ChristianGjerde Startet 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2017 (redigert) Jeg er foreløpig nokså fersk båteier, men ønsker gjerne å lære mye. Har en 1986 Windy 23 FC med Vovo Penta AQ 271 C. Den starter greit og går pent på tomgang. Temperatur virker riktig og stabil. Med en gang jeg øker turtallet littegrann kommer en høy og skjærende skrikelyd fra motoren. Høres ut som om den kan komme fra hjulet som driver reimene. Jeg har strammet reimene sånn nogenlunde i forhold til hva jeg klarer med tilgjengelig utstyr. Kan det være kulelager i hjulet som må skiftes? Klarer jeg dette selv? Er det i så fall bare å slakke reimene og skru av hjulet og så finner jeg ut av det? Forresten: Det kan se ut som om hjulene som driver reimene, altså de som er festet på selve motoren, går med ujevn fart. Hva betyr det? Redigert 2.Juni.2017 av ChristianGjerde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Sånn lyd kommer ofte fra reimer som slurer. Du burde få en som har litt greie på motorer til å se på det Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Stella Polaris Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Du har strammet reima det du kan, du synes hjulene går med ujevn hastighet: Dersom du har et gåent lager kan det bremse et hjul tiltross for reima. Lyden du beskriver kan passe bra. Skjærer det seg stopper det. Følg rådet i forrige posting! Lykke til. mvh Arne L Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 ChristianGjerde skrev for 2 timer siden: Forresten: Det kan se ut som om hjulene som driver reimene, altså de som er festet på selve motoren, går med ujevn fart. Hva betyr det? Dersom "hjulene" ikke har lik diameter vil de gå med ulik hastighet. Det kalles utveksling. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ChristianGjerde Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Komodo skrev for 2 timer siden: Dersom "hjulene" ikke har lik diameter vil de gå med ulik hastighet. Det kalles utveksling. Takk, men det er ikke det jeg mener. Begge hjulene som driver de to reimene går like fort, men hastigheten på de varierer, altså plutselig går begge nesten ikke rundt og så går de fort rundt. På samme turtall. Det er så man ser det godt og hastigheten skifter fort Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Ahh, da har du sluring. Det forklarer også hvorfor drivreima skriker. Få med deg en som har skrudd litt til å se på dette, det er grenser for hva man kan forklare og lese seg til på internett Velkommen til Båtplassen forresten, eller som Dieselfan sa for en tid tilbake; galaksens beste båtforum Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Kjenner ikke motor, men defekt kjølevannpumpe lager kvinelyder. Normalt ikke dyrt eller vanskelig å skifte og ofte like rimelig å bytte hele pumpa fremfor lager. Men få med deg en som kan dette, eller legg en filmsnutt ut her ( med lyd) så kan vi hjelpe her også. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.