Jump to content

Gassbruk, igjen..

Gunda

Recommended Posts

Hei ! Prøver meg for første gang med et innlegg : Har tidligere sett diverse diskusjoner om gassbruk ombord og blir veldig usikker etter hvert ! Jeg har kok + kjøleskap på gass. Noen hevder at de skrur av hovedventilen på gassflasken om natten, men dette er jo ikke så greitt med tanke på kjøleskapet ! Kan jeg sove godt om natten, selv om gassen til kjøleskapet står på ?? Har forøvrig gassalarm i kjølsvinet.

Hva gjør dere med hovedstrømbryteren om natten ?

:sleep:

Jeg skrur av gassen ved slangen til komfyren etter hvert bruk. Har lekkasjetester og gassalarm.

Strømbryteren skrur jeg aldri av når båten er i bruk.

Skrur av på flaska og strømbryterne når båten er vel tilbake i hjemmehavna.

Store Norske Kullseilingskompani.

Vi bruker gasskomfyren ombord kun en eller to ganger pr. dag. Synes da det er en grei sak å koble av ventilen på flaska, ute på badeplattformen, etter bruk. For sikkerhet skyld!

Har også lekkasjetester fra Primus på sprayboks, men har den beste følelsen med å koble helt av etter bruk,- ihvertfall før familien legger seg til å sove!

Det enkle er ofte det beste... :wink:

Kan jeg sove godt om natten, selv om gassen til kjøleskapet står på ?? Har forøvrig gassalarm i kjølsvinet.

JA..du kan sove godt om natta hvis anlegget ditt er i forskriftsmessig stand. Er du i tvil så få en fagmann til å sjekke over. Jeg sover som en stein med gass til oppvarming, kjøleskap, VV og 6 kokebluss. Alarm i kjelleren som jeg sjekker jevnlig med engangslighter. Alle hovedbrytere alltid på. Kobler kun i fra flaska når jeg reiser hjem.