Jump to content

Kaputt ubrukt batteri!!


Audifil

Recommended Posts

Hei båtfolk..

 

I går/natt koblet jeg og herjet nedi båten. Har skaffet meg to stk Sønnak Heavy Duty 235ah batterier som har blitt koblet i paralell til forbruk. Dette er et par år gamle batterier som har stått som reserve i en supply båt med vedlikeholds lading. Aldri vært utladet eller belastet. Saken er at jeg lot de lade med en liten 5ah lader i noen døgn før jeg satt de ned i båten. Hvilespenning på 12,77V og en flott syrevekt så bra ut.

Etter kobling satt jeg de på startkursen til den ene motoren og vrei til, hva skjedde??? Jo, rele`et til starteren bare klikket og spenningen falt ned til 5-6V?? Hva skjer? Koblet tilbake til startbatteriet og motoren fyrte i gang uten et blunk. Og det er "bare" et 100ah batteri..

 

Etter startforsøket stiger spenninga opp igjen.

 

Prøvde med litt forbruk og satt på lanterner, lys inne og kjøleskap. Etter et par minutter sank spenningen til 11,8V før jeg slo av igjen.

 

Kan jeg redde disse ved å la de stå på lading i lang tid, eller levere de til noen som kan friske de opp? Er jo ikke akkurat billige batterier dette!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Det kan høres ut til at der er en dårlig kontakt en eller annen plass. Det kan være inni batteriet men siden du har to parallellkoblede så tviler jeg på det (samme skjeldne feil i begge batteriene :nonod: ).

 

Målte du spenningen direkte på batteripolene eller på polskoene?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Svein Ha at du først bør sjekke for dårlig kontakt - og sikre deg med å måle spenningen direkte på batteripolene mens du belaster batteriene.

 

Hvis det skulle være selve polspenningen på batteriene som dropper så kraftig, da lurer jeg på om du virkelig kan ha sjekket syrevekten og væskenivå på ALLE cellene????

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Måler rett på batteri polene, polene er pusset for god kontakt. Samme sko på et annet batteri og alt ok. Testet og et og et batteri med samme feil på begge. Målt syrevekt i alle celler.

 

Snakket med Sønnak nå, de sa det hørtes ut som dårlig kontakt innvendig i batteriene, men rart at det er det på begge. Kunne jo være sulfatering også. Jeg kunne ta med batteriene inn til de så kunne de prøve og fikse de opp igjen med spesiel lading, men var det dårlig kontakt innvendig kunne det ikke fikses..

 

Kjedelig......

 

Koster ca. 3000,- stk :eek:

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

hadde et sønnak batteri for noen år siden som oppførte seg ganske likt...veldig fint både på hvilespenning og syrevekt... men greide ikke å levere mer enn 2 amper før volten droppet til4-5v...ved lading bare kokte det.. :crazy: vet ikke hva feilen var men det var helt kaputt..

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et lignende problem med et batteri til veteranbilen for et par år siden. Det var levert fra Biltema, var godt og vel ett år gammel da det begynte å tulle. Det viste seg at en celle ikke "tok lading". Jeg tok det tilbake til Biltema, de var skeptiske til min forklaring, men kjørte det gjennom sin testprosedyre - og jeg fikk straks nytt batteri.

 

Sønnak kan vel ikke være bekjent av å være dårligere enn Biltema :eek::eek::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fikk en bra pris på de i forhold til ny pris, men må jeg evt. kjøpe nye siden disse er kaputt er det 3 lapper stk..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et lignende problem med et batteri til veteranbilen for et par år siden. Det var levert fra Biltema, var godt og vel ett år gammel da det begynte å tulle. Det viste seg at en celle ikke "tok lading". Jeg tok det tilbake til Biltema, de var skeptiske til min forklaring, men kjørte det gjennom sin testprosedyre  -  og jeg fikk straks nytt batteri.

