Jump to content

Dieselmotor under vann over natten

Trond-Ove

Recommended Posts

Hei er ny her, men rett på sak :-) Har en tresnekke med en 31 hk arona disel motor, den har tatt vann inn rundt hylsen men har ikke hatt problemer med å holde vannet unna med lensepompe (gar ca 30sek hvert 15min.. Hadde den på en offentlig gjestebrygge over natten da jeg kom neste morgen var det vann helt fram til bauen og motoren stod under vann opp til dynamo som er montert i topen av motor startmotoren stod også under vann. Fikk kjapt dradd fram et full ladet reservebatt som altig ligger i båten og tre nye lensepumper 60 liter pr. min halvtime senere var båtten fulstendig lenset. Pumpet motoren for vann ca 2L til det kom kun svart olje.. Sjekket båtens batteri pakker som hadde kun fått vann til midt på så polene var aldrig under vann og alle 3 var 13V.. Stusset litt men bestempte meg for å vri tenningen og til min store glede startet den på første 2 sekunder som den altid gjør.. Kjørte hjem og la til bryggen min... :-) Men det jeg lurer på nå hva må/bør jeg gjøre ? Skifte olje og filtre? Mvh hell i uhell :-)

P.S fandt ut hvorfor pumpene ikke hadde gått noen hadde dradd ut ledningen fra koblingsboksen da plussen hang og slang.. Det siste jeg altid gjør før forlater båten er å sjekke om pumer går som de skall og i går var ikke et untak fra regelen... Er litt forbanna skulle hatt kamera på båten så skulle vedkommende fått en sjøhaling...

Edited by Trond-Ove (see edit history)

hei.

tror nok det kan være et godt råd å vaske alt du kommer til i ferskvann, gjerne demonter

deksler og lignende slik at du kommer til å vaskeogså hørt at eddik kan være en ide å bruke.

slik som dynamo og startmotor og ledninger og koblinger er jeg redd for du vil kunne få problemer med

på sikt om du ikke får vekk saltvannet. det vil da kunne skape korrosjon.

kan nevne som en avsporing at jeg fikk noen deler fra en båt som hadde ligget under

et par år, tok blant annet med en billig biltemabaufil som så ut som ny der og da, og jeg

brukte den sågar i demonteringer på båten. tok den hjem, la den i garasjen uten vask.

etter noen uker trengte jeg en baufil, og gikk i garasjen etter den fra båten. deler av denne

hadde i mellomtiden korrodert slik at det nærmest lå igjen noen støvhauger :-)

lykke til med motoren din.

oljen var bare små grå etter turen hjem ganske utrolig etter som der var par liter vann på den. Men nå er filter og ny olje på plass har altid reserver.. Men er noe av det eletriske som er satt ut av spill, men d er nok bare noe sikkringer så må plass så får jeg ut og kjøre den god og varm.. Ja slapp vist utrolig billig unna motoren er fra 67 og er en solid sak, men den er utrolig vanskelig å finne deler til

ja lett spylig er nok ikke dumt. Dynamo var akkurat over vannet, men startmotoren er jeg fortsatt bekymret for skal prøve d med edik'en men må jeg ut med startmotoren og skylle den i ferskvan og edik da?

Edited by Trond-Ove
skrive feil (see edit history)

Ville tatt av starteren og vasket den godt med ferskvann, deretter inn i stekeovnen på 70 grader ish i flere timer. Etter nedkjøling smøre lager og bendix, og kansje spraye litt rustløse/kontaktspray på kobberen ?

Edited by tb55 (see edit history)

Startmotoren er det svakeste leddet i denne historien.
Den kommer garantert til å havarere innen kort tid hvis ikke du skrur den ut og rengjør den sikkelig.
Gjør det nå for klokken tikker

Takk for mange gode svar og råd!!

