare 0,2 volt spenningsfall. Uten dioder kan du risikere at ved feil/kortslutning eller tildekkning av det ene paneler beginner det friske å levere strøm til dette. Generelt kan alle 12 Volts paneler blandes om du bruker sperrediode. Så en diode på tilkoblingen til det faste panelet vil sørge for at de er helt separat og at det ikke vil "flyte" strøm mellom dem? Hvordan kobler jeg i så fall inn en slik diode? Jeg vurderer sikring mellom begge paneler og regulator, i tillegg til mellom regulator og batteri, men disse vil jo ikke hindre at det flyter strøm så lenge denne er under sikringens bruddstyrke. Hvis jeg kan koble inn en diode i kretsen i forbindelse med sikringen(e) så gjør jeg det. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Fantino Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Leveres ikke de aller fleste paneler med diode? Ville finlest spec. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Jeg har fått bekreftet at det nye panelet som er bestilt fra Makspower.no har diode, og det gamle fra AlternativEnergi.no skal også ha det. Her var de litt usikre da de solgte flere varianter av samme panel, men mener det er diode på det jeg har. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.