Jump to content

Hvor mye slark er akseptabelt i stevnlageret?


Lotus

Recommended Posts

Hva er akseptabel slark i et vannsmurt stevnlager av nylon? Er 1mm såpass at man bør skifte på en 35mm aksel?

 

Jeg har et Volvo Penta stevnlager. Etter hva jeg kan se er det et helvete å få det ut av stevnbeslaget. Å skru opp de 2 settskruene på siden er jo greit, men det ligger jo en kant i endenav stevnbeslaget som sperrer. Og når stevnlageret endelig er ute: Hvordan få det nye inn?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ingen her som kunne noe om dette, så jeg sjekket litt selv.

 

1mm slark er mye men akseptabelt. Det er litt slark i et helt nytt lager også.

Stevnlageret hos Volvo er en messingforing med gummi på innsiden. Skiftes ved å skru ut 1 settskrue på hver side av stevnbeslaget og dra messingforingen ut av stevnbeslaget. Enten ved å bruke en duppeditt med mothaker og dra det ut, eller å skyve det ut fra innsiden med en rundstokk som er tykkere enn akselen og tynnere enn hylserøret. (med eller uten hylserøret på) Enkelt og greit. Spray rustløser inn i settskryuehullene og la det virke noen timer sånn i tilfelle noe har irret fast.

 

Lotus

 

PS: Og stevnlageret/stevnbeslaget er jo egentlig ikke Volvo Penta med Radice. Med andre ord kan originaldelen kjøpes betydelig rimeligere fra produsentens underleverandør, men da med Radice-merke, ikke VP-merke.. Drøye 600 pluss moms for 150mm messingrør med litt gummi innvendig er jo ikke spesielt billig. Selv for et spesiallaget sjøvannsbestandig messingrør med sære dimensjon og små toleranser er det dyrt.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...