SøndreSvaberg Startet 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2017 Jeg leste varme anbefalinger om å rubbe og waxe med NorPol produktene R10 og W70. Jeg ser at R10 får mye skryt og gleder meg til å se resultater nå som vårpussen straks skal til.... Må bare gjøre meg helt ferdig med årets prosjekt... Men så sitter jeg jo å leser og studerer videoer opp og ned for å lære et triks eller to. Da er jo mantraet: Gel coaten må UV-beskyttes... W70 har ikke UV-besyttelse. Hva gjør jeg da?? Returnerer w70 og kjøper en ny voks som passer bra med R10? Hvilken? Finner et produkt med UV-besyttelse som kan legges oppå W70? Andre ideer? Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Eh. Var nok en tanke trøtt i går :/ Jeg har altså kjøpt inn både rubb og wax fra NorPol. Men nå er jeg i tvil. Vil det være nok beskyttelse for gelcoat med å kombinere disse to NorPol produktene? Selv om w70 ikke er UV-beskyttet? Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Knude Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 W 70 er en formvoks for bruk i støpeformer. Ikke så bra som overflate beskyttelse . R 10 er bra for maskin. Tåler høy temperatur og gir en fin overflate. Førstevalget for båtprodusentene. Du kan bruke alt av voks på den. Vi prøvde mange forskjellige typer men husker ikke nå hva som var best. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
sap_2000 Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 (redigert) tror formvoksen som siste step på båt er en missoppfatning noe som henger igjen fra eldre tider. Kjøp heller en god voks eller forsegler som Collinite #845, Autoglym lakkforsegler/ selaclean gelcoatforsegler, fusso eller swisswax. Meguiars pure wax har etter min erfaring dårlig holdbarhet. Redigert 2.Juni.2017 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Jeg har prøvd formvoksen og kan bekrefte at det gjør båten "feit", men er ingen holdbar løsning. @sap_2000 Du må ikke "banne i kjærka" nå ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 (redigert) @VannTro burde heller ordlagt meg slik; det finnes produkter som holder bedre enn pure waxen som er brukt av mange. men en lett løsning som gir lang holdbarhet og vannskrekk for lite jobb forutsatt at båten fortsatt er ren etter siste polering er denne https://concours.no/quick-detailer/113-carpro-reload.html tar ca en time ekstra etter vask av båt og flaska varer til 3-4 runder på båter av vår størelse som vil si opp mot 2 år. vask båten og legg den på felt for felt med en mikrofiber klut (bruker jordan glassklut) i samme prosess som du tørker. jeg la ReLoad på ene bilen i november, og jeg så fortsatt vannprelling til utpå nyåret. Vasker i selvvask på vinteren med skumkanon og høytrykk. Redigert 2.Juni.2017 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SøndreSvaberg Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 (redigert) Ja det er MEGET lett å bli forvirret med mengden informasjon tilgjengelig her og der. Derfor fint å lufte slikt... SÅ: Takk for tilbakemeldingene!! Jeg har som sagt hørt mye fint om NorPol R10, og tenkte det var naturlig å velge W70 som wax... Men da returnerer jeg W70 og handler en wax av et eller annet slag. Jeg har handlet på Maritim og kan da velge mellom: Hempel Wax & Protect (vanlig? eller Teccell) Selaclean Gelcoatforsegler Jotun Yachting Hard Wax Jeg har selvsagt ingen problemer med å handle fra en annen butikk. MEN er det noen som har erfaring med disse produktene? EDIT: Jeg har ikke sjekket om disse fire produktene beskytter mot UV-stråler... Det er vel et krav (!) - ref. en mengde tilgjengelige diskusjoner på nett, f.eks båtpleiekongen og Jotun som to eksempler fra youtube-jungelen... Redigert 2.Juni.2017 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
VannTro Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 (redigert) sap_2000 skrev 42 minutes ago: @VannTro burde heller ordlagt meg slik; det finnes produkter som holder bedre enn pure waxen som er brukt av mange. men en lett løsning som gir lang holdbarhet og vannskrekk for lite jobb forutsatt at båten fortsatt er ren etter siste polering er denne https://concours.no/quick-detailer/113-carpro-reload.html tar ca en time ekstra etter vask av båt og flaska varer til 3-4 runder på båter av vår størelse som vil si opp mot 2 år. vask båten og legg den på felt for felt med en mikrofiber klut (bruker jordan glassklut) i samme prosess som du tørker. jeg la ReLoad på ene bilen i november, og jeg så fortsatt vannprelling til utpå nyåret. Vasker i selvvask på vinteren med skumkanon og høytrykk. Det der var smått så imponerende SAP :-) Jeg har de siste gangene bare brukt Pure Wax, så nå har jeg egentlig en aldri så liten poleringsjobb å gjøre, men det var fristende å bruke det produktet der en periode for å ha litt