Jump to content

Hva er "lite gått,få timer" når det kommer til påhengsmotor?


Hansvik1

Recommended Posts

Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Begrepet "motor er lite gått,eller har få timer," brukes vel av omtrent alle, for å få solgt motoren...?

 

Parallellen til "kun kjørt av eldre dame til kirken hver søndag"  i bilannonsene....:giggle:

 

En kamerat av meg kjøpte engang en bil eid av en "eldre herremann"  - tok vekk trekket på hattehylla og der var det 2 svære krater etter der det tydeligvis hadde stått noen feite høyttalere-    "Han gamle mannen må ha vært veldig tunghørt!"   :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ReodorF skrev On 8.6.2017 at 15.07:

En motor som står lenge fører bla. til tørre sylindervegger og dermed større slitasje ved neste start.

Andre ting jeg har sett er gummi som setter seg. Simmerringer og O-ringer som setter seg mot akslinger etc. Ved oppstart slites det fra hverandre, og en liten del av tettingen sitter fast på aksling. Pakninger kan også tørke ut, og begge disse scenariene kan gi lekkasjer.

Jo lengre motorer står, jo mer vil ofte olja sige tilbake, og det tar lengre tid å få olje rundt i motoren. I kombinasjon med tørre sylindervegger gir dette større slitasje ved hver oppstart.

Så kommer avleiringer i forgassere i tillegg, som en følge av sjelden bruk. Men dette gir ofte driftsproblemer, ikke nødvendigvis økt slitasje. Men like fullt økte utgifter for å ordne.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...