Jump to content

Varmgang, Mercruiser 3.0, saltvannskjølt


Nordkapp-king

Recommended Posts

Som tittel indikerer så søker jeg tips vedrørende varmgang på min 1999 Mercruiser 3.0 saltvannskjølte motor. 

 

Måler viser normal arbeidstemperatur, men når jeg begynte å se hvit damp ved høyt turtall fikk jeg en mistanke om varmgang likevel. Det er ikke veldig mye damp (såvidt jeg kan forstå), men noe er det. Når jeg kjenner på eksosbend med hånden er dette helt ok å holde hånden på frem til rundt 3100 omdreininger, da begynner det å bli ubehagelig. Ved høyere turtall er det mulig å holde hånden på eksosbendet, men ikke behagelig (i det hele tatt)...

 

Ser også at det røyker / damper fra blokken/eksosmanifold når det blir varmt. 

 

Mistenker eksossiden (siden termostat viser fin arbeidstemp). 

 

Olje ser fin ut, og motor går fint.

 

Noen teorier? Kreves umiddelbar utbedring, eller kan jeg gå gjennom sesongen på snekkefart uten at dette byr på noen stor risiko?

 

Vedlagt bilde tatt noen får minutt etter litt hard kjøring.

 

IMG_2569.jpg

Redigert av Nordkapp-king (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres ikke umiddelbart ut som om motoren går for varm.

Det du beskriver av temperatur på eksosbend høres normalt ut. 

 

Hvit røyk er som oftest vann som fordamper. Det kan være en liten vannlekkasje inn i en sylinder, i en manifold eller lignende, som gir den hvite røyken.

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev for 20 timer siden:

 

 

Hvit røyk er som oftest vann som fordamper. Det kan være en liten vannlekkasje inn i en sylinder, i en manifold eller lignende, som gir den hvite røyken.

 

Har lite peiling på disse motorene, men fra Mercruiser-forhandler fikk jeg inntrykk av at eksosbend skulle ha "behagelig lunk", og ikke mer. Om det skulle være et av de scenarioene du beskriver adeneo - hvor kritisk er dette (les kan man kjøre gjennom sesongen, eller må det umiddelbare tiltak til)?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...