Jump to content

ILAS frittfall vinsj løste ut med et smell. Hva skjer?

Bitteliten

Recommended Posts

Vi har en Engbo frittfall vinsj akter. Denne har kjetting og et Rocna 20 kgs anker. I bruk for første gang i helgen

IMG_0323.JPG

Rocna ankeret sitter som vanlig som et skudd. Kjettingen har hatt litt slakk, dvs 1-2 meter å gå på før den har vært spent helt stram. 

Og alt har vært OK til nå, der en båt lagde bra med bølger her nå i ettermiddag. Hekken vår løftet seg en del opp og ned og med et smell løste frittfall på kabelaret seg ut og kjetting raste ut. 

Jeg har nå sikret kjettingen med kjettingkrok og avlaster. 

IMG_0324.JPG

Er dette normalt at vinsjen kan løse ut som dette?

Edited by Bitteliten (see edit history)

Dette er vel rette måten å dregge på så en ikke risikerer å ødelegg utstyret. når flodbølgene kommer .

IMG_0324.JPG

Mulig samme system som Engbo?

En bør ikke belaste vinsjen for hardt.

Passe på at Stopp føleren er rett justert.Så vinsjen stopper når den skal og ikke ved at sikringene ryker. 

IKKE trykk på opp-knappen før ankret er på bunn, etter noen bråstopper blir "stopptappen" slått skakk og henger. 

Det er tappen ved rød pil som får trøkket ved bråstopp.

For å sjekke om vinsjen går lett kan du tørne motor og gir med en bolt oppe til høyre,

engbp_tapp_dsci0038.jpg

Edited by Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vinsjen fungerer som den skal ut og inn. 

Det har vært litt bølger gjennom helgen, men disse var størr

i og med at Rocna ankeret sitter dønn lurer jeg på om det var et overbelastningsvern som slo inn. Bedre at vinsjen løser ut enn blir røsket ut av dekket?

Man bør alltid avlaste kabbelaret, enten med en kjettingkrok og en tamp på et kryssholt eller en kjettinglås -en sån plate med slisse man vipper over.

kjenner ikke vinsjen din, men på vår vinsj er det en "mutter" på rn kon som løsnes for fritt-fall. Hvis den ikke er stram nok kan det rause ut etter fjordplogene jar passert.

Jeg kan stramme kløtsjen på kabelaret med vingemutteren ytterst på kabelaret. Men i dag var det ikke sluring. Det var fritt fall. Hekken kastet på deg og kjettingen raste ut ?Lurer på om Rocna ankeret sitter så hardt at det ikke gir noe slakk når kjettingen blir stram.....  og at kabelaret da ble overbelastet.

Står ikke noe om dette i instruksjonsboka. 

Mulig jeg får plukke fra hverandre vinsjen og se?

Bitteliten skrev 2 minutes ago:

Lurer på om Rocna ankeret sitter så hardt at det ikke gir noe slakk når kjettingen blir stram.....  og at kabelaret da ble overbelastet.

Har ikke noe med ankeret å gjøre, det gjør jo jobben sin det. Om ankeret skulle gi etter hver gang båten hev på seg ville du jo havne i fjæra til slutt...

Tror mer på at vinsjen i utgangspunktet ikke er dimensjonert for å holde dette, men bør avlastes som du nå har gjort.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Krimart skrev for 3 timer siden:

Man bør alltid avlaste kabbelaret, enten med en kjettingkrok og en tamp på et kryssholt eller en kjettinglås -en sån plate med slisse man vipper over.

kjenner ikke vinsjen din, men på vår vinsj er det en "mutter" på rn kon som løsnes for fritt-fall. Hvis den ikke er stram nok kan det rause ut etter fjordplogene jar passert.

Finnes det noen god måte å avlaste kabularet på for oss som har tau? Ønsker ikke å tvinne og bøye blytauet rundt en kryssholt for så å kanskje lage fremtidige problemer med

vinsjen senere...

