pobre gringo Startet 1.Juni.2017 Del på Facebook Startet 1.Juni.2017 Hei alle gode båtfolk. Jeg har nylig realisert båtdrømmen å kjøpt meg en Bavaria 34 cruiser, som jeg er veldig fornøyd med :-). Har hatt genoaen oppe noen ganger i medvind, men er totalt grønn når det kommer til seiling. kan noen ta seg tid til å gi meg en liten innføring i seilbruk, som for eksempel, hvilket seil ruller jeg ut først, beste prosedyre for å rulle inn og ut seil, Hva jeg absolutt ikke må gjøre som kan skade båt og seil osv. kjøpte noen bøker men er meget skuffet over innholdet, og må innrømme att jeg er litt nervøs for å rulle ut storseilet første gang :-). Ser fram til å høre fra dere erfarne. Takk Hilsen, Pobre Gringo Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Dedekam "seiltrim på timen" lite informativt hefte, om du finner det. Unngå skjær og land... (Skade på seil/ rigg)... Sett opp storseil en kveld det ikke er vind, vindstille. Sjekk at du skjønner hvordan du rever seilet. Prøv på det. Sette seil: Motoren og autopilot, båt i kurs litt på skrå, mot vinden. Rull ut genoa. Skru av motor. Sett opp storseil, la bom være slakk i bunnen, for å få opp seil lettere. Sett båt i den retningen du ønsker å dra. Juster seil. Stram på kickbom/strap eller hva det heter. Stramme seil for å krysse opp mot vinden, slakke seil på kryss og slør. Om seil har "lus" hold øye med disse, skal vel helst være parallelle, og iallefall ikke blafre fremover. Flatt seil i hard kryss går vel best. Genoa er "motoren" sies det. Storseil er også litt "trimflaps" om roret er "mye" ut av senter for å presse båt i ønsket kurs, så er det som å kjøre bil med brekket på... Jibb... Er vel det "farligste" (anførsel, pga det går som oftest greit uansett). Finnes taubremser som kan redusere den smellen riggen får.. reving av storseil, tidsnok, reduserer belastningen. Jeg har 26' båt, så jeg bruker kroppsvekt som brems... og om bommen er lav nok, så lærer du kjapt å dukke... Har vært på legevakt i Kragerø med hodepine, kom ut igjen med en neve Paralgin forte og 5 sting. Alt går. Og, jeg ikke regattaseiler eller utlært, men det er litt påfallende hvor mye en endrer og justerer på seil, bare for å få 0,5 knop... Til.... ? Og, mitt innlegg her, er ikke bibelen... Og gratulerer med _båt_... ?! Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
pobre gringo Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 takk for fin innføring. hva vil det si å la bommen være slakk i bunnen, den er vel ikke justerbar i den forstand (utstyrt med rod-kick) eller tenker du på det tauet bakerst på bommen som tillater den å svinge x? kickbom/strap? hva er dette? Så jeg skal alltid rulle ut genoaen først, også storseilet etterpå? hender forseilet er tungt å rulle inn, går det ann å vinsje inn dette, eller kan jeg skade forstag eller seil på den måten? Takk for tålmodigheten med en lærevillig nybegynner. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Storseilet bruker jeg å ta først ut og sist inn. Dette fordi du må opp mot vinden for å rulle ut/inn. Det kan lønne seg å la vinden komme inn ca 10-20 grader fra styrbord, det gjør det litt lettere å rulle inn/ut pga masteprofilen og hvilken vei seilet er rullet på. Ved reving er det viktig å holde litt back tension (i mangel av bedre norsk ord), slik at det legger seg pent i masta. Hvis ikke, kan det kile seg. På en 34 foter skal det ikke være veldig tungt å rulle inn genoaen. Slipper du nok opp på skjøtet? Du trenger ikke gå opp i vinden for å reve dette. Å la bommen være slakk, betyr at du har litt slakt skjøte, samt at du ikke har strammet tauet som går bak rodkicken og trekker ned bommen. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Frehau Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Forøvrig vil jeg anbefale denne: www.tanum.no/_hobby-og-fritid/sport-og-friluftsliv/bat-og-sjoliv/seiling-steve-sleight-9788204113023?LGWCODE=9788204113023;127265;5859&gclid=CMjomdS-ndQCFYpAGw Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
