Rs2-GTi Startet 6.Juni.2017 Del på Facebook Startet 6.Juni.2017 Jeg har en Rana 465 som jeg driver å pusser ned, også skal jeg rulle den med et nytt strøk da det har vært gjort noen reparasjoner på glassfiberen, rett og slett for at båten skal se litt mere hel og pen ut. Jeg er langt på vei i nedpussingen, og hadde tenkt til å male båten med bengalakk, fordi det er enkelt, greit og rimelig. Men så kom jeg over en som solgte et restlager med tokomponent båtmaling til en overkommelig penge, og siden det skal være sterkere, så kanskje jeg burde vurdere det. Problemet: Båten er tidligere malt opp med rød bengalakk, og båten var i utgangspunktet rød, så det er egentlig ikke mulig å se når all bengalakken er pusset bort. Og jeg har jo tidligere lest at du ikke skal male over enkomponent med tokomponent maling, at du bare kunne gjøre det motsatte. Stemmer dette? Og hvor mye bedre er en tokomponents maling enn enkomponents? Kanskje greit å nevne at dette er en båt til 10-15.000 kr uten motor. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 6.Juni.2017 Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 Jeg vil ikke anbefale å male to-komponent over en-komponent maling eller motsatt. To-komponent maling vil mest sannsynlig få malingen under til å "koke". Dette fordi to-komponent maling er basert på en sterkere tynner. Bengalakk er vel basert på alkydolje, så det vil ikke fungere som underlag for to-komponent. Om du får fjernet all gammel bengalakk, kan du bruke to-komponent. Det er den ideelle løsningen. Hvis ikke kan du fortsette med bengalakk eller eventuelt Shipolin. Shipolin er best på tre, men kan også fungere på plast. Blir ikke like hard som bengalakk, så den kan lettere få riper. Bengalakk bør tynnes en del for å få en glatt overflate ved rulling. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juni.2017 Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 Kan du ikkje berre prøve på eit lite stykke ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Maika Svart 6.Juni.2017 Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 Evt legg et lag med epoxyprimer først. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 6.Juni.2017 Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 Epoxyprimer er også to-komponent. Disse er som oftest basert på en enda sterkere tynner. Om det er veldig gammel bengalakk fra før, vil det være mindre fare for koking. Du vil nok kunne oppleve krakelering uansett. Om du allerede har kjøpt to-komponent kan du gjøre et forsøk som prøve, men det kan ta litt tid før du ser reaksjoner mot den gamle malingen. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.Juni.2017 Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 Ah, da beklager jeg dårlig forslag. Jeg trodde epoxyprimer var altetende, men da har jeg lært noe i dag også:) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Juni.2017 Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 Gjør et prøveoppstrøk først. To-komponent polyurethan er vesentlig hardere og mer bestandig enn en en-komponent alkyd. Men hvis det er Bengalac fra før og vi snakker her om mindre områder (og ikke hele skroget) er det vel best å finne en med samme farge. Epoxyprimer har ingen hensikt. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.Juni.2017 Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 (Jeg har brukt epoxyprimer på enkomponent før uten koking, men det betyr vel da kanskje bare at jeg kunne gått rett på med polyuretan i stedet.) Sitér dette innlegget Link to post
Rs2-GTi Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 Jeg har pusset ganske dypt, noen plasser ned til hva enn som er under orginalfargen (brun farge) for å bli kvitt noen riper. Men siden begge er røde så ser jeg ikke forskjell på om jeg har pusset bort all bengalakken eller ikke. Kjedelig å male opp båten, også begynner enkelte partier å koke, også må man begynne forfra for at det ikke skal bli flekkete. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.