Jump to content

Skrikende lyd fra Volvo Penta AQ 271 C ved litt økt turtall

ChristianGjerde

Recommended Posts

Jeg er foreløpig nokså fersk båteier, men ønsker gjerne å lære mye. Har en 1986 Windy 23 FC med Vovo Penta AQ 271 C. Den starter greit og går pent på tomgang. Temperatur virker riktig og stabil. Med en gang jeg øker turtallet littegrann kommer en høy og skjærende skrikelyd fra motoren. Høres ut som om den kan komme fra hjulet som driver reimene. Jeg har strammet reimene sånn nogenlunde i forhold til hva jeg klarer med tilgjengelig utstyr. Kan det være kulelager i hjulet som må skiftes? Klarer jeg dette selv? Er det i så fall bare å slakke reimene og skru av hjulet og så finner jeg ut av det?

Forresten: Det kan se ut som om hjulene som driver reimene, altså de som er festet på selve motoren, går med ujevn fart. Hva betyr det?

Redigert av ChristianGjerde (see edit history)

Du har strammet reima det du kan, du synes hjulene går med ujevn hastighet: Dersom du har et gåent lager kan det bremse et hjul tiltross for reima. Lyden du beskriver kan passe bra. Skjærer det seg stopper det. Følg rådet i forrige posting! Lykke til.

mvh

Arne L

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Komodo skrev for 2 timer siden:

Dersom "hjulene" ikke har lik diameter vil de gå med ulik hastighet. Det kalles utveksling.

Takk, men det er ikke det jeg mener. Begge hjulene som driver de to reimene går like fort, men hastigheten på de varierer, altså plutselig går begge nesten ikke rundt og så går de fort rundt. På samme turtall. Det er så man ser det godt og hastigheten skifter fort

Ahh, da har du sluring. Det forklarer også hvorfor drivreima skriker. Få med deg en som har skrudd litt til å se på dette, det er grenser for hva man kan forklare og lese seg til på internett :wink:  

Velkommen til Båtplassen forresten, eller som Dieselfan sa for en tid tilbake; galaksens beste båtforum :flag_bp:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...