Jump to content

Kohler strømaggregat, hva er dette som sitter på sjøvannsslangen?

Knappern

Recommended Posts

Har et Kohler aggregat som jeg fikk problemer med i helgen. Det ble en litt snål lyd på eksosen og da jeg kom ned i motorrom fikk jeg skrudd av raskt. Det freste av aggregatet og røyk ut fra impellerhus. 

Åpnet impeller og det så ikke bra ut. Hadde en reserve impeller liggende og fikk byttet, men fortsatt ikke vann.

Skal åpne og rense veksler senere i dag da det sikkert er en del gummi der også. Men det sitter noe mellom sjøvannsfilter og impellerpumpe som er koblet med kabel via styrebordet på aggregat. Er dette en sjøvannspumpe? 

IMG_6131.JPG

IMG_6128.JPG

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Den er stor, ca 15cm i diameter.

synes det høres rart ut med magnetventil for da vil jo impeller suge i vakuum. Og litt rart om det er en sjøvannspumpe når jeg har impellerpumpe. Kan det være en slags strømningsvakt som stopper aggregat om det ikke får vann?

Dette er nok en magnetventil som kun er åpen når generatoren går. Dette for å hindre sjøvann for å bli presset opp og inn i generator under høy fart. Særlig aktuelt når generator står lavt. Du må sjekke magnetventil, vil tro denne er stengt selv om du starter generator.

Det var helt riktig med magnetventil. Den åpner ikke så den må byttes. La en bypass provisorisk og alt fungerer som det skal. 

Må bare ha et impellersett til da det lekker fra pakning i impellerhus. Noen som vet hvem som er Kohler forhandler i Norge?

Egentlig et utrolig dårlig system, og nesten motsatt av det en forventer. Den der magnetventilen burde jo gi et signal tilbake når den er i åpen posisjon slik at aggregat stanser hvis dette signalet ikke dukker opp?

• 2 weeks later...

Enig! Helt elendig at aggregat i det hele tatt kan gå når ventil ikke er åpen. Men skjønner at det sitter en sånn løsning i og med at det er like lett og glemme å åpne kran før man starter det. 

Har fått byttet impeller og pakning men vet noen om det går an få tak i en slik ventil noe sted? All merking på den er borte.

• 7 months later...

Ikke noe problem!:thumbsup:. Impellerpumpe sitter rett før varmeveksler. Det er greit å bytte sinkstav som sitter øverst til venstre mot deg på veksler når du først åpner. 

Kjøpte forresten deler på eBay, kan sikkert rote frem link om ønskelig.