PiperBill Startet 3.Juni.2017 Del på Facebook Startet 3.Juni.2017 Har tenkt nøye gjennom hva slags VHF jeg skal har i båten. Lander på håndholdt som jeg tror duger til mitt bruk. Jeg er aldri langt til havs (aldri ut av Oslofjord). Tenker også at i en nødsituasjon der, man havner i sjøen, at en håndholdt ville hvert lettere å ha med seg og tilkaller hjelp med. Fant denne på Maritim.no og lurer på om det er noen her inne som har noe formening om den. https://www.maritim.no/standard-horizon-vhf-hx870e#.WTL5rGjyjIU Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
kdtran Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Har en litt rimeligere håndholdt fra samme produsent og er kjempefornøyd. Har også SH stasjonær VHF. Svært god kvalitet på sending og mottak. Mener å ha hørt at SH lager mye utstyr som radioamatører benytter, noe som bør være en indikasjon på at kvaliteten er bra. Eneste jeg har å sette fingeren på er at bruksanvisningene er litt knotete skrevet, og at det ikke er helt intuitivt å sette opp apparatene for kanal skanning. Krever en del lesing, prøving og feiling. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 PiperBill skrev 20 minutes ago: Har tenkt nøye gjennom hva slags VHF jeg skal har i båten. Lander på håndholdt som jeg tror duger til mitt bruk. Jeg er aldri langt til havs (aldri ut av Oslofjord). Tenker også at i en nødsituasjon der, man havner i sjøen, at en håndholdt ville hvert lettere å ha med seg og tilkaller hjelp med. Fant denne på Maritim.no og lurer på om det er noen her inne som har noe formening om den. https://www.maritim.no/standard-horizon-vhf-hx870e#.WTL5rGjyjIU En meget bra radio, nettopp brukt den på 4 store øvelser, og veldig godt fornøyd. Eneste som kan være ett alternativ er ICOM sin IC M93D Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
jotto Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 (redigert) Jeg har den, og den har fungert bra. Pass på at du kjøper en som har DCS og GPS slik at du har en distress-knapp som sender nødmelding med posisjon. Det er halve (eller mere) poenget med å ha VHF, om du spør meg. De enkleste variantene har ikke det. Edit: dessuten er den vanntett ;) Redigert 3.Juni.2017 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Da er den bestilt. Men nå... jeg er helt dummie på dette med VHF. Jeg må har lisens ja? Kurs? Hvordan går jeg fram nå. :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kenneth82 Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 http://www.kystradio.no/privat/hvorfor-bli-kunde-av-oss/vhf-paa-1-2-3/ Du må ha lisens ja, ellers er vel DSC-funksjonen ubrukelig? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 PiperBill skrev 10 minutes ago: Da er den bestilt. Men nå... jeg er helt dummie på dette med VHF. Jeg må har lisens ja? Kurs? Hvordan går jeg fram nå. :-) Ja du må ha lisens, se kystradio.no og du finner inngi der. Må ha SRC (VHF) sertifikat. Anbefaler å ta web kurset. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Torfinn62 Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Jeg har også en HX870E. Er veldig fornøyd. Bruker den som VHF nr. 2. Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
PiperBill Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 Liten oppdatering. Jeg er kjempefornøyd med radioen. Tok kontakt med Tjøme i dag for signal sjekk på kanal 7. Jeg var på andre siden av Oslofjord , nord på Singløya. Tjøme sa at signalstyrke var veldig bra for en håndholdt å være. Jeg har montert ekstern mik/høyttaler og har radioen stående på laderen som er fast montert. Da blir nesten som en fast montert VHF men jeg kan ta den med ved behov. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Benji Svart 2.Juli.2017 Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 PiperBill skrev 19 minutes ago: Liten oppdatering. Jeg er kjempefornøyd med radioen. Tok kontakt med Tjøme i dag for signal sjekk på kanal 7. Jeg var på andre siden av Oslofjord , nord på Singløya. Tjøme sa at signalstyrke var veldig bra for en håndholdt å være. Jeg har montert ekstern mik/høyttaler og har radioen stående på laderen som er fast montert. Da blir nesten som en fast montert VHF men jeg kan ta den med ved behov. Hyggelig du er fornøyd med den, og da kan jeg berolige deg med at ditt kall i dag var veldig bra. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
PiperBill Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 Benji skrev 6 minutes ago: Hyggelig du er fornøyd med den, og da kan jeg berolige deg med at ditt kall i dag var veldig bra. Takk takk.. og moro var det også :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Duppe Svart 2.Juli.2017 Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 (redigert) On 6/3/2017 at 8:16 PM, PiperBill said: Har tenkt nøye gjennom hva slags VHF jeg skal har i båten. Lander på håndholdt som jeg tror duger til mitt bruk. Jeg er aldri langt til havs (aldri ut av Oslofjord). Tenker også at i en nødsituasjon der, man havner i sjøen, at en håndholdt ville hvert lettere å ha med seg og tilkaller hjelp med. Akkurat slik tenkte jeg også. Redigert 2.Juli.2017 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 2.Juli.2017 Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 Hvilket softwareversjon har du? Jeg har oppdatert til 2.02, og har mistet Lystbåtkanalene. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 matsemann skrev for 8 timer siden: Hvilket softwareversjon har du? Jeg har oppdatert til 2.02, og har mistet Lystbåtkanalene. Versjon 2.00. Da la jeg være å oppdatere. Funker bra. