Jump to content

Johnson GT 20 vil ikke starte


MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg har en eldre Johnson GT20 som ikke vil starte mer. Den gikk helt fint sist jeg var på tur. Siden sist har jeg vasket mototoren med Aceton utvendig da forige eier har lakket den for å unngå tyveri. Kan det ha hatt innvirkning på motoren? Jeg har også blandet i litt ekstra 2 t olje da noen sa til meg at motoren min ikke burde ha 1:100 men 2:100. Jeg har også "ny" tank og ny slange. Har naturligvis luftet slangen med belgen. 

 

Det er manuell start på motoren. Det kom litt eksos og motoren startet så vidt og døde igjen på de første dragene, men etter det har det vært helt dødt. Har forsøkt å prime den med å dra knappen inn og ut to ganger for å se sette den halvveis inn igjen. Det var slik forrige eier sa jeg måtte gjøre hvis den ikke startet uten å prime. Så det var en del bensin i vannet etter å ha forsøkt å starter i en halvtime - tre kvarter med litt pauser mellom. 

 

Er det noen som kan gi meg noen tips? Lettere frustrert her. Har båt og motor på henger så har brukt hele formiddagen på en tur som ikke ble noe av.

Link to post

Hvis du har dratt lenge i snora er nok motoren blitt "sur", dvs at tennpluggen er helt gjennomvåt av bensin. Da starter den ikke. Ta ut pluggen og tørk/blås den tørr. Dra noen ganger i snora med pluggen ute slik at du får blåst ut bensin fra sylinder. Monter pluggen, pump trykk på blæra, dra ut chocken og dra skikkelig i snora. Dersom den ikke starter etter 3-4 drag med choke, slå av choken og dra 4-5 drag til. Hvis den ikke har startet etter 10-12 drag må du ut med pluggen igjen. Er den våt? Hvis den er tørr er det noen feil med forgasser, så da må du prøve å få rengjort den.

Regner med du har sjekket at det er gnist på pluggen? Når du skrur den løs, sett på plugghetta, sett pluggen mot "jord" dvs motoren og dra i snora. Gnistrer det?

 

Har du gnist og bensin skal den normalt fyre igang. Kan være du skal vurdere å bytte plugg, kondensator og stift hvis den fortsatt ikke vil gå. Du skriver selv at det er en eldre motor, og det er billig forsikring mot ustabil gange og startvansker. Kondensator tørker ut etter noen år og det blir irr og korrosjon på stiften.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
jadalber skrev 1 time siden:

Blir pumpa hard ? Eller er den mer som en svamp ?

 

Honduras skrev 47 minutes ago:

Hvis du har dratt lenge i snora er nok motoren blitt "sur", dvs at tennpluggen er helt gjennomvåt av bensin. Da starter den ikke. Ta ut pluggen og tørk/blås den tørr. Dra noen ganger i snora med pluggen ute slik at du får blåst ut bensin fra sylinder. Monter pluggen, pump trykk på blæra, dra ut chocken og dra skikkelig i snora. Dersom den ikke starter etter 3-4 drag med choke, slå av choken og dra 4-5 drag til. Hvis den ikke har startet etter 10-12 drag må du ut med pluggen igjen. Er den våt? Hvis den er tørr er det noen feil med forgasser, så da må du prøve å få rengjort den.

Regner med du har sjekket at det er gnist på pluggen? Når du skrur den løs, sett på plugghetta, sett pluggen mot "jord" dvs motoren og dra i snora. Gnistrer det?

 

Har du gnist og bensin skal den normalt fyre igang. Kan være du skal vurdere å bytte plugg, kondensator og stift hvis den fortsatt ikke vil gå. Du skriver selv at det er en eldre motor, og det er billig forsikring mot ustabil gange og startvansker. Kondensator tørker ut etter noen år og det blir irr og korrosjon på stiften.



Nå syns jeg faktisk pupen er mer svamp aktig enn den var tidligere.  Har ellers tatt ut pluggene nå, tørket av de og blåst tom sylinderen. Fikk ikke sjekket om det er gnist siden jeg ikke klarer å holde pluggene mens jeg drar rundt motoren. 

Link to post
Viking28-79 skrev 15 minutes ago:

Den der ønsker jeg en forklaring på. Så vidt meg bekjent skal gnisten slå over fra elektroden og til jordkappen på tennpluggen. Dette kan kun skje dersom spenningen fra coil er høy nok.

