Jump to content

Unique 33 Ever, erfaringer? Vekt?

nasse_nøff

Recommended Posts

Hei

Vurderer sterkt å kjøpe en Unique 33 ever når det kommer ett interessant eksemplar til salgs, lurer på om det er noen som har god kjennskap til Unique 33 ever.

- Bl.a interessert i om den vekten på 4500 kg. som bruktbåtene er oppgitt til er riktig, (har begrensning på 5t kran)

- Har det vært problemer med kombinasjonen av Yanmar 6LP og Bravo 3x på denne båten (vekten ligger jo i grenseland)

- andre ting jeg bør se etter? svar mottas med takk :clap:

Har en kompis med slik båt. Han er veldig fornøyd.  

Båten forgjengeren til Nordic oceancraft 38. Uniquen er bredere og byggekvaliteten er nok noen hakk høyere.  

Kompis prater fra tid til annen om å bytte båt. Båten er garantert den mest strøkne eksemplaret som eksisterer med god margin.  Den er så blank overalt at min båt fremstår som en sliten krittklump.  Fyren er en særdeles nevenyttig superpetimeter som står og pusler med båten vinteren igjennom i 20 graders hall. 

skal sende en link til kompis om denne tråden.  

IMG_3930.JPG

IMG_3931.JPG

Mvh. SAP

Har hatt en 2002 med Yanmar 290, som var den siste båten som forlot fabrikken før konkursen. Båten er lettdrevet og går fint i plan takket være det spesielle undervannskroget med bulber. Går fint i 25-27 knop i marsjfart.

Det er riktig at båten er i grenseland vektmessig med denne installasjonen. Grunnen er at motoren gir et noe stort dreiemoment, og at kjølekanalene i Bravo IIIX som sitter på er trange, slik at drevtoppen blir for varm dersom du går lenge i plan. Dette løste jeg på min båt ved å montere drevdusj, som kjøler toppen, samt at det er viktig å ikke belaste onnstallasjonen før motor er skikkelig varm.

Ellers er motoren helt super, lett å serve og det er god plass i motorrom slik at servicepunkter er lett tilgjengelige. Sjøvannfilter er ofte plassert under vannlinjen, noe som ga meg eb overraskelse da jeg skulle rense filteret?

Ellers en veldig praktisk båt for en familie, med god plass, mange stuerom, og sosial og stor sittegruppe ute. Bare plass til et 49 liters kjøleskap under styreplass, som er i minste laget.

Ser på bildet at båten har runde ringer i pullpit, disse forsvant så vidt jeg vet i 2001, slik at 01 og 02 er lette å kjenne igjen ved at disse mangler.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

• 2 måneder senere...

Hei. Jeg har selv en 2002 mod unique ever 33. Min sto det en yanmar 290 med bravo 3x. Og drevet mitt havarerte i fjord på vei til Sverige. Så etter mye om å men så solgte jeg hele motorpakka og fikk kjøpt en Volvo penta d6 350. Har hatt en magisk sommer med båten og denne motorpakka. Ferie lastet og fulle tanker gjorde båten 35knop. Har en fin marsjfart på 27-28.

IMG_0151.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...