Jeg overtok båten januar i fjor og har jobbet med å resturer den skulle egentlig bare trenge litt små jobber, men viste seg fort å bli en hundretalls av timer jobb... men har egentlig kost meg med jobben :-) Båten kommer opprinnelig fra danmark den ble funnet flytende på siden rundt en oljeplatform i nordsjøen og ble solgt på en auksjon av forsikringen. Han som kjøpte den ble syk og kunne ikke gjøre den ferdig og solgte den videre til meg for en billig penge. Kort tid etter jeg overtok den sluttet startmotor å virke så jeg kjøpte en ny fikk en til restepris så var ikke så gale. Den gamle har jeg overhalt og byttet inslaget som var dårlig, men inni var der mye hvitaktig gørr sikkert salt,koresjon og en slags fett. Men siden den er oppe og går kan jeg jo bare sette inn den orginale. Men om jeg skal gjør som båt45 sier å koke den bør jeg ikke demontere den og smøre oppigjen kulelagre, men er d nødvendig å koke den kan jeg ikke bare putte den i en bøtte med rent varmt vann og deretter løfte den ut og la den drenere seg for så gjenta prossen noen ganger med nytt vann hvær gang og så legge den til tørk med vifteovn??

googlet litt og fandt ut at eddik egner seg best til å fjerne kalkbelegg og metalloksider etter som dette skjedde i går er der vel bare salt å tenke på er nok ikke kommet noe belegg har kun startet den to ganger totalt har den max gått 5 sec

Det kommer irr med en gang = metalloksid. Så en svak løsning kan væte lurt. Sitronsyrepulver gjør sikkert samme nytten, og virker bedre jo varmere vannet er. Ville spylt ned hele motoren, inkludert alle 'hulrom' der saltvann kan ha trengt inn, startet og varmkjørt for så å tåkelegge hele motoren og alt elektrisk med konserveringsolje. Alt elektrisk som har vært under vann bør byttes først som sist. Og anbefalingen med å kokevaske og så tørke starter i stekeovn er nok et bra tips. Så kan du heller åpne etterpå og se om det er noe du vil/kan smøre opp. 

Om båten tåler det ville jeg tatt en het vask av motor med høytrykkspyler også vasket med olje eller dieselfille. Deretter varmkjøring. Om du ikke har erfaring med hva sjøvann gjør med jern/stål tror jeg neppe du vil tro hvordan det kan se ut om et år om du bare lar det skure...

Jeg var med på noe lignende for en del år siden under utsett av en båt. Eieren hadde en åpen frakoblet bunnventil skjult under dørken.

-Lenset saltvann og fylte ferskvann opp til (salt-)vannlinjen på motorblokken. Gjentok dette noen ganger. Tanken er selvfølgelig at ferskvannet skal klare å trenge seg inn i alle de samme kriker og kroker som saltvannet har funnet veien til. Dette er umulig å få til ved kun å spyle. Nå, flere år senere kan jeg fortelle at dette har fungert greit for denne båten. Både dynamo og starter har greid seg bra.

Hei igjen godt folk :-) Skrudde ut starter og la den i kokende vann en times tid der etter satt jeg den oppreist i en bøtte og fylte vann til den var akkurat helt dekket og tømte en halvliter hvit edikk oppi og der har den kost seg siden i går (stinker dritt) tenker å skylle den i morgen og legge den til tørk og håper den fortsatt virker i mange år til. Har spylt og steam vasket motoren byttet filter og olje. Montert den gamle startmotor og kjørt båten god og varm :-) Installerte 2 lensepomper til en i hytten og en under styrhus. båten er vanligvis tør bortsett fra akter der det lekker rundt hylsen. Båten lå på land i ett år sjøsatte den for ca to måndersiden da lakk den i overkant av propellhylsen en uke senere stoppet det og båten tokk ikke inn vann idetheletatt. tok den ut på en tur og dagen etter lakk det fra bunnen av hylsen. Siden den nå er ferdig trutnet må jeg nok finne på noe lurt. Tenker å prøve å maure den med fin sagspon jeg sammler mens jeg bygger ferdig innmaten, og se om det minsker. Må sikker gjøres gentatte ganger og til slutt banke inn noe tjære drev der jeg kan. Noen som har hatt erfaringer med å maure noen sier det er siste utvei for å få litt ekstra tid av sesongen? Saltvanne har også slått ut endel av elektronikken som ekkolod og vhf håper det kun er sikkringene har ikke hatt tid til å sjekke det enda. Takk igjen for mange gode råd 

Edited by Trond-Ove
skrive feil (see edit history)