Jump to content

Vetus BSCHR12A baugpropell starter ikke

gjovik

Recommended Posts

Jeg har en gammel Vetus baugpropell i båten. Det er en model som heter BSCHR12A..  Den har fungert greit helt til i fjor høst, da reagerte den ikke på reaksjon fra bryteren. Når jeg fikk båten på land så fungerte den igjen, så jeg testet den både i høst, og et par ganger i vår før jeg satte ut.   Båten er nå satt ut, og den fungerte de 2-4 første gangene jeg brukte den i går og nå er den helt død - igjen. 

1. Det er strøm fram til polene på rele/motor. Har målt 12.7v der. 

2. Når jeg slår på bryter, og for å starte baugpropell til høyre eller venstre side, så kommer det et kraftik "klikk" i releet som sitter på motor. Motor starter ikke. 

3. Det ser ikke ut til at det er noe irr eller annet smuss på polene. 

4. Det er tørt og fint der motoren sitter. 

Noen som har noe ide eller erfaring med hva dette kan være ?  Ide på hvordan en kan feilsøke ?    Noen som vet om hvem som har reservedeler evt hvilket verksted som er gode på disse ?

Bør det gå greit å ta av selve motoren, selv om båten ligger på vannet ?

Håper noen har en ide og kan hjelp meg. 

:-)

Edited by gjovik (see edit history)

Prøv å dunke litt på motorhuset med en hammer. Hjelper det så kan det være støv fra børstene som lager kontakt mellom rotor og stator. Det kan også være at børstene henger litt. En rens av motoren og evt nye børster hjelper nok. Jeg skrudde nettopp av en QL baugpropell-motor mens båten lå på vannet. Renset motor og fikk smurt opp kulelagre og releet, så gikk den finfint etterpå. Skrev litt om det her:

Dunket litt på motorhuset og da våknet den til liv igjen, som du sa.  Tok deretter opp og rengjorde børstene, så da ser det ut til at det fungerer.

Takk for innspill.