Otto Eng Startet 4.Juni.2017 Del på Facebook Startet 4.Juni.2017 Hei! er ny i båtforumet her, men ikke ny på sjøen. Båtliv er min store lidenskap så artig å kunne dele erfaringer med seriøse innlegg og ikke alt det intetsigende tullet som legges ut på "Båtfolk på Facebook". Hadde mye av barne- og ungdomstiden min i alt fra robåt, kano og motorbåt, GH 10 og 14 pluss Nor-Dan 16. Så ble det mange år uten båtliv før jeg flyttet til Drammen og fikk båtplass i 2006. Savnet sjøen og kjøpte meg en Polar 20 som jeg hadde stor glede av frem til 2014. Herlig og sosial båt, men når det kom kone og barn, kom behovet for en raskere hjemtur når familien var trøtt og lei. En venn av meg anbefalte meg å sjekke Ibiza 24, det var høsten 2014 og rett før båtmessen på Aker Brygge. Bare dager før jeg skulle inn der og hadde bestemt meg for å kjøpe denne, kom pressemelding om en ny serie fra Ibiza, 680 og 760. Husker jeg satt omtrent hele natten og googlet nyheten jeg synes så lekker ut. Bestemte meg for en 680T. På båtmessen entret kona, junior og jeg 680'en som var flott, men så over i 760 etterpå og da var jeg solgt, kona også. Likte veldig godt bredden, 3 stoler i fartsretning, separat toalett med mer. Etter nesten 8 år i snekke tenkte jeg 200 hk ville være mer enn nok, men siden avgiften akkurat ble borte på den tid, sa selger at du vil ikke angre på å velge 300, var ikke så stor prisforskjell. Jeg hørte på han og han hadde helt rett. Det ble ny 760T med Yamaha 300. Selgeren var for øvrig Tor ved Herføl Marina på Hvaler, en fantastisk trivelig og flink kar som har holdt på hele livet sitt med båt. Merket kjapt at han hadde greie på det han snakket om og servicen jeg har opplevd der i etterkant har vært upåklagelig, hatt både servicer og opplag der. Anbefales! Hentet min nye Ibiza 760 mai/juni 2015 på Herføl og satte kursen mot Drammen. Det var for meg en drømmedag på sjøen. Og etter noen timer innkjøring ga jeg flatt jern noen minutter i rolig sjø med 4 personer om bord og logget raskt 48 knop noen minutter før jeg roet ned. Jeg tilbakela 204 driftstimer den sommeren uten et eneste feilslag av noen art. Superfornøyd med stabilitet i alle hastigheter, sjøegenskaper også i grov sjø, motor og plassforhold til vårt formål som hovedsakelig er dagsturer, men 3-5 overnattinger ila sommeren. Trimflaps var ikke nødvendig å bruke selv om jeg hadde, men angret litt av og til på å ikke ha valgt baugpropell og el-anker som selger egentlig anbefalte meg i 2014, men det var mitt valg. Jeg tilbakela videre over 100 driftstimer i 2016, var litt mer "normal" da ;-) Fortsatt uten noen feil og da var virkelig Yamaha'en løsnet skikkelig, logget lett 47-48 knop på rolig sjø selv med folk om bord. Ved flere anledninger når jeg var alene i båten den sommeren så jeg 50 knop i Yamaha-displayet, sjekket også GPS som viste 49,7 som maks i båtens driftstid. Jeg hadde standard propell, men ble ganske god på å trimme motor optimalt ift båten etter så mange timer med den under alle forhold. I desember 2016 begynte jeg å fundere over hva med større motor, så 760'er på finn.no avertert med både Verado 400R og Yamaha V8 350. Jeg ringte Tor hos Herføl og vurderte i utg pkt bare evt motorbytte. Fikk imidlertid et godt kjøp på helt ny 760T med innbytte av den "gamle". Verado 400R er sikkert kult og bra, men V6 2,6l med kompressor vant ikke over lysten på en V8 5,3l til tross for 50 hk mindre. Antar de vil prestere ganske likt mtp toppfart og akselerasjon. Også er jeg så veldig fornøyd med over 300 feilfrie driftstimer på 2 sesonger med V6 300 fra Yamaha. Da ble det ny båt, signerte på Lillestrøm-messen i mars og fikk på baugpropellen, el-ankeret pluss ekkolodd/vannmåler som jeg hadde savnet litt på forrige. Jeg skal hente båten neste uke og gleder meg veldig. Vet V8'en er tung, men 760 har stor bæreevne bak så burde vel egentlig bare gi positive innslag på egenskaper. Har lest en del innlegg her fra tidligere diskusjoner rundt tema fra 2016 bla, så skal