Bergen dørk Startet 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2017 Dette blogginnlegget fra båtadvokat Tangedal, synes jeg fortjener et eget oppslag. Overraskende mange rusher inn i båtkjøp uten å ta disse vilktige forholdsreglene, samt gjøre grundige forundersøkelser av både selger og objekt: http://www.tangedal.no/blog1.php/2017/05/31/kjope-drommebaten-i-2017 Jeg vil også driste meg til å tilby den sjekklisten jeg har utarbeidet for mine båtinspeksjoner; både for egen del og når jeg av og til hjelper andre: http://www.froystad.org/Sjekkliste_bruktbat.doc http://www.froystad.org/Sjekkliste_bruktbat.pdf Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Faxen Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Dette er bra, Bergen Dørk. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Komodo Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Bra tiltak Bergen Dørk! Jeg tok en titt på listen og tillater meg å komme med et par forslag. Her har jeg satt inn under-nummerering på de enkelte punktene. Så ville jeg lagt til et blankt ark på slutten for supplerende kommentarer. Da er det greit å kun referere til et nummer (blir mindre skriving). Jeg har også tatt bort noen ord i linjene. Det er ikke nødvendig å formulere fullstendige setninger, hensikten er å ha en huskeliste ved kontroll. Det er sikkert mye som kan tillegges også, men her er forslag på noen punkter. Vil særlig framheve et eget punkt for dokumentasjonskontroll. Dokumentasjon Kvitteringer Bruksanvisninger Serivehistorikk Reparasjoner Påkostninger Hvilespenning start/forbruk Utvendig inspeksjon på land (under vannlinje) Skrog (skader) Osmoseblærer propellanlegg Ror Drev Truster Tomgangsturtall Maks turtall etter varmkjøring Materiale, dieseltank Plast Aluminium Rustfritt stål Karbonstål Mannlokk, dieseltank Målt hastighet (GPS) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
skagenekspressen Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Takk for god info! Har du en tilsvarede liste for å overta ny båt? Skal hente ny seilbåt i begynnelsen av Juli. Ser for meg å prøve alt av seil/rigg, gå gjennom instrumentfunksjoner og prøvetur for motor? Hva mer? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 (redigert) Komodo skrev 1 time siden: Bra tiltak Bergen Dørk! Jeg tok en titt på listen og tillater meg å komme med et par forslag. Risikoen er stor når man legger ut noe sånt på et sted med så mye kompetanse. ? Jeg holder meg til Remas slagord om at "det enkleste er ofte det beste"; men er ikke uenig med deg, Komodo. Min liste er kortet en del ned, da jeg har erfart at hvis du i det minste er bevisst i forhold til denne listen + har med et kyndig teknisk person, så kommer du veldig langt med tanke på et beslutningsunderlag. Min liste foreligger - hvem som helst kan redigere den, legge til sider, legge til punkter, forenkle setningene ? og ikke minst ta inn gode momenter fra det som kommer opp her. Det var meningen med at jeg også la ut word-versjonen. Sharing is caring; ikke sant? ? Seilbåter er ikke min greie. Heller ikke nye båter, for den del. Eller båter med utenbordsmotor. Listen er best, slik den foreligger nå, for bruktbåter med fast aksling. Momenter fra båtadvokaten, kan i tillegg til det Komodo nevner, også tas inn i "besiktigelses-dokumentasjonen". Redigert 4.Juni.2017 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 (redigert) Knalltråd, om noen tar jobben å legge til rigg så blir det suverent :-) Det meste er jo felles på motor- og seilbåt, men rigg er jo et stykke sjekk det også. Så kommer jo innfestning kjøl i tillegg, og også utvendig inspeksjon kjøl, overgang kjøl/skrog og foran/bak kjøl. -- Og kanskje kortfattet beskrevet metode.. noe a la "slark ror", "slark, aksling/cutless" osv. -- Med dette som utgangspunkt kan en jo utvikle BP sin sjekkliste ved kjøp av bruktbåt. Rigg/seil/kjøl kan være en egen bolk for seilbåter. Så kan en lage en bolk for båter med utenbordsmotorer osv. Redigert 4.Juni.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 ? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.