Puff1 Startet 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2017 Hvordan jorde 220V fra landstrøm (+ div) i alu.skrog? Link to post
Roger jo Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 (redigert) Vet ikke, men jeg mener at. I aliiminiumsskrog må vel alt være To pola. Og landstrøm være etter skjøteledningsprinsippet og dobbeltsikkret utstyr så en unngår tull. Redigert 4.Juni.2017 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 (redigert) Har ikkje greie på slik. Men har aluminiumsbåt. 220v er lagt opp slik som i eit gammalt hus (trur eg) med kvite stive kabler og nokre stikkontakter rundtom. Eg veit ikkje om kontakten til støpsel for varmtvannnsberederelement er jordet, har aldri skrudd åpen å kikka. Batteriladeren står i ujordet kontakt veit eg, men sjølve ladaren har jording på støpselet. Det har fungert i årevis, eg trur det elektriske vart lagt opp i 1983 eller 1991. Men eg har bytta lader....så eg har ofte anka på om den er "trygg" utan jord. ..og av og til undras eg litt på levetid på varmekolbe i berederen... Red: jord går via kabling til land. Ikkje i skrog Redigert 4.Juni.2017 av Sjeldenutpå (see edit history) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn