Jump to content

Hull i with vital 15 fot og mulig vann i skummet inni


Karoline2309

Recommended Posts

Jeg presterte å få hull i båten min når jeg tok den på henger i fjor. Så ikke ut som det hadde gått igjennom når jeg la på bunnstoff, men det viste seg å være lekk når vi fikk den på vannet. Fikk den opp igjen fort. Det var kun et bittelite hull på en side det kom litt vann ut av, og skadet på den andre. Har pusset vekk alt skadet og det kommer ikke noe mer vann fra noen av sidene nå. Har sett veldig mye tråder og guider og blir ikke helt klok på hvor alvorlig det er. Sett alt fra at et lappekit på Biltema skal funke til at jeg må rive opp alt innvendig og t ut skum osv siden det kan være fylt i det. Om det har noe å si så sank den kanskje bittelitt i fjor og var full av vann i ca halve inni (hadde sunket helt om jeg ikke hadde hatt så stram fortøyning). Fyren som eier havna hjalp til med å få den opp og sa det var et mikroskopisk hull i gulvet inni jeg burde gjøre noe med en gang så noe vann har sikkert sneket seg inn. Samme fyren har nå også sagt at jeg bare måtte pusse ned og legge på glassfiber over hullene siden de var såpass "pene" og male. Er det innafor? Har også skrape og pussa vekk all maling innvendig siden den falt av og skal legge på litt ny glassfiber der vi så bobler og male der om jeg ikke må rive opp alt osv for å få den bra. 

Link to post
Share on other sites

Har samme problemet med en 15/16 fot Herwa. Klarte å lage hull bak på bæreflaten på skroget slik at den tok inn vann. Tok den på land, lot vannet renne ut, og etter en tid "tørking" lappet jeg skaden. I den forbindelse var det rimelig klart at det var vann igjen i skummet, noe jeg fikk bekreftet da jeg sjøsatte og tok prøveturen. Skummet holder nok på mye vann, for båten lå tungt i sjøen og gikk elendig... Jeg har landet på at skummet må ut.

 

Planen er å skjære ut dørken (lar 10-15 cm være igjen langs kanten), røske ut skum, lage noen nye spant og plaste disse inn for å kompensere for stivheten skummet (muligens?) har bidratt til. Skal ikke ha skum igjen. Deretter nye dørk av 10-12mm kryssfiner (sk. vannfast...) og legge glassfiber på dette. Samtidig får jeg god anledning til å reparere skaden i skroget skikkelig når jeg får tilkomst fra begge sider.  

 

Mulig du kan slippe letter fra det, men det kommer nok mye an på hvor mye vann som er bundet i skummet. Å tørke ut dette uten å ty til hull i dørken og å blåse tørrluft ned i skroget over et stykke tid (slik skadebegrensningsfirmaene gjør når de tørker ut vannskader i bjelkelag) tviler jeg sterkt på blir suksess. 

 

Lykke til!


 

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet må man regne med at alle original With-båter (produsert av KMV) er mer eller mindre vannskadet.

Eneste måte å fastslå omfanget er å vei båten og sammenligne med oppgitt vekt. Dette kan gjøres med båten på henger på en av Vegvesenets veiestasjoner om man har en slik i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tok kjangsen på å bare lappe den for sesongen siden jeg allerede har punga ut for privat båtplass (og det i seg selv er en ganske stor utgift for en 25 år gammel student :p) Merka i fjor at den ligger veldig lavt i vannet bak så det er nok en del vann der. Type ser nesten ut som at båten skal synke når vi er 3 i den og den går ikke i plan. Tenkte det var pga tung motor og vurderte å henge noe tungt helt foran, men skjønner jo nå litt mer. Men med hullene lappa, vil det være farlig å kjøre den i sommer og evt ta ut skum til vinteren? Det er et ganske enormt prosjekt for meg siden jeg ikke har noe erfaring over hode med glassfiber utenom dette nå og jeg ikke akkurat har flust av folk som gidder å hjelpe til (enklere å få med folk på tur ja). Men jeg er nokså handy så med nok tid og enorme mengder youtubevideoer skal jeg få det til.

 

Et lite ekstra spørsmål til selve tettinga av hullene. Hadde pussa ned alt og klippa flotte biter av glassfiber, men når jeg fikk på epoxyresin så endte det opp med å strekke seg så det kom litt over malinga som var igjen i kantene. Var så lei da siden det hadde blåst opp til full storm og alt bare fløy rundt, så jeg lot det gå og tenkte å pusse litt mer utenfor det og legge på et lag til over. Er det innafor? 

Kan ta bilder når jeg skal dit etterpå, men nå er det jo på no kladdete glassfiber. Legger ved bilde av hullene når jeg såvidt hadde starta å pusse. Det med brunt tok ikke inn/ut vann og det var jeg som "gravde litt" i det for å se om det var råttent under. Syntes ikke det så noe bra ut så tenkte det var greit å pleie det litt.

 

Og enda en ting. Kan noen forklare meg mysteriet med dreneringshullet i kummen bak? Er ikke det bare en invitasjon til vann inn i skummet? Mannen i havna sier det er sånn det skal være, men jeg klarer virkelig ikke se at det er godt for noe. 

IMG_20170530_152419902.jpg

IMG_20170529_191834526.jpg

Redigert av Karoline2309 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Karoline2309 skrev 1 time siden:

 Men jeg er nokså handy så med nok tid og enorme mengder youtubevideoer skal jeg få det til.

 

Det er rette holdninga :thumbsup:

 

De første gangene man prøver seg på plastreparasjoner blir det lett litt mer klin , men det kommer seg nok.   Blir det for galt så får du bare slipe/skrape vekk og prøve på nytt.   Og plasting i så mye vind at strimlene fyker i mellom er nok ekstra utfordrende :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja skal nok få den fungerende til slutt :p er fast bestemt på å kjøre et siden han jeg kjøpte den av var en supersnik og egentlig ingenting funker (ikke så lett å se slikt når man er uerfaren og kjøper). Fått en kar til å se over motoren så etter masse problemer i fjor så funker den "knall" nå. Var visstnok tennplugger som var ulike og veldig gamle selv om selger sa han hadde bytta de i fjor. Har også skrapa den inni og skal få lagt på ny maling siden den falt av. Dog synd å gjøre det om alt må ut. Skal få veid den før den blir satt på vannet nå om jeg får fiksa den til sjøbruk nå. Må også bytte fenderlist siden den nå er en vannslange satt på med skruer ikke ment for utebruk. 

Bilder av første forsøk glassfiber her. Må selvfølgelig pusse det glatt. Og jeg bare må si det; grusom båt å pusse på med pussemaskin :p

IMG_20170606_183509488.jpg

IMG_20170606_183531118.jpg

IMG_20170606_183624254.jpg

IMG_20170606_183628711.jpg

Redigert av Karoline2309 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bern there,? Har ein gammal Mørebas 15, der eg har tetta hol og fjerna skum. Trur båten halverte vekta etter at skummet var fjerna. Har lakka båten utvendig, laga spant og stringers. Skal legge dørk i løpet av sommaren. Idiotisk prosjekt, mange arbeidstimar på ein båt som er lite verdt. Men - artig å prøve å støype litt. Veit no at eg kan klare å få til støypejobbar som ikkje er altfor avanserte?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...