 

Sønnak kan vel ikke være bekjent av å være dårligere enn Biltema  :eek:  :eek:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Joda, det kan de være Poseidon. Hadde 2 nye Sønnak batterier som gav opp ånden brått og brutalt etter 2 år. Sjappa de var kjøpt i satte seg helt på bakbeina og nektet for alt. Med min sterkt utviklede diplomatiske sans og evner så uttrykte jeg sterke diplomatiske protester før det ble innkjøpt 2 billig batterier til langt under halv Sønnak pris. Og de har vært kjempebra og er i bruk fremdeles. :flag:

Link to post
Share on other sites

Er du riktig uheldig har det dannet seg et lag sulfat på platene.

Da skal det mye til å få batteriene opp i sin egentlige ytelse.

Sulfatering av batterier er et stort problem, men det skal jo ikke

skje med en god elektronisk vedlikeholdslader. Den setter opp

spenningen til over 16 V fra tid til annen for å forebygge dette.

Det finnes små bokser som gjør dette, som kun kobles på batteriet,

ikke 220 V.

 

Jeg skal se i 12 V bibelen hjemme om det er noe du kan gjøre

med sulfateringen.

 

Selv har jeg bruk og kast batterier fra Biltema. Skikkelige Deep cycle

batterier er altfor dyre allikevel.

 

Ellers er parallellkobling av batterier aldri 100% trygt. De kan

begynne å lade hverandre ut. Det er best å koble dem i to

banker adskilt med en passende innretning, bryter, diode etc.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på skalaen på den jeg målte med. På den "grønne" delen var det merket fra 1225 til 1300. Og det var "good". Alle cellene lå mellom 1225-1275 som var midt på "good" skalaen.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Syrevekt 1,100 er utladet batteri. Syrevekt 1,275-1,280 er 100% oppladet.

 

Variasjonen mellom cellene bør ikke være mer enn 0,015.

 

Du har kjøpt batterier som har stått med konstant vedlikeholdslading. Det er en skummel sak. Blir vedlikeholsspenningen litt for høy, reduseres levetiden drastisk. Paul fra Ladac påstår at selv 0,05V for høy vedlikeholdspenning vil redusere levetiden med opptil 30%.

 

Når vedlikeholdspenningen er for høy i forhold til omgivelsestemperatur og batteritype, korroderer plusspolene og minuspolene blir steinharde.

 

Å kjøpe batterier som har stått i nødstrømsaggregat og lignende er et sjansespill. Hvorfor tror du man skifter slike batterier annethvert år selv om det gjerne er batterier som har kjempetykke blyplater og er beregnet for dype utladinger og lang levetid?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ny pris hos sønnak hdx-ste 235: 3594+MVA

Jeg tror du har gått på en smell gitt.

sulfatering er ikke at syren binder seg til blyet (som nevnt tidligere i strengen), men at blyet danner seg et galvanisk sjhikt mot elektrolytten. dette hindrer den kjemiske reaksjonen mellom de to. Sulfatering kan minne om det grønne bellegget kobber får i vær og vind. Sulfaterte batterier kan i en viss grad reddes (som nevnt tidligere i strengen)ved å shåkke dem. De blir imidlertid aldri helt patent igjen.

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Takker for masse svar, har nok gjerne gått på en smell ja.. Men får se hva Sønnak finner ut. Batteriene står i bagasjen nå, så stikker innom med de i morgen.

 

Å DU VILLE HUTTETU å lang jeg er i armene mine nå.. Lett å løfte de opp igjen fra batteri rommet?? NEI.. Lett å løfte de over ripa?? NEI.. Lett å bære de 400m og opp en bratt bakke?? NEI.. Når man da er kaputt og kommer opp til bilen, er det da lett å løfte de over kanten til bagasjen?? NEI......

 

Og alt dette etter at jeg sleit de 120kg`ene ombord i går..

