Jump to content

Byttet impeller på D1-13, hvor mye kjølevann bør det komme på tomgang?

Artekno

Recommended Posts

Byttet nettopp sjøvannsimpeller på min VP D1-13. Jeg tilstår, kjøpt på Biltema....  I tillegg har jeg fjernet en lydpotte nr 2 ytterst på eksoskretsen i forbindelse med at jeg monterte ny stuss/gjennomføring, og jeg måtte skjøte på eksosslangen en smule der potta var (like før gjennomføringen). Så var jeg litt lat, og i stedet for å kappe i vei på slangen for eksakt rett lengde så trykket jeg den ekstra lengden oppunder akterdekket. Jeg mener slangen ikke kom noe særlig høyere opp, men jeg kan kanskje huske feil. Likevel så er den en (tror jeg) vesentlig høydeforskjell fra motoren til oppunder dekk ved høyeste punkt på eksosslangen. Litt skal det være, så vann ikke kan presse seg inn feil vei. Men hvor mye, egentlig?? Eksosflensen er sannelig ganske høyt over vannspeilet når båten ligger i ro. Men ved maks pådrag eller krengning under seil, så er flensen i vannet av og til.

Nå syns jeg det kommer svært lite vann ut med eksosen på tomgang. Jeg ser for meg 2 muligheter:

1.   Biltemas impeller angitt for min motor, og med eksakt samme mål som original, har for myke skovler. Og klarer ikke løfte sjøvann opp gjennom høydeforskjellen.

2.   Eksosslangen går høyere opp enn den skal.

Kan legge til at jeg har fjernet gamle biter av impeller der de havner, i varmeveksleren. Helt etter boka. Og ved bare itt pådrag så spruter vannet ut...

Noen tanker rundt hva som er rett og galt?

Edited by Artekno (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Kjenn på tempen på kjølevannet med hånden. Du skal ikke brenne deg.  Å spørre hvor mye vann som skal komme ut er det nok ikke lett å få svar på, da det blir svært subjektivt om ikke noen har målt med stoppeklokke og litermål.

www.leahnis.net

Min D1-13 blåser ut en slump hvert 4.-5.-6. sekund på tomgang. Tror jeg. Så øker det noe med økende turtall. Ved 2000 omdr. blåser det ut vann hvert eller hvert andre sekund. Sånn omtrent. Så lenge det kommer vann, og motoren ikke går varm, er det vann nok, etter min mening.

Lang eksosslange med svanehals høyt over vannlinja skaper ikke problemer med motorens evne til å presse ut vannet, iallefall ikke med originalimpeller. Jeg hadde svært lang svanehals lagt i en stor bue helt oppunder akterdekket, uten å observere mangelfull kjøing eller mangel på vann i eksosen.

Men vær litt forsiktig med for lang/høy svanehals mellom lyddemper og utløp. Jeg fikk saltvann inn i motoren via eksosventilene på grunn av min overdimensjonerte svanehals. Vannet som stod i eksosslangen når jeg stoppet motoren, rant tilbake til lydpotta, fylte den opp, og rant videre til motoren. Etter å ha kuttet 1,2 m på lengden og fått høyden ned i de nødvendige 30 cm over vannlinja ved krenging var problemet borte.

Edited by alf-inge (see edit history)