melde tilbake erfaringer med V8 350 om interessant. Antar den vil yte ml 50-55 knop under rette forhold etter god innkjøring siden jeg fikk V6'en opp i 50, men det er ikke så viktig. Mer lyd, følelsen av V8 og moment i mellomregisteret. En guttegreie rett og slett som kona ikke fant like underholdende naturlig nok... ;-) Ble lenger enn planlagt dette, men det er jo frivillig å lese for de som vil. Ha en super båtsommer uansett, det er ikke størrelsen det kommer an på verken i fot eller knop, det er gleden ved å være på sjøen som trumfer alt :-) Hilsen Otto Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 (redigert) Gratulerer med ny flott båt. Hadde selv valgt 350 V8 om forhandleren min hvor jeg har opplag og alt solgte Yamaha. De selger Suzuki så da har jeg 300hk og baugpropell, ankervinsj etc slik du har fått på. Fornøyd med båten, som vi kjøpte ny i fjor, men i stedet for mer toppfart (får den opp i 47-48 knop GPS) savner jeg litt mer tyngde, varmtvannsdusj og litt mer plass innvendig. Så vi sikter på en større båt med innboard igjen om vi tør. Det jeg liker godt med 300hk Suzuki er at den ligger avslappet i 38-40 knop og bruker 60 liter pr time. Det blir lave 1,5 liter pr nautisk mil i 40 knop. Ikke verst faktisk. Tipper V8 har såpass moment at den bruker marginalt mer i samme fart, men mye mer i over 45 knop og når man gir på. Men forbruk er av akademisk interesse ;-) Uansett tror jeg 350 V8 gir riktig tyngde i hekken og spennende å se hva slags toppfart du får. Den vil kanskje få bedre sjøegenskaper også? Savner egentlig ikke ytelser på 300hk, men en Marex med D6350 jeg hadde tidligere gikk raskere i plan enn 760t med 300hk Suzuki. Det har vel sikkert med momentet å gjøre. Redigert 4.Juni.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Otto Eng Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Takker Lingefan. Dine tidligere meldinger i forumet var noe av det jeg refererte til fra 2016 sammen med noen andre jeg ikke husker navnet på. Uansett, deres saklige diskusjoner fikk meg til å melde meg inn i forumet så vet du det, kompliment. Artig å dele erfaringer. Så også at du gjerne vurderte 350 Yamaha den gang, men valgte lokal leverandør først. Enig i valget, det er viktigst og 350'en vil neppe gi revolusjon på sjøen for min del heller, kun "guttemoro" og det lille ekstra som jeg nevner...Håper bare sjøegenskapene ikke blir dårligere da jeg digget båten med 300 Yamaha, men selger har bedyret meg med at det er sjekket før og at båten blir bedre med mer tyngde bak selv om han egentlig sa jeg får marginal gevinst med oppgradering. Ærlig selger - digger det og derfor jeg trosset og valgte bruke noen kroner på dette. Forbruket du beskriver på Suzuki 300 er identisk det jeg hadde med Yamaha 300. Er forberedt på noe høyere forbruk med V8, men i marsjfart rundt 30-35 knop, er det neppe så mye forskjell. Med spaken i vater på V6 Yamaha dro jeg drøyt 90 liter i timen, med V8 antar jeg 120+. Men det tåler jeg og er svært sjelden jeg gjør uansett. Ikke samme båter, men har en bekjent med ny Askeladden C76 med 300 Suzuki bakpå fra 2016. Med samme last og folk dro Ibiza 760 300 Yamaha greit fra denne. Askeladden ble ikke parkert, holdt farten ganske likt opp til 30 knop, men derfra dro jeg fra ganske markert. Kan være skroget like mye som motoren, hvem vet. Også en kamerat med Nordkapp 760 Noblesse og 300 Evinrude bakpå, gjorde maks 46 knop med 2 personer om bord. Han byttet imidlertid denne til fordel for en Marex 350 i fjor, vesentlig dyrere båt og ikke sammenliknbar, men overrasket meg at denne slo vesentlig hardere i motsjø på rundt 25 knop enn Ibiza'en gjør i ca 1-1,5 meter bølger. Satt på og Marex er en fantastisk båt så jeg ikke sårer noen, men mitt bruk er dagsturbåt og et ønske om billigere båthold enn inboard og drev. Skjønner valg om større båt, mer fasiliteter og plass om dere bor på sjøen over lengre perioder, da er ikke 760 rett valg. Det formålet er den heller ikke tiltenkt, men passer til vårt formål og økonomi :-) Om kona og familien virkelig ønsker sommerferien på sjøen etter hvert, kunne jeg gjerne vært 3 uker sammenhengende i en Marex, gjerne 370 aft cabin om jeg får råd en dag ;-) Inntil videre nyter jeg livet med Ibiza og er lykkelig med det, skal oppdatere opplevelsene med V8 Yamaha kontra over 300 timer med samme båt og V6. Sitér dette innlegget Link to post