lettere vask før helgene og forhåpentligvis noe som holder saltet litt på avstand så det ikke setter seg så hardt. For øvrig har vel pollen vært tema de siste ukene. Er møkk lei en båt som ser ut som en hestehov hver fredag...... Redigert: Da var en flaske bestilt. Sprayer du bare på, lar tørke og så vekk med microfiber ? Redigert 2.Juni.2017 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 (redigert) SøndreSvaberg skrev 29 minutes ago: Jeg har handlet på Maritim og kan da velge mellom: Hempel Wax & Protect (vanlig? eller Teccell) Selaclean Gelcoatforsegler Jotun Yachting Hard Wax Av de hadde jeg tatt selacleanen. Tynn som vann, god holbarhet og lett og jobbe med. Husk, den viktigste jobben er den du gjør ved selve poleringen. Jo glattere og blankere du får overflaten, jo bedre blir holdbarheten til voksen samt renholdet senere. Legge på å ta av voksen er vel en ca 10% av jobben. Du vil også merke en forbedring år for år om du gjør en grundig jobb og ikke lar ting forfalle i mellomtiden. @VannTro sprayer litt på en begrenset flate eller rett i kluten og gnir/ tørker i samme operasjon. Du trenger lite middel da kluten blir mettet av produktet så ikke skyll eller bytt den. Den holder seg ren nok pga vannet man vrir ut. Kan legges på tørt også. Da med fuktig klut. Bruker en halvfull bøtte som kluten av og til vris opp i. Nå man er ferdig er vannet i bøtta rene impregneringsmiddelet og fint å bruke til å tørke over rekker, vinduer fendre etc. Ta å ring meg i ettermiddag eller kveld så tar vi en prat Redigert 2.Juni.2017 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SøndreSvaberg Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Hjertelig takk SAP! Jeg får vurdere den voksen opp mot de andre voksene du foreslo i forrige post. I år blir jobben følgende Grundig rubbing med NorPol R10 - kanskje to runder? Avhengig av resultatet fra første runde. Voksing. Neste år håper jeg at det holder med en runde polering og voks. Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
sap_2000 Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 God plan et tips er å ta område for for område (f.eks akterspeilet, halv skrogside etc) og holde på til du er fornøyd (og vel så det) før du går videre til neste. Da kan man om man ikke blir ferdig med hele skuta på én økt legge voks på det man har gjort så man kan fortsette på neste felt ved neste økt. Ta et felt på 1/2 m2 ad gangen: Rubbingen skjer ved lavt turtall og fersk produkt på padden (bruk lite). Poleringen og glansen kommer når du etterhvert speeder opp og "kjører" produktet ut av padden. Padden er da ikke full av gammelt produkt når du hopper til neste felt. Jeg har god erfaring med ullpad (ikke hette) på roterende maskin på gelcoat. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SøndreSvaberg Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Gode tips! Mulig jeg får lurt med en kompis og da har vi to maskiner gående. Bør kunne ferdigstille den ene siden og akterspeilet på en kveldsøkt på den lille båten min. God idé å forsegle med voks etterhvert som hele sider blir ferdige - så holder det seg om man blir avbrutt! Er det en slik du mene, fra Maritim: Shurhold "ulltrekk" (står lammeullpute i beskrivelsen til produktet)? Men "ikke hette", mener du typisk en slik fra BT: Polerhette som monteres på en støtterondell? Hva gjør jeg over fenderlist? Her er det dekor m.m. Skulle gjerne ha glanset opp dette området også - men jeg antar en rubbing vil spise opp dekoren. Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
sap_2000 Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Om man er så heldig å være to personer, synes jeg det veste er at den ene holder på med polish på maskinen mens den andre tar av restene med håndkle. Med ullpad, mener jeg noe slikt og ikke hetter https://concours.no/poleringsputer/345-menzerna-wool-pad.html https://concours.no/poleringsputer/414-chris-larson-twisted-wool-pad.html Denne i microfiber er også fin https://concours.no/poleringsputer/390-carpro-microfiber-polishing-pad.html#/63-storrelse_poleringsputer-140_mm Dette poleringsmiddelet er meget bra å jobbe med om vil prøve noe annet enn norpolen. Fåes i mindre flaske også. https://concours.no/poleringsmiddel/59-rupes-g-marine-coarse.html Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Dr Nelson Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Mye rare tips der ute. En som mente at akryl pasta var bra greier som beskyttelse. La tjukt på og lot det tørke. Jaja, hver sitt. som Sap sier, Collinite #845 gir en bra beskyttelse og veldig enkel og legge. Billig og! Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Må se på den voksen da. Kravet er at jeg har det i hus i morgen... "Postordre" utgår altså... Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.