Jump to content

Hva er "lite gått,få timer" når det kommer til påhengsmotor?

Hansvik1

Recommended Posts

Etter lengre tids jakt på brukt skjærdgårdsjeep har et sentralt spørsmål meldt seg,og det er spørsmålet i overskriften. Nesten uten unntak står det i annonsetekstene at "motor er lite gått,eller har få timer,". Står det ikke i teksten er ofte det svaret jeg får når jeg sender  mail. "Lite gått eller få timer" virker å være uavhengig av alder på motor.

I mange tilfeller(ja mange faktisk),så slutter selgere å svare på meldinger når jeg spør om hva "lite gått"eksakt betyr.

Hva er altså "lite gått,få timer"?

Forstår at det er vanskelig å svare på,men la oss forutsette at motor 40-50 hk har blitt tatt greit vare på.

Forskjell på 2 og 4 takt?.

Med jevnlig service,hva er MYE gått? 

På forhånd takk for svar

Gjennomsnittlig årlig motorgange er vel rundt 50 timer. 

Lite brukt, få timer kan like gjerne være ensbetydende med bortglemt, opptæret, ødelagt og stått ensom og forlatt i havn eller innerst i kjelleren med saltavleiring. 

Jeg har en 30hk fra 2006 stående i garasjen. Det har surklet gjennom 4x20 liter bensin gjennom den. Det er vel å regne som lite brukt. 

Alt for lite brukt, ikke salgbar slik den står i dag. 

Det beste er å kjøpe noe som er jevnlig brukt, passe mye, fått årlig vedlikehold og stell. Det er bedre enn noe som knapt blir brukt og stelt med. 

Edited by Eureka (see edit history)

Jeg er også litt nysgjerrig på hva "fasiten" blir her, men 50 timer i året som Eureka skriver er vel kanskje normalt? 

Ellers så er vel de aller fleste påhengere på fritidsbåter lite brukt, så slitasje er vel knapt et tema. Manglende vedlikehold er vel et mye større tema. Unntak kan vel være de som driver med blangsing og trolling. Yrkesfiskere har et helt annet timetall på motorene sine.

Det er umulig å svare på siden ord som lite/mye er subjektive. Få heller fakta på bordet, der du ikke har fakta får du annta det verste og trekke fra egen vurdering av helheten. Ble båten aventert som "strøken" og din oppfatning er at den ikke er det, da kan du utgå fra at du og selger har ulike oppfatninger om hva mye og lite er. 

Hadde ikke lagt særlig vekt på uttalelser om lite bruk, spesielt hvis det ikke er timeteller med i bildet. Det er jo umulig å vite hva selger legger i begrepene.

Kjøpte selv en liten påhengs som jeg fikk vite var lite brukt. Skiftet olje på den etter kjøp, og oljen så ut som ny. Det gjorde den ikke etter en sesongs bruk hos oss. Da er det på en måte bevist, men brukt motor er uansett et sjansespill. Stort sett går det vel bra.

Hvis 50 timer i året er det normale er det jaggu mange som skrøner. Eller er det slik att mange faktisk tror motoren de selger ER lite brukt. De fleste kjører jo bare med den noen få sommer med sommermåneder.

Hva med å snu på det. Hvor mange timer er mye på la oss si en 10 år gammel motor med normalt vedlikehold?

Har en skjærgårdsjeep, tipper den går ca 10 timer i året. 50 timer synes jeg er mye for en påhengsmotor. Hvis en kjører 1 time de dagene en bruker den, er det 50 dagers bruk. (jeg bruker motoren min ca 20 min i snitt de dagene jeg bruker båten, 30 dagers bruk er litt.

Seilbåten går motoren 100-300 timer i året avhengig av lengden på ferien. Det er langt mer enn gjennomsnittet (spesielt siden seiltiden er dobbelt så lang som motortiden).

Vil være mer bekymret for lite bruk enn mye bruk.

50 timer er nok nokså normalt, så lite betyr da kanskje 25 timer eller mindre per år. Jeg har en 2006 Suzuki DF115 som har gått ca 1500 timer, har snakket med verksteder som har hatt inne slike motorer som har gått 8.000-12.000 timer uten overhaling så jeg kommer nok aldri til å slite ut motoren. 

Jeg tror 50 timer per år er langt over snittet. 50 timer er kanskje snittet her på baatplassen.no, men her er jo folk godt over gjennomsnittet interessert i båt. Jeg har inntrykk av at normalen er 20-30 timer.

50 timer i året er nok i overkant av hva som er mest vanlig ja, men for en motor er 50 timer lite. 

Som Abbor sier her ligger han på ca 150 timer årlig, og selv da regner han ikke med å klare å slite den ut. Sannsynligheten er vel størst at motoren ender sitt liv som en korrosjonsklump eller et uforutsett havari som følge av manglende ettersyn. 

Edited by Komodo (see edit history)

Da jeg kjøpte min Askeladd, var den lite gått!   100timer på 10 år!    lite gått må jo sees i forhold til alder på båten!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja, 50 timer er nok mye om man tar gjennomsnittet for alle motorer i kongeriket ? 