pobre gringo Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Frehau skrev 29 minutes ago: Storseilet bruker jeg å ta først ut og sist inn. Dette fordi du må opp mot vinden for å rulle ut/inn. Det kan lønne seg å la vinden komme inn ca 10-20 grader fra styrbord, det gjør det litt lettere å rulle inn/ut pga masteprofilen og hvilken vei seilet er rullet på. Ved reving er det viktig å holde litt back tension (i mangel av bedre norsk ord), slik at det legger seg pent i masta. Hvis ikke, kan det kile seg. På en 34 foter skal det ikke være veldig tungt å rulle inn genoaen. Slipper du nok opp på skjøtet? Du trenger ikke gå opp i vinden for å reve dette. Å la bommen være slakk, betyr at du har litt slakt skjøte, samt at du ikke har strammet tauet som går bak rodkicken og trekker ned bommen. Da skal jeg prøve litt storseil på neste tur. Jeg slipper opp nok på skjøtet ja, men ruller det inn ved å dra i rulletauet, kanskje jeg enten heller skal begynne å vinsje det inn eller kjøre litt opp mot vinden. skal se på den boka du anbefalte. takk. SHIPAHOY: Den youtube videoen ser ut som akkurat det jeg trenger for nå, skal kose meg med den i morgen kveld. takk Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Dersom du skal titte på seilene i lite/ingen vind, gjør som skrevet over her å ta litt tension på uthalet for storseilet når du skal rulle det inn. Jeg gjorde denne feilen og seilet satte seg fast, ikke når jeg skulle rulle det inn, men neste gang jeg var på sjøen og skulle rulle det ut... På seilkurs så lærte jeg at når man skal heise seil så skal man gå rett mot vinden, mens med rulleseil skal man helst ligge litt på siden av vinden for å få det fint inn på rullen. Av det du skriver vil jeg tro du ikke har tatt noe seilkurs? Isåfall vil jeg anbefale det... Jeg synes det var veldig ekkelt når seilene tok tak og båten "låg seg på siden" første gang. Men sammen med instruktører så tror/vet man at det er trygt. Seilkurs er vel ofte på div seilforeninger, jeg tok kurs hos Tønsberg seilforening. Ble påtvunget av fruen at jeg måtte ha satt mine ben i en seilbåt før jeg fikk kjøpe, og er glad for å ha tatt kurset i etterkant. Ett par bøker jeg har hatt glede av er følgende: https://www.nautiskfritid.no/products/seiltrim-for-turseilere2 Denne har jeg lest 2-3ganger og kommer til å ha den i båten sånn at jeg på kvelden etter en seilas kan lese om hva jeg gjorde feil og forhåpentligvis lære. Denne er har jeg ikke kommet helt igjennom enda, men tar for seg en del andre aspekt enn kun seiltrim, f.eks ankring, gå til og fra brygge (spring, vind, strøm, propwash etc). http://www.norli.no/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10651&urlLangId=-101&productId=2277423&urlRequestType=Base&langId=-101&catalogId=10051 En ting som sto i denne boken som jeg aldri hadde tenkt på er at dersom man må legge til med vinden i ryggen så kan det lønne seg å legge ned sprayhood, ellers vil den fungere som ett lite seil... Total logisk, men hadde aldri kommet på det selv.. Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Dreuf skrev 9 minutes ago: Dersom du skal titte på seilene i lite/ingen vind, gjør som skrevet over her å ta litt tension på uthalet for storseilet når du skal rulle det inn. Jeg gjorde denne feilen og seilet satte seg fast, ikke når jeg skulle rulle det inn, men neste gang jeg var på sjøen og skulle rulle det ut... På seilkurs så lærte jeg at når man skal heise seil så skal man gå rett mot vinden, mens med rulleseil skal man helst ligge litt på siden av vinden for å få det fint inn på rullen. Av det du skriver vil jeg tro du ikke har tatt noe seilkurs? Isåfall vil jeg anbefale det... Jeg synes det var veldig ekkelt når seilene tok tak og båten "låg seg på siden" første gang. Men sammen med instruktører så tror/vet man at det er trygt. Seilkurs er vel ofte på div seilforeninger, jeg tok kurs hos Tønsberg