 

Om tenpluggen er defekt får du gjerne ikke kontakt mellom toppen av pluggen(der du plugger inn plugghetta) og elektroden, har ikke sett videoen men antar han snakker om det i denne videoen:

 

 

Link to post
MegaTrondy skrev 40 minutes ago:

Hvordan er det å bruke startgass? 

 

Ganske risikabelt på en 2T, da du fyller hele veivhuset med ekstremt eksplosiv gass. Får du et tilbakeslag gjennom innsugsporten kan du sitte igjen med et veivhus med full gjennomtrekk. Så reserver startgassen til 4T-motorer.

Link to post

Åpne dreneringsskruen i bunnen av forgasser og pump, kan du se at strømmen av bensin øker når du pumper har du en positiv indikator på at du får bensin frem til forgasser.

Var pluggene rå ?

Om du ikke tør å holde en og en plugg mens du drar i snora så kan du teipe de fast også dra i snore eller holde med en tang...

Link to post

Fant ikke dreneringsskrue på denne forgasseren. Det kommer bensin inn for det var fullt av bensin i sylinderen når jeg skrudde ut pluggene og dro til med pluggene ute. Byttet plugger nå. Fortsatt er motoren helt død. Virker som det er et el problem. Ble koblet opp ny dødmannsknapp for litt siden. Denne er parallell koblet med strøm tyver med den originale stopp knappen. Forsøkte å koble ut dødmannsbryteren, men det hjalp ikke. Snakket med et verksted og de sa jeg kunne prøve start gass, men det var også resultatløst. 

Link to post

Høres ut som du ikke har gnist. Følg ledningen fra stoppknappen på motoren og koble fra den enden som ikke er festet til jord. Den pleier å gå inn i en gummiplugg. Bruk WD40 eller 5-56 på pinnen som ledningen er festet til, vent til det har trengt inn, og dra ledningen forsiktig ut av pluggen. Da eliminerer du kortslutning i stoppknappen. Om den fremdeles er død er jeg redd du har en ødelagt CDI- enhet ( "hjernen" til den elektroniske tenningen )

Link to post

Har feilsøkt litt til. Må få noen til å dra i snoren eller se på pluggene for meg, men på avstand så jeg ikke gnist. Koblet også fra stopp knappen uten at det hjalp. Prøvde også med litt start gass direkte inn i sylinderen før jeg skrudde på tennpluggen. Er helt dødt. Burde vel komme et smell eller noe til slutt med gass hvis det er gnist?

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post

Sjekket du begge pluggene i begge plugghettene eller en plugg i en plugghette?

Du må prøve å beskrive nøyaktig hva du gjør og hva du ser for å bedre kvaliteten på hjelpen du får.

 

Hadde du bensin i en sylinder eller i begge? (har du bensin i dråpeform i sylinderne har du mer enn et elektrisk problem)

 

Å bruke startgass når du ikke har gnist er unyttig.

Å bruke startgass på en totaktsmotor ville jeg ikke gjort før alle andre muligheter er prøvd

Link to post

Jeg sjekket en og en plugg i en plugghette, men jeg sjekket begge pluggene hver for seg med begge plugg ledningene. Holdt de mot jord på motoren) og en gang uten jord). Jeg hadde ikke bensin i dråpe form. Det er finstøvet bensin som kommer når jeg drar til med pluggene ute. Kom fra begge sylindere.

 

Jeg har koblet fra stopp knappen for å se om det er den eller dødmanns bryteren som skaper problemer, men det hadde ikke effekt. Ser imidlertid at det går en ledning med 3 ledere opp til samme sted stopp knapp ledningene kommer fra. Ser ut som om det har vært en knapp i front av motoren som er fjernet (hull). Kan dette ha vært en ekstra stoppknapp eller original dødmannsknapp? Kan det være denne som lager krøll? En leder er plombert, de to andre er ikke det. Kan ikke se noen skader og metall er ikke borti hverandre. Denne lednigen er ikke skjøtet noe sted, så jeg er litt skeptisk til å kappe den. Ser ut som om den går rett unde svinghjulet. Det samme gjør ledningen til stoppknappen jeg koblet ut, men den var skjøtet.

 

Jeg brukte startgass for å finne ut om det var gnist siden det var vanskelig å stå foran motoren og dra i snoren og følge med pluggene bak på siden. Hadde det vært gnist ville gassen ha tent tenkte jeg. 

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...