Jump to content

22 fot Sjømann snekke, hvordan få fra isoporblokker opp på tilhenger?

Ultem

Recommended Posts

23fot snekke, stående på isopor - hvor vanskelig er det å vinsje opp på båthenger?

Rygge på båten, mens man vinsjer?

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Båt fra land opp på tilhenger ". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit.

Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
Kommentar fra moderator:
Fremkommer senere i tråden at det er en Sjømann, denne er 22 fot.

Dette kommer jo VELDIG an på forholdene rundt.

Hvor tung er snekka?

Hva slags henger bruker du?

Jeg har gjort denne øvelsen med liten 14-fotsbåt og liten opplagshenger med tipp (3 ruller som kan tippes ned).

Da kobles hengeren fri fra bil, plasserer hengeren foran båten (uten å koble inn brekk e.l.), kobler slepekrok i båt og sveiver båten opp. Dvs båten blir stående igjen og hengeren skviser seg inn under båten. Justeringer av henger bør gjøres på mål mtp vinkel på støttehjul m.m.

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Jeg har kun gjort dette på flat mark. Du må løse utfordringen med helling og hjul. Du bør ha mulighet til å  dobbeltsikre hengeren som jo er fristilt (ikke koblet til bil) - så ikke båt og henger kan begynne å trille.

Godt håndbrekk på henger og en lang 2x4 bjelke under hvert hjulpar bør være nok.

Så må du koble inn brekket og slenge bjelkene under hjula så snart hengeren har nok friksjon til å dra båten fra bakken og opp på hengeren (som den gjør i vann).

Tror ikke jeg ville forsøkt å sveive den opp uten videre, du kommer til å ødelegge enten henger, sveiv deg selv eller båt.

jeg vet at her i kristiansand setter de ut båter med traktor, biljekk og henger i hopetall, så det er mulig.

noen år siden jeg lå i den havna men teknikken går ut på å jekke opp båten (må støttes mot kantring) slik at du får trillet hengeren et stykke under og kan begynne å sveive litt, deretter flytter du deg bakover med henger og jekk, ja du forstår sikkert prinsippet når du begynner å arbeide.

dette gjør de med sikkert 150 båter hvert år og en traktor.

Jeg har gjort dette flere ganger med ca like store båter som Sjømann 22, men ikke snekker riktignok. Hvis båten står lavt vil baugen løfte seg veldig høyt opp helt til båten kommer på vippepunktet og da ofte deise litt voldsomt ned på hengeren. Sist jeg prøvde hadde gamle eier jekket båten opp på stabler av 4 lecablokker slik at bunnen var nesten en meter fra bakken. Da gikk det supersmooth innpå uten hverken kjipe vinkler eller lange fall. Jeg pleier å ha bil og henger koblet sammen og en kompis som rygger bilen innunder mens jeg sveiver for harde livet. :smiley:

1383933_586301708073175_1269246391_n.jpg

Har gjort det tidligere. Løfta baugen med jekk og fikk den fremste isoporklossen så langt bakover jeg kunne og baugen høyere enn hengeren. Når hengeren var ganske nærme isoporklossen jekket jeg igjen slik at jeg fikk løs isoporklossen og slapp båten sakte ned på hengeren. Deretter var det bare å vinsje hengeren videre under båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...