Jump to content

Beneteau First 305. Bytte av kjølbolter

Belia

Recommended Posts

Jeg trenger å få byttet kjølboltene i min First 305.

Noen av de ser ikke bra ut. De ser ut som dette:

DSC_0472.jpg.ad8fc62251bc67aebfb0c80b6e7160ad.jpg

Her er rusten/skiven pirket bort.

Noen av de som er lik den over ser litt bedre ut:

DSC_0049.jpg.82ea13694ce1bf8bb0f467a7105e7559.jpg

Av det jeg kan se trenger jeg 6 slike bolter.

Utover dette har jeg to bolter som ser slik ut:

DSC_0051.jpg.dd03a5c4a97fe6b47666e2cd0bc5188c.jpg

Ikke helt krise, men byttes med de andre.

Jeg har fått en deleliste fra Giramar over deler som skal byttes ved kjølboltbytte. Den ser slik ut:

PN 015056          Washer  ZN M22              public price :   22,-     NOK  x 6
PN 017541          Screw  ZN TH M20           public price :   52,-    NOK  x 6
PN 326600          Nut  HU IN A4 M              public price :   5 ,-      NOK x 1
PN 673400          keel plate 060X 30           public price :   513,-   NOK x 2
PN 673650          Keel plate 070X 70           public price :  2975,-  NOK x 1
PN 931600          Screw  IN A4 TFF              public price :    19,-  NOK  x 1
cleardot.gif

Utfordringen her er at jeg ikke skjønner hva keel plate er og hvor disse 3 skal. For meg ser det ut som jeg "bare" skal bytte 8 bolter med skiver.

Er det noe jeg overser og/eller ikke skjønner?

Edited by Belia
Presisering (see edit history)

Hilsen

Belia

Det er vel to av den ene og en an den andre. To rektangulære og en kvadratisk.

Viktig at de ikke strammes så mye at glassfiber under plater knuses... Men viktig at de strammes nok.... Tenker jeg. 

Får du boltene ut?

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

sandman1; Skulle nesten tro de var laget av gull til den prisen...

De rektangulære platene ser vel greie ut. Om det er standard maskinskruegjenger kan jeg kanskje kjøpe  M20 bolter lokalt, er kanskje litt bestillingstid fra Frankrike. A4 står vel for kvaliteten? 

Platen av "gull" tror jeg at jeg dropper. Jeg er ikke interessert i å skjære i glassfiberen i kjølen for å finne denne. Tror den må være støpt inn.

Hilsen

Belia

Lazyjack; Hva tenker du på? I mitt naive hodet tenkte jeg å slå på en pipe som passer og bruke en latmann for å få de løs. Tar gjerne i mot forslag her. Bør de settes inn med noe rustløser først? 

Hilsen

Belia

Da ser det vel ut som du fjerner mutterne og så står gjengestengene igjen? 

Og så er 6 bolter listet som sinkbehandlet (altså ikke rustfrie), mens en enkel mutter og bolt er angitt som rustfrie (A4). Dette er tydeligvis av mindre dimensjon ut fra pris

mulig jeg misforstår men dette er vel ingen bolt ?

Er det ikke en mutter som står på en gjengestang eller innstøpt bolt vi ser ?

hvis du skrur av mutteren og tar av skiva er du vel like langt, må bytte ut selve gjengepartiet også som går ned i kjølen

hvordan dette er festet vet jeg ikke, mulig den kan skrus opp med 2 muttere kontra mot hverandre ?

Janoho; Er ikke helt sikker selv, men har forstått det slik fra andre fora at det er korte bolter. Synes selv det ser litt ut som du beskriver, men har håpt på at dette er bolter som bare ser slik ut. Jeg har tolket "screw" som skrue/bolt.

Om det er slik du tror, burde ikke ev innstøpt gjengestag stikke opp et stykke gjennom mutter?

Hilsen

Belia

Guest Avmønstret#

Om du googler bytte av kjølbolter på First så kommer det opp en treff hvor det er bolter. Også at en faktisk kan bytte mens båten ligger på sjøen ved å ta en og en. 

Forøvrig enig i innvendingene ifht at det ser ut som muttere på gjengestenger, da må i tilfelle kjølen ned. 

Vi krysser fingrer og det som må til for at det er bolter ;-)