Jump to content

Overgang til båt med 24V - generelt vanlig oppsett?

oberst1

Recommended Posts

Hei!

Går nye tider i møte, fra en motor til to, og fra 12V til 24V. Lurer på hva som er "standard" oppsett fra produsentene med tanke på lading og forbruk. Eksempelvis Princess, Fairline etc...

Det jeg konkret tenker på er:

Dynamoer og startbanken er 24V. Deretter har disse båtene en dc/dc lader til 12V forbruksbank? Eller er standarden 24V på forbruk også?

Vanlig med 24V baugthruster eller 12V? (Om standard er fra forbruk sier det selv)

Må få spørre selv om det ikke nødvendigvis er en fasit på dette, men en enkel oversikt på hvordan dette som regel løst? Finnes sikkert en link på internettapparatet jeg ikke har funnet selv enda ;)

Har generell god kompetanse på batterier og lading, men har ikke hatt et slikt oppsett i båt selv enda og har lest flere tråder her som omhandler utfordringer når det inntreffer eller ønske om ombygginger...

Setter pris på noen linker eller en kortfattet forklaring :)

Tror du vil slite litt med å finne et fasitsvar på dette. Kan ikke svare på hva de forskjellige produsentene har gjort, men det er veldig ymse hva som står i båter. Noen har alt på 24V og noen har delt. Kommer vel egentlig an på preferanser og ønsker. Bakdelen med 24V som jeg ser det er dyrere elektronikk, (mine antagelser) mens fordelen er mindre strøm og tynnere kabler. Smak og behag?

Redigert av Kjellg (see edit history)

Hmmm...

Så produsentene har mange forskjellige måter å gjøre dette på. Trodde faktisk det var noenlunde standard, innen man begynner å legge til, modifisere og bytte komponenter i båtens levetid. Ja ja, får bare lære meg "konfigurasjonen" i kommende båt. Redd for at jeg finner forbedringspotensiale ?

Takk for svar ?

Det er nok ikke aktuelt å bytte noe pr. i dag. Mer interessert i hva som er "standarden"; er det vanlig at baugthruster uten eget batteri går på forbruk istedenfor startbanken etc.

Er forbruksbanken ombord basert på 12V eller 24V, har produsenten/verftet tatt ut 12V fra 24V bank etc. Tenker det fort oppstår spørsmål i mitt hode ;)

Som sagt over; er det ikke noen standard disse verftene benytter, betyr det bare at da får jeg bare vente og se, lære meg oppsettet og evt gjøre forandringer...

Se hva du får og få oversikt over alt det elektriske. Greit også å undersøke status på komponentene, slitasje, ønske om oppgradering etc. Tenkt framover og lag deg en plan. Lag en tegning og del det gjerne med oss her på BP. Da vil du helt sikkert få gode tips og råd. Det er det beste rådet jeg kan gi. Noen standard finnes dessverre ikke.

Redigert av Kjellg (see edit history)

På store kjøretøy er nesten alt 24 volt, men noe 12 volt også. Der blir det brukt omformer til 12 volt utstyr og det er som nevnt gjerne TV, GPS, stereo, sigarettenneruttak og slike ting som ikke trenger mye strøm og en stor omformer. Og slike ting er jo normalt rimeligere, og bedre utvalg i 12 volt enn i 24 volt. I det hele tatt ville jeg hatt mest mulig på 24 volt når jeg først hadde det. Belysning er ikke problem med 24 volt, hverken i utvalg eller pris, men lastebilforhandlere kan være det rette stedet og oppsøke, om du ikke finner på andre steder. Det du ikke må gjøre er å hente ut 12 volt fra ett av batteriene som er koblet i serie til 24 volt. Da varer ikke batteriene lenge så omformer er tingen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...