Jump to content

Lectrotab trimflaps aut.tilbakestillings prosedyre.

LM 605

Recommended Posts

Har en ny båt (19 fot/Honda) m/ Lectrotab trimflaps orginalt montert hos båtfabrikkant. Fungerer helt ypperlig til denne båten, men er litt usikker på dette med aut tilbakestilling av flapsene... Innv. instrument tavle er ovalt, og med lysdioder for visning av posisjonen av flapsene. Flapsene blir vel jo tilbakestilt til null posisjon når jeg slår av tenning/motor. Hører at flaps motoren arbeider i to- tre sekunder. Når jeg da setter på tenning/starter motoren igjen, høres igjen motorene på flapsen arbeide i to- tre sekunder før jeg starter motoren. Blir flapsene justert/tilbakestilt både når tenning/motor både stoppes, og startes? Kan noen som har slike montert gi en god forklaring på hvordan dette systemet virker? 

Hadde dette panelet og syntes det kjørte flaps veldig lenge i endeposisjon. De skal bruke 8 sek fra ende til ende.

Når jeg skrudde av og på tenning gikk flaps opp i ca 10 sek uavhengig av posisjon for å sikre at det startet i null-posisjon.

Panelet har ingen måling av posisjon, teller kun tid du kjører opp og ned og beregner visning ut fra dette.

Synes det ble veldig mye kjøring i endeposisjon.

Triks her er å trykke på en av knappene mens den går i endeposisjon, da stopper motorene.

Byttet det ut i år med automatisk styring av trimplan fra Mente Marine. Beste pris på dette fant jeg hos SeaSea.

https://www.seasea.no/trimplanspanel-acsrp-auto

Om du skulle velge dette så kjøp det som reulerer både baug opp/ned og sideveis trim.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

O.K. Jens-P. Så de åtte ledlampene på instrumentet som viser styrbord/babord er bare egentlig en indikasjon som viser at flapsen er f.eks nede etc. Når begge de øverste lampene blinker skal vel flapsene være helt oppe, så da er det egentlig bare å "telle" åtte sek .mens man f.eks kjører disse ned . Da er max "nedstilling" oppnådd. Har hatt div. båter i flere ti-år, men har aldri tidligere hatt trimplan, så man lærer alltid noe nytt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...