Jump to content

Batterivalg


hoistthesails

Recommended Posts

Hei, jeg har søkt en stund i tidligere innlegg. Det er vrient å få en essens i dikusjonene om batterityper. Det er klart at gel baterier har bedre deep-cycling kappasitet, men er de virkelig mye bedre en tradisjonelle blyceller? Muligens gel-batteriene ønsker en annen ladespenning.

Jeg er ute etter 2 batterier som kan være sammenkoblet ved lading og forbruk (skilles når ikke i bruk)til min snekke som forøvrig har en Delco Remi på 70A

Jeg har 60% +/- rabatt hos Exide Sønnak

Trenger bare 2 like forbr. batt. da Jeg har sveivestart i tillegg til starter.

 

Hva bør jeg velge?

 

Alt. 1: 2X Nautilus Freeline 115Ah til 880kr pr. stk. inkl. MVA.

 

Alt. 2: 2X Gel 80Ah til 860 kr pr. stk. inkl. MVA.

 

 

Nautilus batteriet er på kampanje til denne prisen i Brobekkveien 101 - veil. er 1672kr +MVA.

Gel batteriet er rabbatert gjennom arb. giver.

 

Noen som har prøvd de 2 kombinasjonene?

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Velg gel, de har omtrent ikke selvutlading dvs. de kan lagres hele vinteren og være like fine til våren. Ingen endring i ladespenning i forhold til blybatteri - Ingen lekkasje skulle kassen skades - intet vedlikehold - kan dyputlades gjentatte ganger uten å ta skade. Dette er et mer moderne batteri enn blykista... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig når det kommer til ladningen av gel batterier. Hvis jeg ikke minnes feil så ska lade spenninga va 0,2 volt lavere på gel. (men det kan godt va att jeg minns feil.

Jeg har sjøl brukt freeline batterier i to båter og har ikke hatt noen problemer med dem.

Hvis du ikke er helt avhengig av di siste amperen så hadde jeg valgt gel, men sjekk for sikkerhet skyld dette med lade spenninga

Link to post
Share on other sites

Titt inn på denne linken : http://www.sonnak.com/ så kan du sammenligne de forskjellige selv. Har selv ikke hørt om endring i ladespenning på gel batterier, men en rask telefon til Exide sønnak vil vel gi svar på dette spørsmålet. Bruker gel på 3. året, (80Ah) og er svært godt fornøyd. Utladingskurven er svært flat på dette batteriet, jeg bruker det som stasjonært batteri til å drive reiseTV, lade mobiltlf, etc og lader ikke dette opp igjen før det er flatt (Tilnærmet) Høyere Ah betyr også lengre oppladingstid før fulladet....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sønnak sier: det er samme ladespenning for deres gelbatterier som blycellene. Tidligere hadde maxima batteriene en noe annerledes ladespenning, men ikke nå lenger.

Faktisk en jævli flink sellær det der. Jeg ente opp med å kjøre opp der å kjøpe 2 Freeline batterier og en dobbel lader.. ja-ja.

Redigert av hoistthesails (see edit history)

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nye batterier! :cheers: Lader var nok ikke noe dumt kjøp i tillegg; kjøpte en elektronisk

Exxide (Mascot) 20Ah sammen med mine og den er bare å koble til og "glemme".

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hvis du kobler til og glemmer denne laderen en lang stund kan jeg garantere deg at batteriene dine snart vil være i dårlig forfatning. P.g.a. den høye vedlikeholdsspenningen på 13,7V denne laderen har, vil en innkobling over lang tid føre til at plussplatene dine korroderer og at minusplatene dine blir steinharde. Lademottagelighet og kapasitet faller og batteriene er snart modne for gjenvinning hos nærmeste avfallsanlegg.

 

Å la laderen stå på i hele opplagsperioden er f.eks. noe av det teiteste du kan gjøre.

 

Det beste du og alle andre kan gjøre er å koble fra laderen når batteriene er oppladede.

 

Ellers er laderen bra. Har den selv. Den gir en ladestrøm på 20A. Ah er noe batteribanken din har.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Fordi det ikke er noe fiksfaks med blycellene.

Selleren sa det var hipp-som-happ.

 

Lotus: Mener du at jeg er like lykkelig batterieier med 30A Einel trad. lader som jeg allerede har? Om jeg bare passer på at batt. er ladet til en hver tid? (1 gang i mnd.)

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Lotus: Mener du at jeg er like lykkelig batterieier med 30A Einel trad. lader som jeg allerede har? Om jeg bare passer på at batt. er ladet til en hver tid? (1 gang i mnd.)

Hvilken lader du bruker og hvor mange trinn den har eller ikke har, skal jeg ikke legge meg i. Jeg bare sier at har man en 3-step lader slik som denne her, kobler man den vekk når batteriene er fulladede. Å ha en lader tilkoblet konstant som gir 13,7V ved 25 grader, er ikke bra for batteriet. I tillegg er denne laderen slik laget at et lite blipp på 230V siden gir deg 4 timer lading med spenning 14,7V. Det gjør saken enda verre.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Gel batteriene til Sønnak har jeg ingen erfaring med, men det har jeg med Sønnak Freeline. Mine 3 x 115Ah Freeline batterier som jeg kjøpte våren -98 er fremdeles gode som nye. Men de har fått godt stell og har aldri vært dyputladet. (Sønnak 62Ah startbatteriet kjøpt samtidig er også like godt.)

 

Så lenge du kjøpte Sønnak, gjorde du ikke noe dumt!

(og for andre også, det er lett å få rabatter ved direkte handel hos dem)

Bilde

Lars H.

Som har 70A Valeo generator med Ladac reg.

skilledioder

30A Ladac landstrømlader

60W solcellepanel

Europulse duppeditt(!)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei.

 

Kjenner ikke prisnivået nå, men mine 3stk. 115Ah Sønnak Freeline batterier er nå inne i sine 9. år, og jeg har ennå ikke merket noen svakhet. Så om du kan få bedre tilbud på andre merker, vil jeg nå anbefale handel av Sønnak batterier likevel. Og med PS-regulator som du har, burde de vare leeeenge hos deg også!

 

Lars H.

(kl. 2330 legger vi i vei over fjorden for pinsehelg!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

hei

 

Jeg har en slik vedlikeholds lader som jeg har kjøpt hos biltema...

Mener dere at den vil ta livet av batteriet hvis jeg har den tilkoblet hele tiden??

Skal ikke den "føle" på spenningen å kun lade når det trengs??

 

Kanskje jeg ikke burde koble den til igjen hver gang jeg har brukt båten??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...