seilforening. Ble påtvunget av fruen at jeg måtte ha satt mine ben i en seilbåt før jeg fikk kjøpe, og er glad for å ha tatt kurset i etterkant. Ett par bøker jeg har hatt glede av er følgende: https://www.nautiskfritid.no/products/seiltrim-for-turseilere2 Denne har jeg lest 2-3ganger og kommer til å ha den i båten sånn at jeg på kvelden etter en seilas kan lese om hva jeg gjorde feil og forhåpentligvis lære. Denne er har jeg ikke kommet helt igjennom enda, men tar for seg en del andre aspekt enn kun seiltrim, f.eks ankring, gå til og fra brygge (spring, vind, strøm, propwash etc). http://www.norli.no/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10651&urlLangId=-101&productId=2277423&urlRequestType=Base&langId=-101&catalogId=10051 En ting som sto i denne boken som jeg aldri hadde tenkt på er at dersom man må legge til med vinden i ryggen så kan det lønne seg å legge ned sprayhood, ellers vil den fungere som ett lite seil... Total logisk, men hadde aldri kommet på det selv.. Har ikke tatt noe seilkurs ennå nei, men forstår nå att det må prioriteres. Vi har planlagt ferien i båten i år, så det er mye jeg bør lære før juli. Har den nederste boka du nevner, og skal prøve å finne den andre i morgen. Nå er det kvelden her i gården, du får ha en fin kveld og hjertelig takk for fine tips Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Hvor i landet ligger båten? Sikkert noen som kan bli med det en ettermiddag. Det er to ting jeg vil poengtere: 1. alle kan seile. 2. ikke alle kan seile fort. Du er et sted mellom punkt 1 og 2. Som andre sier her. Start i lite vind < 6 ms. Da er det så lite krefter i rigger at du takler alle feil. Start med ett seil av gangen. Hvis du bor på vestsiden av Oslofjorden, så kan jeg bli med deg en tur. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 pobre gringo skrev for 8 timer siden: Har ikke tatt noe seilkurs ennå nei, men forstår nå att det må prioriteres. Et bra tips som ofte dukker opp er å bli med som mannskap når det er regatta i den lokale seilforeningen. Er også mange tilsvarende tråder her, så du finner mange gode tips bare ved å søke. Det beste generelle tipset jeg kan komme på er å tenke fremover og alltid ha en retrettmulighet/plan B v. diverse manøvre. Reve før det blåser så mye at det blir vanskelig osv. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 (redigert) Jeg leste mange bøker før jeg kjøpte seilbåt, men disse to likte jeg best: Turseiling (ISBN 9788204099976) : https://www.cappelendamm.no/_turseiling-9788204099976 Seilerboka (ISBN 978-82-998611-0-6): http://www.seilerboka.no Jeg fant ut at alle bøkene jeg leste hadde ting og ord som ikke var forklart siden det var opplagt for forfatteren. Nå som jeg både har lest og seilt litt, så legger jeg ikke lenger merke til hva som mangler i bøkene, men de som skriver seilbøker for nybegynnere burde få noen som aldri har vært på en seilbåt til å lese korrektur :-) Redigert 2.Juni.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Forstår det slik at du har rulleseil. Det viktigeste med disse er at du ruller kontrollert ut og inn. Dvs når du ruller ut forseilet / fenoaen må noen holde igjen på linen til rullen, slik at ikke seilet plutselig rykkes ut av vinden. Da kan du få problemer når du skal seilet inn igjen pga. vase på rulla. Når du tar genoen inn igjen er det litt mindre viktig enn for storseilet å holde igjen ( blåser det friskt må du bare genoean blafre litt når du rulller inn eller blir det for tungt) men uansett lurt de siste par metrene. Normalt skal du lett kunne rulle inn genoaen uten å måtte bruke vinsj på rullelinen. Viktig å feste rullelinen og stramme skjøtene etterpå så ikke seilet kan rulle seg ut av seg selv. Tilsvarende for storseilet; hold igjen på rulle mens seilet dras ut med uthalet, og tilsvarende når du tar det inn: hold igjen på uthalet slik at du ruller seilet pent inn. Det er da viktig at skjøtet og kicken er slakket litt