Jump to content

Gir låses i revers drev dpe 290. Går fint forover. Er wire skyld?


Goodspeed

Recommended Posts

Ligger på pinsetur og fikk plutselig den ubehagelige opplevelsen med gir som låste seg når jeg skulle legge til kai. Etter belgbyttet opplevde jeg det samme. Da hadde vi den på land og fikk sjekket at girvelgeren gikk fint. Mens wiren(røde typen) gikk tregt. Vi smurte opp og lot det være med at den var hard å få opp fra revers pga det. Nå skjedde det altså igjen, først fikk jeg den verken i forover eller revers. Så løsnet det med litt lirking i girhendelen. Dette skjedde flere ganger. Nå til slutt kom jeg meg til kai, og etter at jeg slo av motor skulle jeg prøve å feilsøke. Hendelen gikk fint i fremover og tilbake i fri. Samme med å gå i revers. Men så låser den seg bom fast. Når jeg slår forsiktig tilbake i fri på wiren med hammer og trestykke, så går den fint forover og tilbake i fri, men deretter låser den seg når jeg tar i revers. Jeg har løsnet og friskmeldt wire til gasshendlene til begge styreposisjoner. Så det er enten wire som går ned til girvelger eller girvelger på drevet i seg selv. Basert på observasjon på land nå nylig så skulle jeg tro det er wire som er problemet. Men er det logisk at den oppfører seg slik- fint i forover og tilbake i fri, fint videre i revers, men så låser den seg når tilbake i fri. Jeg klarer med litt lett hammerslag å få den tilbake. Motoren er slått av. Skulle tro at når jeg ikke får den i fri fra revers, så burde den være like tungt å få i forover (mtp retningen wiren drar)?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Det var det vi gjorde sist. Da koblet vi av wiren fra girveksleren på drevet. Girveksleren på drevet beveget vi da helt fint med håndkraft begge veier, mens wiren satt fast. Så eneste teorien min er at wiren har spjæret eller noe og fungerer som en slags mothake eller noe fra et visst punkt. Vi var veldig påpasselig med påmontering av girwire etter drevet var av slik at denne var på likt etterpå som den var. Ser noen med hell har byttet wire mens ligger på sjøen men tror nok den må opp. Kan det ha noe å si at motor ikke er i gang nå når jeg "tørrprøver" med girhendelen?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Goodspeed skrev 5 minutes ago:

Det var det vi gjorde sist. Da koblet vi av wiren fra girveksleren på drevet. Girveksleren på drevet beveget vi da helt fint med håndkraft begge veier, mens wiren satt fast. 

 

Dersom veksleren på drevet går fint, så er det nok vaieren.

Det skal vanligvis ikke ha noe å si om motoren går. På det drevet går gaffelen i konet, å konet i skåler, slik at det er ikke noe inngrep i gear eller slikt som kan gjøre det noe nevneverdig vanskeligere å sette drevet i gir uten at det går rundt.

 

Som POL skriver, sjekk vaieren din, forsøkt å finn ut hvem del som går tregt, å bytt den delen, eventuelt hele vaieren.

Link to post
POL skrev 9 minutes ago:

Sjekk gearwiren til sjalteren på drevet. Går vel via en eller annen type synkronisator siden du har to styreposisjoner.

 

adeneo skrev 4 minutes ago:

 

Som POL skriver, sjekk vaieren din, forsøkt å finn ut hvem del som går tregt, å bytt den delen, eventuelt hele vaieren.

 

Ja, det går som dere sier via en synkronisator, og fra denne går det én wire videre til drevet. Koblet jeg fra denne på synkronisatoren, så går alt av hendler helt fint alle veier på begge førerposisjoner. Og gitt at girveksler på drevet fortsatt går fint så er det nok wiren. Synes bare det er rart at den er så "inkonsekvent" i hvilke bevegelser den ikke virker. Men jeg har iaf fått slått den i fri slik at jeg kan starte og komme meg hjem, (og legge til uten revers). Så blir det å få den på land asap for sjekk av girveksler og skifte av wire. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Når jeg koblet fra synkroplaten og girwiren (som går til drevet), så gikk alle ledd og koblinger helt fint (har smurt alt med ekstra olje). Så alt frem til girwire er friskmeldt. Når jeg banket den på plass med hammer og et trestykke, så gikk jo wiren til slutt (relativt lett banking). Så noe der er det. Olje på girboks, hva snakker du om da? Jeg har ikke noe egen olje til girvelgeren (som jeg vet om)?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Goodspeed skrev for 1 time siden:

Når jeg koblet fra synkroplaten og girwiren (som går til drevet), så gikk alle ledd og koblinger helt fint (har smurt alt med ekstra olje). Så alt frem til girwire er friskmeldt. Når jeg banket den på plass med hammer og et trestykke, så gikk jo wiren til slutt (relativt lett banking). Så noe der er det. Olje på girboks, hva snakker du om da? Jeg har ikke noe egen olje til girvelgeren (som jeg vet om)?

Det er samme olje som på drevet hvis det blir lite olje på drevet vil det bli umulig og gire normalt da du ikke får det trykket det skal være, er ikke helt sikker på hvorfor men opplevde det for to år siden.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Ja, tipper det selv. Og et oppfølgingsspørsmål til det- kommer disse wirene i standardlengder når man skal bestille? Usikker på hvor lett den sklir gjennom den gummistrømpa den går igjennom som er festet i transomen. Eller går det normalt greit å dytte ny igjennom så jeg slipper å tenke på å feste ny i den gamle for å dra med gjennom?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Det er vanligvis ikke noe problem å få girvaieren gjennom gummislangen bak på transomen.

Forskjellige båter har forskjellige lengder på vaiere og forskjellig oppsett, hvorvidt du får akkurat riktig lengde for din båt er vanskelig å svare på, du må nesten høre med nærmeste butikk hva de har på lager, noen leverer også på mål.

Link to post

Takk, får stikke innom B&M og høre med dem hva de har. Takk for alle innspill og tips tidligere. Jeg kom meg hel i havn til slutt heldigvis, så satser på det går greit å få en ledig slot og hive den på land for bytte.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg får fortsette å 'lukke' noen av sakene jeg har spurt om hjelp på, det får bli mine små bidrag til forumet oppi alle spørsmålene jeg kommer med. :) Enden på visa her var altså wiren fra synkro-plata og ned til drevet. En kombinasjon av treg wire og at den stod spenn. Dette gjorde blant annet at synkroniseringsplata satt så fast at den dro med seg girhendelen på den andre førerposisjonen, og dermed stod det fast. Vi fikk løst det midlertidig ved at en person holdt igjen girhendel på ene førerposisjonen og vi kunne bruke den andre med litt kraft. Men nå er wire byttet og den er som ny og klar for ferie. Kunne nok sikkert skiftet den selv, men når jeg først hadde den på land der, så tok B&M og skiftet den for meg, og har fått justert giren slik at det igjen nå kommer et godt 'klunk' når giret settes i revers.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...