Jump to content

Kabeltverrsnitt på landstrømkabel - hva trenger man?

Popeye70

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte ut landstrømkabelen på båten vår fordi den har "gammeldags" Schuko-kontakt, og ikke minst fordi den bærer preg av å være 12 år gammel. Den begynner å bli sliten, kort fortalt.

I den forbindelse sitter jeg og ser på landstrømkabler fra en leverandør, og ser at de finnes med flere forskjellige kabeltverrsnitt for forskjellig Ampere. Dermed begynner jeg å lure på hva jeg egentlig trenger til vår seilbåt. Jeg ser 1.5kvmm (10A), 2.5kvmm (16A), 4kvmm (25A) og 6kvmm (32A). Jeg regner med at alt over 16A er unødvendig, men vil det holde med 10A for vanlig båtbruk? Hva kan man regne med å få "servert" i gjestehavner i Norge, Sverige og Danmark?

Ombord har vi en 25A lader (for 220A + 85A batterier), en kjøleboks og varmtvannstank. Utover det er det bare "småforbrukere" som går på landstrøm - radio, lamper (LED og glødelamper) osv...

Er det like greit å droppe 10A og gå for 16A? Hva sier ekspertene...?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Frehau skrev 28 minutes ago:

Du har vel en inntaksikring i båten på enten 10A eller 16A, denne vil definere hva du skal ha som minimum. Går du for 2,5mm, er du på trygg grunn uansett.

En titt i manualen avslører at inntakssikringen er på 16A, og at kablingen på "båtsiden" av denne er 3 x 2.5 kvmm, så da får det vel bli det på landsiden også... Takk for tipset.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...