Jump to content

Johnson GT 10 går på en sylinder


risesp

Recommended Posts

Hei alle,

 

Jeg vet at temaet er dekket tidligere, men da med løsning å enten kjøpe ny Power Pack eller Coil og så er problemet løst. Nå har jeg gjort det, montert begge deler, og fremdeles opplever jeg at motoren går ujevnt/dårlig, og når jeg trekker ut den ene (øverste) tennpluggen under gange er det ingen forskjell i lyd/gange på motor - dette tolker jeg til at den fremdeles kun sviver på en sylinder.

 

Litt bakgrunn:

Motoren har fungert supert gjennom alle år, men sluttet plutselig å fungere etter bensinbytte (jeg er usikker på om jeg hadde for mye olje i bensinen på det tidspunktet, og tenkte da at ny bensin ville gjøre susen - det stemte dog ikke). Jeg har hatt forgasser oppe, blåst rent, og alt ser egentlig veldig rent og pent ut inni. 

 

Spørsmålet mitt nå er om det kan være noe rundt tenning som er problemet.. og da begynner kunnskapen min å skorte - hva/hvem og hvordan? evt andre tips?

 

håper noe gjør gutta mine happy slik at de kan få gang på jolla igjen :)

Link to post

Prøv å få lånt en kompresjonstester, eller kjøp en på biltema. 

Ville også sammenlignet pluggene etter noe kjøring. Hvis det kommer vann i sylinderen blir pluggen veldig ren, og det kan hende du finner bittesmå vannperler om du der nøye på den.

Jeg pleier å lukte på dem :) de får en egen lukt når det er vannintrengning i en sylinder

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei alle. Tiden går, og jeg har ikke fått kjøpt inn komp tester før i dag. Koblet opp, og det ser tilsynelatende ut som jeg har lik komp på begge sylinder (ligger på 9,7Bar på begge ca). jeg har nå kjørt den litt i innkjørselen med kjølevann koblet til (den kjører jo så lenge jeg gir litt turtall på den, men dør så snart jeg går ned i turtall), men det ser ikke ut til at jeg kan spore vann på tennpluggen(e). 

Den dør umiddelbart når jeg trekker av hetta på den nederste tennpluggen, mens når jeg gjør tilsvarende med den øverste skjer det ingenting, ei heller endring i lyd/gange på motor..

 

Snodig...?

Link to post

Status::thumbsup:

Godkjent komp på begge? Ok

Kraftig gnist på begge? Ok

Ikke noe spor av vann på plugger? OK

 

Neste sjekkpunkter:

Sjekke om plugger er tørre eller våte etter litt kjøring av motor.- Får maskineriet for mye eller for lite gaz.

Sjekke choke funksjon.

Sjekke tomgangsjustering.

Sjekke tenntidspunkt.

Sjekke bensintilførsel.

Sjekke reed ventiler.

Sjekke for falsk luft.

:thumbsup:

 

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post

Har maken motor, og har hatt lignende symptomer. På min var det antydninger til rusk i flottørkammeret på forgasseren. Renset forgasser, og problem løst. Det var bare såvidt jeg så antydninger til noe smårusk  i kammeret, men det var mere enn nok til at motoren kranglet noe skikkelig. Den gikk stort sett på en sylinder, og var ikke noe særlig med på gasspådrag. Stoppet med en gang jeg slapp gassen. 

Link to post

Ok.. da begynner jeg å gå tom for ideer. Ettersom jeg har en 'reservemotor' som har skåret seg har jeg i dag gjort følgende;

byttet forgasser

byttet tenningsenhet (under veivhjul)

sjekket kompresjon igjen - viser seg å være omtrent lik (9,75bar ca)

 

kan ikke se spor etter vann, men har tydeligvis ikke godt nok tenninga miljø i det øverste

sylinder.

 

en liten sak som jeg oppdaget: da jeg hadde fjernet den øverste tennpluggen gikk motoren mye lettere. Da slapp den tydeligvis å slite med seg sylinderen i brennkammeret som ikke får tenning.. er det også normalt?

 

bare å kaste sjiten?

Redigert av risesp (see edit history)
Link to post

prøvd å bytte coilene da? 

 

en coll som er litt slapp kan gi grei gnist i friluft, men knele når den skal gi gnist i sylinderen , under trykk 

 

eh , det sto i post 1 allerede.. :p 

 

.. og sporkilen var intakt når du hadde svinghjulet av? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Mål tenningen din. Ellers kan det hende at en reedventil er utett, eller at simringen som tetter rundt øvre veivlager lekker for mye. En totakter må ha tett veivhus for å suge bensin fra forgasseren. Kompresjonen på motoren tilsier at den ikke er særlig slitt, så denne må det da være verdt å sette i stand.

Link to post
dieselfan skrev for 23 timer siden:

For å teste gon's teori kan du spraye startgass på øvre simring mens motoren holdes på ett stabilt turtall. Om den øker turtallet når du sprayer på simringen har du trolig defekt simring. Tørk av overskytende startgass etterpå. Startgass tørrer ut all gummi.

I fare for å eksponere min totale uvitenhet, men jeg har nå kommet så langt at jeg driter i det:) :

hvor finner jeg simringen?

Link to post

simring = tetningsring. Men nå er det gjerne litt knotete å komme til den øvre på de motorene jeg har vært borti , er gjerne en stator og et svinghjul i veien :)    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ok folkens - da har jeg en gladnyhet: motoren sviver igjen og har i dag vært til testkjøring på sjøen med utmerket resultat. Den endelige grunnen til at tingene ikke var som de skulle: en delvis ødelagt reed ventil (som jeg omsider skjønte hvor var hen og som i tillegg jeg omsider klarte å demontere. Stolt over å ha klart det og lei mekking på en så liten motor;)

 

takk for alle gode tips kjære båtvenner! Da bærer det mot Sørlandet og Sverige på torsdag:)

Link to post
risesp skrev On 16.6.2017 at 16.07:

Den dør umiddelbart når jeg trekker av hetta på den nederste tennpluggen, mens når jeg gjør tilsvarende med den øverste skjer det ingenting, ei heller endring i lyd/gange på motor..

Snodig...?

 

Ikke min hensikt å ødelegge ferien din men...  dersom den delen av feilsøkingen din over er riktig så var det ikke kun reed ventil som var årsaken til dine problemer

Link to post
dieselfan skrev for 1 time siden:

 

Ikke min hensikt å ødelegge ferien din men...  dersom den delen av feilsøkingen din over er riktig så var det ikke kun reed ventil som var årsaken til dine problemer

Hehe.. det kan godt være.. men nå har den fått nye plugger, ny coil, ny powerpack, skiftet tenningsenhet (fra en annen motor) og da 'ny' reed ventil som var brukket av (se bilde)

min 'eneste' bekymring nå er at jeg ikke har funnet den avbrukne delen.... 

image.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...