09 Sealine F37 - VP D4 260

Har hatt denne typen vinsj, men med blytau. Usikker på hvordan fritt fall-mekanismen virker med kjetting, men på tau aktiveres den jo med en gang en kjører litt ut. Kan det ha oppstått ekstra press som har gjort at clutchen (den som strammes med vingemutter) har gitt etter en halv eller hel omdreining slik at fritt-fall mekanismen ble aktivert? Jeg TROR i alle fall det er det som ville skjedd på tauversjonen jeg hadde. 

Har opplevd det selv på Engbo med kjetting. 

Da var det helt stille og ingen bølger. 

Plutselig hører jeg kjetting som rauser ut. Var rimelig kjapt ombord. 

Fant aldri noen fornuftig forklaring på det, men begynte å sikre kjettingen med krok etterpå...

Takk for gode svar :smiley:

poenget mitt med Rocna ankeret er at det sitter så ekstremt godt. Andre anker vil kanskje subbe litt /bli dratt litt med når kjettingen strammes som den gjorde her. De fleste blir overraska over hvor godt disse ankrene sitter. Jeg har tilgode å få det opp uten å brekke det løs ved å kjøre over det. 

Jeg har mistanke om at vinsjen ble overbelastet. Det står ingenting om dette i instruksjonsboka. Jeg vil tro at normalen er at kløtsjen slurer, ikke at frittfall funksjonen slår inn. Kan være det er en svakhet på vinsjen vår. 

Fremover blir det sikring av kjetting på kryssholt. Eller at jeg etterhvert bytter til blytau, som etter min meming er mye mer hensiktsmessig på aktervinsj. 

Om du har radiostyring på vinsjen kan det jo være noen andre som har løst ut vinsjen Har sett flere diskusjoner her på båtplassen at folk kjøper inn fjernstyringer fra ebay, DX og andre steder. De er selvfølgelig glade for å finne noe billig. Har flere ganger advart mot konsekvensene av dette, men kommer til kort. Jeg vet at Engbo og Sleipners nye vinsj har kvalitetssjekk på signalene mellom sender og mottaker, men dette koster litt ekstra. For endel andre kan man oppleve at en billig fjærkontroll fra leketøy esler annet utstyr i værste fall utløser vinsjen ved et uhell. 

Jeg vil anta at kjettingen har pga bevegelsen i båten, og et anker som sitter godt  har klart å dra rundt kabularet og så har fritt fall bøylen fulgt med rundt og løftet kjettingen ut av kabularet, samme som den gjør når du skal droppe ut ankeret. Har visnjen vært demontert og smørt opp der den skal smøres i den senere tid?

Linea skrev for 4 timer siden:

Jeg vil anta at kjettingen har pga bevegelsen i båten, og et anker som sitter godt  har klart å dra rundt kabularet og så har fritt fall bøylen fulgt med rundt og løftet kjettingen ut av kabularet, samme som den gjør når du skal droppe ut ankeret. Har visnjen vært demontert og smørt opp der den skal smøres i den senere tid?

Dette er nøyaktig hva jeg mistenker har skjedd. Frikoblingsenheten blir i utgangspunktet med kabularet rundt når dette roterer på grunn av friksjon. Så er det en stoppmekanisme med en bøyle som stanser frikoblingsenheten i riktig posisjon mens kabularet kan fortsette å rotere. Frittfallsfunksjonen fungerer slik at man kjører motoren i revers slik at kabularet gjør en halv omdreining, så er kjettingen fri fordi frikoblingsenheten blir dratt med.

Vinsjen har en slurekobling som skal sørge for at man unngår overbelastning og denne tror jeg normalt anbefales å stilles inn på 100 kg. Hvis kraften i kjettingen overstiger kraften som slurekoblingen kan motstå, så vil man begynne å dra kabularet rundt. Kabularet vil ta med seg frikoblingsenheten som så vil løfte kjettingen ut av kabularet, som om man hadde aktivert frittfallsfunksjonen ved hjelp av motoren. Dette betyr at hvis greier å dra kjettingen ut rundt 10-15 cm, så vil man aktivere frittfallsfunksjonen.

