Jump to content

Viktig å huske når drømmebåten skal anskaffes

Bergen dørk

Recommended Posts

Dette blogginnlegget fra båtadvokat Tangedal, synes jeg fortjener et eget oppslag. Overraskende mange rusher inn i båtkjøp uten å ta disse vilktige forholdsreglene, samt gjøre grundige forundersøkelser av både selger og objekt: 

http://www.tangedal.no/blog1.php/2017/05/31/kjope-drommebaten-i-2017 

Jeg vil også driste meg til å tilby den sjekklisten jeg har utarbeidet for mine båtinspeksjoner; både for egen del og når jeg av og til hjelper andre: 

mvh Bergen Dørk

Bra tiltak Bergen Dørk!

Jeg tok en titt på listen og tillater meg å komme med et par forslag.

Her har jeg satt inn under-nummerering på de enkelte punktene. Så ville jeg lagt til et blankt ark på slutten for supplerende kommentarer. Da er det greit å kun referere til et nummer (blir mindre skriving). Jeg har også tatt bort noen ord i linjene. Det er ikke nødvendig å formulere fullstendige setninger, hensikten er å ha en huskeliste ved kontroll.

593400acb8534_Sjekklisteutsnitt.JPG.08094021ba8db6fc0d1adafd55286d3a.JPG

Det er sikkert mye som kan tillegges også, men her er forslag på noen punkter. Vil særlig framheve et eget punkt for dokumentasjonskontroll.

• Dokumentasjon
    • Kvitteringer
    • Bruksanvisninger
    • Serivehistorikk
    • Reparasjoner
    • Påkostninger
  • Hvilespenning start/forbruk
  • Utvendig inspeksjon på land (under vannlinje)
    • Skrog (skader)
    • Osmoseblærer
    • propellanlegg
    • Ror
    • Drev
    • Truster
  • Tomgangsturtall
  • Maks turtall etter varmkjøring
  • Materiale, dieseltank
    • Plast
    • Aluminium
    • Rustfritt stål
    • Karbonstål
  • Mannlokk, dieseltank
  • Målt hastighet (GPS)

Sjekkliste utsnitt.JPG

Komodo skrev 1 time siden:

Bra tiltak Bergen Dørk!

Jeg tok en titt på listen og tillater meg å komme med et par forslag.

Risikoen er stor når man legger ut noe sånt på et sted med så mye kompetanse. ?

Jeg holder meg til Remas slagord om at "det enkleste er ofte det beste"; men er ikke uenig med deg, Komodo. Min liste er kortet en del ned, da jeg har erfart at hvis du i det minste er bevisst i forhold til denne listen + har med et kyndig teknisk person, så kommer du veldig langt med tanke på et beslutningsunderlag.

Min liste foreligger - hvem som helst kan redigere den, legge til sider, legge til punkter, forenkle setningene ? og ikke minst ta inn gode momenter fra det som kommer opp her. Det var meningen med at jeg også la ut word-versjonen.

Sharing is caring; ikke sant? ?

Seilbåter er ikke min greie. Heller ikke nye båter, for den del. Eller båter med utenbordsmotor. Listen er best, slik den foreligger nå, for bruktbåter med fast aksling.

Momenter fra båtadvokaten, kan i tillegg til det Komodo nevner, også tas inn i "besiktigelses-dokumentasjonen".

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Guest Avmønstret#

Knalltråd, om noen tar jobben å legge til rigg så blir det suverent :-) Det meste er jo felles på motor- og seilbåt, men rigg er jo et stykke sjekk det også. 

Så kommer jo innfestning kjøl i tillegg, og også utvendig inspeksjon kjøl, overgang kjøl/skrog og foran/bak kjøl. 

--

Og kanskje kortfattet beskrevet metode.. noe a la "slark ror", "slark, aksling/cutless" osv. 

--

Med dette som utgangspunkt kan en jo utvikle BP sin sjekkliste ved kjøp av bruktbåt. Rigg/seil/kjøl kan være en egen bolk for seilbåter. Så kan en lage en bolk for båter med utenbordsmotorer osv. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...