 

Jaja, har mistet litt troen på at de kan reddes, men får se hva de finner ut.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hei! -- Er bare litt nysgjerrig på om du har ladekapasitet til dette "tjernobylkraftverket"?? Dette er jo batterier som normalt står i lastebiler med kraftkrevende tilleggsutstyr :smash: -I tillegg er de der koblet i serie til 24V. Skulle batteriene være sulfatert slik at de ikke er noe å satse på, så fortell Sønnak din historie, gråt noen salte tårer- så får du sikkert en grei pris på samme 185 Ah som er mye lettere å løfte inn i båten... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Dette er brukte batterier. Det fremgår ikke hvor lenge de er brukt, bare at selger ville kvitte seg med dem. Hvorfor ville selger kvitte seg med dem? Han skulle kanskje kjøpe nye? Hvorfor det? Batteriene har jo stått som reserve bare, fulladede. Kanskje mer enn fulladede? En effektiv måte å ødelegge batterien på er jo å la de stå konstant tilkoblet vedlikeholdslading. Skal man gjøre det, må man ha meget lav vedlikeholdsladespenning slik som f.eks Ladac har på sine konstant tilkoblede vedlikeholdsladere.

 

Og skal man spekulere og det skal man jo gjerne, vil jeg tippe at skipperen har testet batteriene, funnet ut at de ikke holder mål og så solgt dem til deg. Nye batterier har sikkert skipperen allerede montert.

 

Så klag ikke til Sønnak. Klag til skipperen du kjøpte batteriene av. Du har jo betalt for noe som ikke virker og årsaken til det er nok ikke Sønnak sin. Da ville nok skipperen klaget sin nød til Sønnak heller enn å selge batteriene til deg.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ladekapasiteten er ganske grei med to maskiner. Hvem jeg skal klage til er ikke godt å si.. Blir vel meg selv tenker jeg. Er et år siden jeg kjøpte de og husker ikke engang navnet på personen. Men tror det var her på Båtplassen, så jeg kunne jo ha søkt litt.. Men hva hjelper det. Men er det brudd/dårlig kontakt innvendig i batteriet som Sønnak sa det kanskje var kan jeg jo klage til de litt.. I morgen formiddag ringer jeg og hører om de fikk de til eller ikke..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da har jeg vært hos Sønnak igjen og batteriene mine var RIMELIG kaputt.

De hadde peist på batteriene siden fredag og gjort det de kunne for å sprite de opp igjen. Nå hadde de en hvilespennig på 13,1V og klarte å levere 0,48ah og 0,35Ah i test. DET er jo bra, hehe!!

 

Det kom derimot noe godt ut av dette, de hadde fått inn noen innbytte batterier fra seilskuta Loyal som har to års bytte deal. Det var helt like batterier bare mer egnet til forbruk som passer meg fint. De er brukt til nødlys ombord. De skulle ha 1100ah startkapasitet og klarte og levere 1158ah og 1145ah i test og hvilespenning på 13,09V etter fire døgn frakoblet.

 

Prisen!?!? Latterlige 400,- stk. Disse koster 8600,- inkl mva for begge normalt. Og skulle det være noe med disse, har jeg hvertfall kvittering her da:-)

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært hos Sønnak igjen og batteriene mine var RIMELIG kaputt.

De hadde peist på batteriene siden fredag og gjort det de kunne for å sprite de opp igjen. Nå hadde de en hvilespennig på 13,1V og klarte å levere 0,48ah og 0,35Ah i test. DET er jo bra, hehe!!

 

Det kom derimot noe godt ut av dette, de hadde fått inn noen innbytte batterier fra seilskuta Loyal som har to års bytte deal. Det var helt like  batterier bare mer egnet til forbruk som passer meg fint. De er brukt til nødlys ombord. De skulle ha 1100ah startkapasitet og klarte og levere 1158ah og 1145ah i test og hvilespenning på 13,09V etter fire døgn frakoblet.

 

Prisen!?!? Latterlige 400,- stk. Disse koster 8600,- inkl mva for begge normalt. Og skulle det være noe med disse, har jeg hvertfall kvittering her da:-)

<{POST_SNAPBACK}>

Ah, ah, A a..... det er en viss forskjell.

Hvordan kan batteriene klare å levere over 1100 Ah når de bare er på 235 Ah? :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...