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Dreuf Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Det har også kommet en V2.03. http://www.standardhorizon.com/indexVS.cfm?cmd=DisplayProducts&ProdCatID=85&encProdID=F074C5751E79473FCD911FF7D468A2E1&DivisionID=3&isArchived=0 Jeg har denne inne og har Lystbåtkanalene, har du valgt riktig kanalplan? Når apparatet er avskrudd så holder du inne "16" og "Menu" samtidig som du trykker på power. I menyen velger du Sweden. Jeg har en GX1100 stasjonær vhf og HX870e håndholdt i båten. I går gikk det en alarm på båten jeg aldri har hørt før og jeg trodde hele skuta skulle synke... Det viste seg å være ett DSC-Call "All ships" fra Tjøme Radio om å skifte til kanal 7, men det jeg stusser litt på at ikke den håndholdte fikk det DSC Callet. Når Tjøme radio sender ut DSC-Call på Kanal 7, er det da kun de som er i rekkevidde på kanal 7 som mottar det? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Hei Det DSC kallet sendte jeg ut fra Tjøme Radio i går - urgency - for å prøve å få stoppet en blokkering på ch 16. Ved å sende dette så bytter din VHF automatisk over til den kanalen vi velger, i dette tilfellet 7. Om apparatet som blokkerer er innlagt med MMSI så skal det switche til den kanalen, og blokkeringen opphører. Det skjedde ikke i går, men båten ble lokalisert lell. Om 870 stod på burde den ha skiftet til 07. Har du testet ett rutinekall fra den på DSC? Var ikke meningen å skremme i går da ? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Dreuf Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Var vel sikkert flere enn meg som oppdaget en ny lyd i båten sin i går, men veldig kjekt, nå vet jeg hva den lyden er. Jeg har ikke testet DSC, "Det er jo litt farlig dette apparatet om man gjør noe feil" ;) Jeg får lese litt (som jeg egentlig burde gjort før jeg tok det i bruk) og teste det. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Dreuf skrev 10 minutes ago: Var vel sikkert flere enn meg som oppdaget en ny lyd i båten sin i går, men veldig kjekt, nå vet jeg hva den lyden er. Jeg har ikke testet DSC, "Det er jo litt farlig dette apparatet om man gjør noe feil" ;) Jeg får lese litt (som jeg egentlig burde gjort før jeg tok det i bruk) og teste det. Har du mulighet så kan du jo ringe oss onsdag torsdag og fredag mellom 08 og 13 denne uka så skal jeg hjelpe deg igjennom ev kjøre ett kall direkte til deg. Så får du testet Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
176-671 Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Var det Benji som var på ærbe' da k16 ble blokkert av heftig (og stadig økende) turtallslyd i går? Den var grei å peile inn. Morsomt at det var så enkelt å løse problemet. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
176-671 Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Benji skrev 1 time siden: Hei Det DSC kallet sendte jeg ut fra Tjøme Radio i går - urgency - for å prøve å få stoppet en blokkering på ch 16. Ved å sende dette så bytter din VHF automatisk over til den kanalen vi velger, i dette tilfellet 7. Om apparatet som blokkerer er innlagt med MMSI så skal det switche til den kanalen, og blokkeringen opphører. Det skjedde ikke i går, men båten ble lokalisert lell. Om 870 stod på burde den ha skiftet til 07. Har du testet ett rutinekall fra den på DSC? Var ikke meningen å skremme i går da ? Den aktuelle VHF'en var av den eldre typen og hadde ikke DSC-dekoder/-enkoder, og den reagerte følgelig ikke på noe som helst. Når jeg tenker nærmere på det, så har vel ikke en kl. D-enhet noen mulighet til å reagere på DSC-anrop så lenge den står i konstant TX. Eller husker jeg feil? Vi mottok uansett anropet, som da skiftet oss til k66 for mottak av URGENCY-melding på voice. Fungerte brillefint. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Benji Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Stemmer bra . Prøvde å rope deg opp på 315 navnet, men lød du det - niks Takk for hjelpen Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
PiperBill Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 torkelmj skrev 1 time siden: Når jeg tenker nærmere på det, så har vel ikke en kl. D-enhet noen mulighet til å reagere på DSC-anrop så lenge den står i konstant TX. Eller husker jeg feil? Ukjent pipelyd 2 ganger i går uten at jeg hørte noe tale. Nå sitter jeg med HX870’n og går gjennom «setup» uten at jeg forstår det meste. Mange detaljer å setter seg inni i. På GM Setup -> GM TX står det «Off» «On GM» og «On All». Hva skal det stå på? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
176-671 Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 (redigert) Benji skrev for 2 timer siden: Stemmer bra . Prøvde å rope deg opp på 315 navnet, men lød du det - niks Takk for hjelpen 315 var nok ikke bemannet da. Satt i den hvite og røde og hørte kun motor-innslag på k16. Redigert 3.Juli.2017 av torkelmj (see edit history) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Benji Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 torkelmj skrev 37 minutes ago: 315 var nok ikke bemannet da. Satt i den hvite og røde og hørte kun motor-innslag på k16. Med andre ord - hører det du vil :-) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
matsemann Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 7 hours ago, Dreuf said: Jeg har denne inne og har Lystbåtkanalene, har du valgt riktig kanalplan? Når apparatet er avskrudd så holder du inne "16" og "Menu" samtidig som du trykker på power. I menyen velger du Sweden. Se der ja, det fungerte jo, takk for tipset! Nå er L1 og L2 tilbake, men det som dessverre skjedde samtidig var at de kanalene jeg hadde byttet navn på fikk tilbake sine standardnavn, men det fikser jeg når jeg kommer hjem til mac'en. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.