så bomen er passe vannrett, og at du går mot vinden. Vi pleier vanligvis alltid å sette storseilet før genoa, som nevnt av andre. Hovedgrunnen er at særlig for rullestor er det viktig at du går opp mot vinden for motor. Men blåser det mye, og vi skal ha vinden bakfra pleier vi å nøye oss med bare genoaen rullet litt ut. Ufrivillig jibb er nevnt som noe man må passe seg for. En annen ting er fingrene på genoavinsjene. Når man slår og genoaen skal over på den andre siden, er viktig at den som skal dra seilet over har klartgjort skjøtet på vinsjen på den nye siden med noen tørner på vinsjen (men ikke festet i selftailer) og har vinsjhåndtaket ferdig festet på vinsjen. Den som skal slippe opp har løsnet tauet men forsatt holder stramt. Når rormannen gir signal (typisk litt begynnende bakk i fokka) skal skjøtet tas kontrollert av ved å "vispe" skjøtet rundt, pass på at fingre ikke dras med inn i vinsjen. På motsatt side (nye le-siden) hales tauet kjapt inn og etterhvert som det blir tungt og skjøtet strammes, legge tauet i salftsileren og stramme med vinsjhåndtak. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Vindøyet skrev On 2.6.2017 at 7.37: Det er to ting jeg vil poengtere: 1. alle kan seile. 2. ikke alle kan seile fort. Veldig enig. I begynnelsen kan du godt bruke ett seil om gangen: Storseilet er motvindseil, genoaen er medvindseil. Kos deg med at båten går framover og stress ikke med at det må gå fort. Denne taktikken bruker jeg fortsatt når jeg er lat og alene, dvs mesteparten av tiden. Hvis det kommer en vindbyge som presser ned båten; styr opp mot vinden. Det er aldri farlig, bare ubehagelig. Husk: Du har motor. Velkommen som seiler! Dette blir så bra! :) Sitér dette innlegget Link to post
Karanda Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 min største utfordring på nybegynnenivå er når det er frisk vin og seilene skal tas ned............................det blir litt hektisk, og blir litt svett med at etter mitt hode blafrer stort sett alt som kan blafre. Men jeg blir dyktigere for hver tur, og noen tilbakefall med amatør tabber. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 http://www.kaajola.com/boat/maritime/ord.htm Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Jeg seilte en sesong eller tre før jeg lærte meg å reve. Skulle jeg begynt på ny ville jeg begynnt der, å mestre reving. Og å slippe ut nok på skjøtet. Bedre å seile komfortabelt og behersket og kunne sette fra seg kaffekoppen på benken, enn å få en knopp mer men med hjertet i halsen. Heller for lite enn for mye, og øk på etterhvert. Å seile er lett. Å seile dit du vil er ikke så vanskelig det heller. Men å beherske de store kreftene i hardt vær, der trengs det trening. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
pobre gringo Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 Mange fine tips, takk til alle! Jeg skal se å få tatt meg en tur snart og prøve meg litt fra med begge seilene, jeg har også bestilt Ivar Dedekams Seil og Riggtrim så dette blir bra. Vindøyet: båten ligger i Drammen og jeg hadde satt veldig stor pris på om du ville være med en tur en dag for å dele litt kunnskap.' Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 6.Juni.2017 Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 Kanskje det viktigaste tipset om du har familie er å ta alt gradvis, slik at ingen blir skremt. Elles kan eit tips vera å bli med som mannskap på onsdagsregatta om du har sjansen til det. Etter ti år med eigen båt, vart eg sjølv med som mannskap på regattabåt for tre-fire år sidan, og eg opplever no at heile familien opplever seglinga tryggare enn før. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Send meg en IM så avtaler vi en dag. Men ikke nå i helgen. Da seiler jeg Færdern. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 14.Juni.2017 Del på Facebook Svart 14.Juni.2017 Pobre Gringo: Sendte deg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.