Nøyaktig hvilken kraft slurekoblingen er innstilt på kan nok være vanskelig å avgjøre. Jeg kan f.eks. godt tenke meg at dette er temperaturavhengig. Dessuten er det jo ofte slik med ting som holdes på plass av friksjon, at når de første begynner å bevege på seg, så reduseres friksjonen litt (den dynamiske friksjonskoeffisienten er som regel lavere enn den statiske friksjonskoeffisienten). Så ut ifra beskrivelsen av det som har skjedd, hvor en bølge løfter båten opp slik at kraften i kjettingen øker, virker det sannsynlig at det rett og slett og er frikoblingsenheten som har blitt aktivert som følge av for stor kraft/for slakk slurekobling. I så fall er det ikke noe galt med vinsjen og det eneste som må gjøres er å justere slurekoblingen for å sørge for at denne ikke er for slakk. Ifølge bruksanvisningen oppnås normal stramming av mutteren (den store trearmede vingemutteren ytterst) ved å "dra denne godt til for hånd, og deretter 15 til 30 grader med medølgende rør (dvs. en latmannsarm som er beregnet på å stramme nevnte vingemutter). Her er egentlig målet bare å unngå at vinsjen slurer under normal operasjon når man hever ankeret, samtidig som man ikke drar noe i stykker når ankeret kommer opp i rullen. Hvis ankeret sitter veldig hardt, kan det være aktuelt å stramme slurekoblingen for å få det opp.

Det der er helt korrekt. Kabularet og dermed frikoblingen er endel av sluringen, det er kun to konuser mot hverandre som er inngrepet for selve kabularet. Så frikoblingen kan løses ut hvis sluringen er for slakk.

Jeg trekker skikkelig til vingemutteren, den er så stram at sluring i praksis ikke er tilstede, men er da veldig forsiktig når jeg parkerer ankeret i rullebraketten. Prinsippet er det samme på tauvinsjene fra Ilas.

Takk, da forstår jeg hva som trolig er skjedd

Slurekløtsjen er godt strammet, men bølgene som kom og det svært gode ankerfestet gjorde nok at kabelaret ble dratt de nødvendige cm bakover til at frittfalls "skjoldet" kom på toppen av kabelaret

Demontering og overhaling er satt på programmet for i sommer. Det ser enkelt og greit ut å gjøre det rett. Brukes det vanlig marint fett på de delene som skal ha fett på seg?

Fikk plukket fra herandre ILAS Captein vinsjen i dag, dvs kabelaret. Var ingen funksjonsfeil her. Fettet på splinten på akslingen og de kone flatene var kanskje litt hardt, og det var normalt med møkk på delene her. Enkelt å rense alt med litt bensin og ha fett på splinten og de kone flatene. Satt sammen og strammet til kløtsjen med strammerøret. 

frittfall mekanismen fikk jeg ikke fra selve kjetting"hjulet" men det snurret fritt og fint. 

Så får vi se om vinsjen løser ut ved stor belastning igjen. 

På den gamle Nw 900 som jeg hadde, klarte av og til den medbringeren å hoppe forbi stopperen. Dermed ble det ikke fritt fall.  Jeg måtte kjøre den ut manuelt. Skjønte ikke helt hva som hadde skjedd første gang. Så når jeg da skulle kjøre opp igjen kjettingen havnet den i stedet for på fritt fall.  Det funket dårlig.  Men med litt bannskap og rå makt fikk jeg medbringeren tilbake på rett plass.

Men det gikk å kjøre ut kjettingen manuelt.

Håper du forsto en tungvint forklaring ?  

Edited by Bjørn Løvjomås
Red skriveleifer (see edit history)

Endelig ble det Bobåt