dingus Startet 2.Juni.2017 Del på Facebook Startet 2.Juni.2017 Hei, folkens. Jeg skulle i helga ta en kjapp service av motoren jeg har kjøpt. Det var tydeligvis ikke gjort på mange år. Kort fortalt var det en bolt som var umulig å få ut. Kan oppsummeres slik: Bolthodet ble rundt. Kjøpte spesialverktøy for å få løsnet slike. Bolthodet knakk av. Etter mye mikk og makk for å få ut bolten og løsnet underhuset fra stammen var det kun en løsning igjen: Vinkelsliper. Dessverre var det lettere sagt enn gjort og det endte med at det ikke lenger er tett mellom stammen og undervannshuset. Se vedlegg for illustrasjon. Jeg har lite (les: ingen) erfaring med slikt og spørsmålet er nå mange. De største og viktigste er: Kan motoren fortsatt brukes - og hva kan/bør eventuelt gjøres? Hvilke problemer kan jeg møte på som følge av dette? Vil det komme vann i girolja? Andre problemer? Hvordan vil det fungere å guffe på med Tec7 for å fuge sprekken - vil det bli tett? Finnes det andre eller bedre løsninger Gode råd, tips, forklaringer og trøstende ord tas i mot med takk :) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Hei Jeg tror du vil få flere svar om du forteller hva slags motor dette er, og samtidig viser bilder av hele motoren og nærbilder av de boltene du krangler med. Sitér dette innlegget Link to post
dingus Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 (redigert) Takk for svar Motoren er en Johnson 70hk fra midten av nittitallet. Modellnr BJ70TLEOR. Jeg kan skaffe flere bilder senere i dag om det er nødvendig. Jeg har løst problemet med bolten. Den er kappa av og pussa ned med en flapdisk. Det jeg er bekymret for er om det vil/kan oppstå problemer med at det kommer vann inn mellom stammen og undervannshuset, som følge av sporet som oppsto etter vinkelsliperen. Redigert 3.Juni.2017 av dingus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Lenge siden jeg har skrudd på slike men det står jo vann i stammen over gearhuset og pumpehuset når du kjører så noen glippe der spiller vel ingen rolle. Når det er sagt så tror jeg du skal gjemme bort vinkesliperen neste gang du skal skru på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
dingus Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Håper du har rett angående motoren - og VET at du har rett angående vinkelsliperen. Aldri mer Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 helst skulle du fått ut den knekte bolten og satt i ny. Ikke nødvendigvis enkelt det da når det sitter godt i aluen. En måte å få sveist på en mutter , varmen kan da hjelpe til å løsne bolten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Karl Norge Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Det er litt vanskelig å avgjøre ut fra bildet, men du kan risikere noe mer støy fra eksosen i fart. Eksosen går gjennom stammen og gjennom propellen. Nå kan det hende du har en eksoslekkasje som er hørbar i fart, da vannet ikke omgir stammen så høyt oppe. Anleggs flatene som du har deformert med vinkelsliper, kan du muligens bygge om med epoksy, kjemisk metall. Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 sveis i på begge sider og slip det til så blir det som nytt :) Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
dieselfan Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Vil også råde deg til å legge bort vinkelsliperen neste gang. Om det er den bakerste skruen som ikke ville ut så kan den borres ut. Da ødelegges ikke noe annet enn skruen... Når skaden først er skjedd så er det for sent... bedre å søke råd FØR du drar av hodet på den skruen, mange metoder som han hjelpe i en slik situasjon.... Reparere skaden: Å bygge opp flaten med aluminiumbasert kjemisk metall pleier å fungere bra. Bruker du TEC-7 eller lignende er det ikke sikkert at du klarer å få det fra hverandre igjen og det er jo kjekt å kunne bytte impeller og smøre opp splines på gir og drivaksel hvert 6. år... Gjør du som crazyman foreslår smelter du impeller og impeller hus og motoren er ødelagt for bestandig. Tåpelig. Sitér dette innlegget Link to post
dingus Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Hehe, godt poeng med at Tec7 limer fast undervannshuset. Jeg kjøper kjemisk metall på tirsdag. Tusen takk for alle svar og hjelp, det setter jeg stor pris på Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 dieselfan skrev 1 time siden: Vil også råde deg til å legge bort vinkelsliperen neste gang. Om det er den bakerste skruen som ikke ville ut så kan den borres ut. Da ødelegges ikke noe annet enn skruen... Når skaden først er skjedd så er det for sent... bedre å søke råd FØR du drar av hodet på den skruen, mange metoder som han hjelpe i en slik situasjon.... Reparere skaden: Å bygge opp flaten med aluminiumbasert kjemisk metall pleier å fungere bra. Bruker du TEC-7 eller lignende er det ikke sikkert at du klarer å få det fra hverandre igjen og det er jo kjekt å kunne bytte impeller og smøre opp splines på gir og drivaksel hvert 6. år... Gjør du som crazyman foreslår smelter du impeller og impeller hus og motoren er ødelagt for bestandig. Tåpelig. Tåpelig innlegg? såklart kan man sveise det men man må såklart demontere det som trengs og gjøre en skikkelig jobb mens man holder på og ikke minst få noen som KAN sveise til å gjøre jobben. Det som er tåpelig er å råde folk til en halvgjort jobb. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.