Jump to content

Hvor finner jeg best værvarsel (inkl bølgehøyder), og hvordan leser/tolker jeg det?

Bent M

Recommended Posts

Vi følger opp med nok en tråd for "Bent sin innføring til båtlivet". Burde nesten lagd en samletråd med alle gode tips som kommer. 

Har sett litt på yr.no og barentswatch.no. Er dette de beste kildene for værvarsel i skjærgården i oslofjorden? Tenker spesielt på bølgehøyde etc som er litt greit å tenke på med småttiser i båten. 

Barentswatch er samarbeid mellom Kystverket og metrologisk institutt. De bygger bølgevarsler med mer på lange statistikker, beregning av værsystemer og sanntidsmålinger av vind, strøm, saltinnhold osv.. Finn det området du har tenkt deg, velg en lei og rett tidspunkt. Da kan du gå inn på hvilket som helst punkt og finne signifikant og maks beregnet bølgehøyde for akkurat din seilas.

Tror det er den absolutt beste meldingen for norskekysten.

Mons

sap_2000 skrev for 17 timer siden:

Havprognose kartene til Danske DMI.dk er ypperlig også til bruk fra Sørlandet til svenske vestkysten. 

Ser vindstyrke, bølgehøyde og retning et par dager frem i tid.  Pleier å stemme bra.  

http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrak

+1 - Jeg har best erfaring med DMI på sørlandskysten.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60