Otto Eng Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 (redigert) Da har jeg klokket inn drøyt 40 timer med Ibiza 760 og Yamaha V8 350 bakpå. Udelt en positiv opplevelse. Den ekstra tyngden bak gjør at jeg i mye mindre grad må trimme ut motoren maksimalt slik jeg gjorde med den "gamle" 760'en med Yamaha 300. Forbruket er ganske likt i fartsområdet opp til 35 knop, men i maksområdet ligger det drøye 20 liter over V6 300. Maksimal hastighet jeg har logget på GPS, er 55 knop med denne motoren, men selv med 7 personer om bord, hadde den ingen problemer med å dra over 50 knop så det er en forskjell i toppfart fra 300 hk. Uansett ikke så viktig, men mer artig er den rå akselerasjonen når man ligger i plan og dytter spaken i vater. Bare et herlig brøl i hekken og skyvet er enormt, båten oppleves vesentlig mer sporty og rå enn med 300 hk. Skroget tåler også farten og krefter ift stabilitet, men der man aldri kunne gjøre noe galt med 300 hk opp til 45-47 knop, skal man vite hva man håndterer når det drar godt over 50. Hadde ikke latt en 18 åring dra på guttetur med denne for å si det sånn ;-) Totalt sett, svært fornøyd med oppgraderingen. Spesielt lyd og dreiemoment som sagt, marsjer greit 23-25 knop på lave 3000 omdreininger i rolig sjø med forbruk på 37-38 liter pr time. Også det visuelle selvsagt, 5,3 liter V8 som outboards, "ser sinnsykt beist ut" som noen sa til meg ;-) Konklusjonen er vel at V6 300 hk er mer enn tilstrekkelig, men V8 350 gir båten det lille ekstra som den fortjener for den som har glede av dette, og jeg er en av dem :-) V8 gjør båten rett og slett svært lite påvirket av hvor mange du har om bord ift planing og toppfart. Og jeg lå også side om side i fjorden med en Uttern 77 med 400 Verado R som "yppet", den ble regelrett "parkert" av Ibiza 760T med Yamaha V8 på sekunder uten fullt pådrag en gang... Redigert 6.Juli.2017 av Otto Eng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 9.Juli.2017 Del på Facebook Svart 9.Juli.2017 Hei Otto Eng. Leser med interesse denne tråden. Har selv 760 med Yama 300hk. Meget fornøyd. Kan du huske hvilken propell du hadde på 300 ? Jeg har en Yama Saltwater II 15 x 20 tommer. Får kun 5300-5400 rpm på max. 47 knop med mye motor trim, så det er ok. Vil teste en litt mindre propell og se om det blir ca samme toppfart, og muligens kjappere akselerasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Otto Eng Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2017 Hei Senor, hyggelig med flere som deler interesse og erfaringer. Jeg husker ikke hvilken diameter jeg hadde på Yam V6'en, men husker at jeg hadde noe høyere rpm enn deg, mener jeg kom opp i 5500-5600 også gjorde den greit 47-48 knop med maks trim med et par personer om bord. Var jeg alene, klarte jeg stort sett 49 knop under gode forhold. På bakgrunn av dette vil jeg anta jeg hadde en 19 tommer propell og at litt høyere rpm faktisk gir høyere toppfart med V6'en. Synes akselerasjonen på V6'en også var bra når den var kommet i plan. På V8'en har jeg en 21 tommer propell og der sa selger at det ga bedre egenskaper enn 19" pga dreiemomentet på motoren, han hadde testet begge løsninger. Denne får jeg opp i maks 5700 rpm med 21 tommer så her vil det ikke bli bedre med mindre diameter, men det skyldes det voldsomme dreiemomentet og at maks effekt tas ut på 5500 rpm har jeg lest. PS: Jeg er ingen ekspert på propeller, men har prøvd å lese meg opp litt. Blir artig å høre erfaring når du tester mindre propell, ha en fortsatt super Ibiza-sommer uansett :-) Hilsen Otto Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 