Mener tallet kom fra en eller annen statistikk. Men tallgrunnlaget kan jo være så mangt. 

monterte timeteller i 1998 i forbindelse med montering av ny motor

( som ble stjålet i 2007)

denne står nå på nesten 1400 timer som utgjør i snitt 85 timer pr år.

tror jeg er litt mer utpå enn solskinns gjengen.

Jeg bruker nok min litt mer en vanlig....

Min har 60timer til nå i år... 930Nm unnagjort, kjekt med ny båt.. 300Hk Suzuki på en Askeladden C75CC,

Selv om jeg er på jobb i utlandet halve året :-)

Så tipper nok eg kommer oppi 120-150timer i år, skal 3 uker på båtferie der nok ca 700nm til logges..

Tror nok det er stor forskjell på en 30Hk på en landstedsbåt, enn på en båt man bruker med familien til helgeturer og ferier, veldig inn i tiden med Påhengsmotor på styrehus båter, og disse vil nok ofte få flere timer enn gjennomsnittet av påhengsmotorer. Om man fisker vil vel timene fly unna om man ikke har en ekstra trolling motor. 

Skal legges til att jeg kun har vært på en fisketur i år, så ikke der timene er kommet :-)

Edited by Biff22 (see edit history)

Skaffet meg en E-TEC 90 fra 2010. Denne har kun gått i underkant av 140 timer i ferskvann.

Den vil jeg nesten definere som like god som "ny" i den forstand.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Hva er problemet med stor en motor er gått lite over mange år?

Er det noen grense for hvor mye en motor må kjøres med hvert år for at den skal holde seg " i orden".

Blir sikkert mange dumme spørsmål men pytt pytt.,☺️

En forhandler jeg snakket med mente at snittet for en utenbordsmotor ligger på rundt 20  timer i året her i Norge. Latterlig lavt, hvorfor har man da båt...? Min "ny" båt med 150hk hadde 162 timer gangtid, fordelt på 8 sesonger. Timetallet sier egentlig ganske lite om tilstanden spør du meg. 150 timer med snitt på 5500rpm, eller 400 timer med snitt på 1500rpm, hva er å foretrekke? Det meste jeg har av utstyr går i stykker fordi det ikke brukes. Pent brukt og fulgt servicer er vel å foretrekke.

Hørte i fjor at en av Politibåtene i Oslo byttet ut sin 300hk Suzuki etter 2400 timers gangtid, da var den visstnok helt fin, men et rutinemessig bytte... Ikke legge for mye vekt på timene, ville heller vurdert Servicer, lagring, båt, eier osv.. Ting som kan indikere røff bruk.. Noen prøver til og med å selge ved å skilte med at båt/motor ikke er brukt siste 2-3 sesonger. Da holder jeg meg langt unna...

Hansvik1, "problemet" med få motortimer er at ting står seg ihjel og det kan gå lang tid mellom at en feil oppstår og blir oppdaget. La oss si man 1.juni har en vannskitur med hyttebåten, bånn gass og god stemning i 2 timer.  det oppstår en feil, som ikke oppdages da det ikke peiles olje og det har kommet vann i olja. Etter turen dras båten direkte opp i naustet og blir liggende til st.hans. Så blir det ny tur, bånn gass og god stemming... 

eller en drevbåt. Brukt 15 timer på en sessongen. Pyttsann, den blir brukt så lite og man skipper olje,filter bytte samt belg. Neste år, bytter olje og filter, belgbytte dropper man, for det blir så mye styr. Neste år blir ikke båten sjøsatt, pga sydentur og svigermor er på dødsleie. Deretter blir det ett år med litt mere bruk og man vurderer å selge. Bytter olje, filter og setter på nye anoder for syns skyld. Belg byttes, oooopsann der var det rust gitt.... hvor lenge har det vært slik... 

båten selges til høy pris fordi eier føler den er lite brukt og har hatt lite glede av den. Mens sannheten er at motoren er hardt kjørt

når den først blir brukt, stått med salt i kjøleren og man har lagt ned lite penger i service for det ville kostet mere enn drivstoffbudsjettet... 

motsatt fall: 

eier som bruker båten med familien, varierende belastning, alt utstyr er jevnlig brukt og vedlikeholdt. Batterier har fått lading, elektrisk utstyr stått tørt og fint, motoren har fått en dusj olje på spray og kjøleren er gjennomspylt med ferskvann  etc etc. 

Selges til grei pris for man føler man har fått uendelig mye glede ut av båten. 

Edited by Eureka (see edit history)
R.O skrev 32 minutes ago:

Noen prøver til og med å selge ved å skilte med at båt/motor ikke er brukt siste 2-3 sesonger. Da holder jeg meg langt unna...

Støtter R.O. i denne  :thumbsup:

jotto skrev for 5 timer siden:

Det som dreper motorer er at den står, ikke at den går... :)

Ja, det sies, men er det sant? Hva fører til at en utenbordsmotor som står eldes fortere enn en som er i jevnlig bruk?