Jump to content

Hvilken kilde for vindinfo/varsel brukes?

perage

Recommended Posts

Hei,

Hadde jomfruturen i går, både med ny båt og som båtfører. Turen gikk fra Vollen i Asker og helt til Larkollen, og det ble til tider ganske heftige bølger mellom Moss og Sletter-øyene.

Jeg hadde kikket på vindvarsel i yr-appen for alle stedene vi skulle fordi, samt i en app som heter "WindAlert", men følte ikke helt jeg kunne stole på noen av de, da de sannsynligvis måler godt innpå land. Spesielt WindAlert virker det som bruker værstasjoner, men to målere ikke mange km fra hverandre målte opptil 4-8 m/s forskjell.

Så - til neste gang; hva benytter folk? 

Hilsen en som foreløpig har litt for lite erfaring til å vurdere basert på trærne i hagen.

Hei.

Jeg har gjort samme tabben flere ganger. Men i går var det jo rimelig heftig da helt plutselig. Nærmest tropevær som kom og gikk.

Jeg bruker windy app eller windytv på nett. Funker omtrentlig greit. Skal jeg seile kyststrøk Sørlandet og mot vestkysten av Rogaland bruker jeg www.dmi.dk 

Det er dansk metrologisk institutt sin side for varsel med detaljerte kart osv over Skagerrak. Da ser du hvilket vær som herjer akkurat nå og hva som er i vente og som kan komme. Har egentlig vært den som har stemt mest opp mot søtlandskysten også i fjor. Da med sammenligning mot yr sitt kystvarsel og hva windexen målte ombord. Yr var temmelig langt unna.

Før jeg fikk vite om alle de forskjellige appene sjekket jeg meldingen på de forskjellige fyrene som er plassert ytterst i havgapet langs kysten. Sammenlignet og tok en gylden middelvei og la på litt. Det pleier å stemme bra.

Fjordseiling er noe drit for der har vinden en tendens til å dra seg opp mer enn ventet. Litt tunnelleffekt og ofte ikke like stabil som den vil være på havseiling.

Jeg bruker disse og et par av de er rett som regel.

ifm.fcoo.dk     Viser det meste om Vær,Vind , Strøm
  Windytv Vind bølger m.m. Animasjon.
  Småbåtvarsel yr.no Samme som på VHF radioen i Norge. Og DAB radio
  Smhi.se.vaderet Vadret/hav-och-kust/kust
  DMI Viser det meste om Vær,Vind , Strøm og Bølgehøyde
  GRIB Filer Værdata i GRIB-format

SMHI har noe på gang med denne.

https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/hav-och-kustvader/q/Östorp/Vara/2685674#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,parameter=wind

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...