9.Juli.2017 Del på Facebook Svart 9.Juli.2017 (redigert) Utrolig artig å lese, Otto, og hyggelig at du er såpass fornøyd. Ante meg at forskjellen kunne være betydelig. Jeg har nå solgt 760t og gått over til en Windy 42 foter. En helt annen båttype. Men skal jeg tilbake på 25 fot og utenbordsmotor en gang i fremtiden kan det gjerne igjen bli en 760T, da må det i så fall være med 350hk V8. Ser at Suzuki lanserte sin v6 350hk med duoprop nå for noen uker siden. Den kan også være spennende på 760T. Men V8 er V8. Den Yamahaen er fantastisk på komfort og kraft (moment), men også 55 knop toppfart var voldsomt bra synes jeg. Redigert 9.Juli.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Otto Eng Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 Så hyggelig melding Lingefan. Ja artig opplevelse, jeg har sett en 760T med Yamaha V8 på finn.no som selges som demo i Arendal/Grimstad der de hadde logget 55,9 knop. Jeg har bare bevis på 54,7 GPS-knop på min. Uansett ikke så viktig, men det å kunne fylle båten med folk og allikevel dra 50+ er artig, pluss cruise komfortabelt i plan på 3000 omdreininger. Ellers gratulerer med ny båt, Windy 42 er jo en helt annen liga, og jeg sier bare lekkert! Det er også vesentlig dyrere å drifte så kan ikke sammenliknes med oss "fattigfolk" som fortsatt kjører Ibiza, hehe. Sett at Suzuki har lansert V6 350 med duoprop, men tror ikke før jeg har dokumentasjon, at den klarer å flytte en 25 fots DC raskere, mer komfortabelt, mer brutalt og med bedre lyd enn 5,3 liter V8 Yamaha ;-) Ønsker deg en super Windy-sommer med sans for Ibiza!! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.Juli.2017 Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 Suzuki har jo Duoprop som er en stor fordel på akselrasjon og stabilitet/grep! et blir spennende å se brukererfaringer på denne når den slippes! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Otto Eng Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2017 Enig, det blir artig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Otto, får du tiltet propellen ut av vannet om du tar opp motoren på V8 350? Fikk ikke min Suzuki helt ut av vannet da den ble tiltet opp. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
-morten- Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Synes tiltinga på Evinrude G2 virker smart med smart plassert roteringspungt slik at lite av motoren kommer inn i brønnen, og kan tiltes nesten 90 grader! smart med innebygget servo også! hadde håpa på at også andre merker ville komme med litt nyvinninger her.. på nesten alle påhengere står jo tiltmekanismen delvis ned i vannet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Otto Eng Svart 4.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2017 Hei Lingfan, nei jeg får ikke tiltet propellen helt ut av vannet med V8 350, det ble jeg også opplyst om på forhånd av selger. 1/3 av propellen og underhus ligger under vann. Med Yam V6 300 fikk jeg propellen ut av vannet, men nederste del av styrefinne lå under vann. Nå har imidlertid ikke jeg problemer med groing siden jeg ligger i ferskvann med driv, dvs Drammenselven. Kjører jo alltid ut i saltvann, men får alltid ferskvannskjørt motor og skrog siste del av Drammensfjorden før den parkeres. Sitér dette innlegget Link to post
Tomera Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Morro lesing hær! Driver å vurderer ny båt, og da er det Ibiza 811T som har fått favorittstemplet. Har idag en Yamarin 68DC med 300 hk Yamaha. Hvordan synes du Otto Eng, at 760en er i sjøen med V8, kontra V6? Tror nokk 350 V8 vill være rett valg på 811, da vi ofte har med venner på tur. Husker du l/nm i rundt 30 knop? Mvh Tom Eirik Sitér dette innlegget Link to post
Dagfinnr Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 (redigert) Hei, Nå ca. planer båten med 350 hk motoren? Min 770 med Suzuki 300 går normalt i plan rundt 12-14 knop. Redigert 21.Mai.2018 av Dagfinnr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.