MegaTrondy Startet 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2017 Jeg har en eldre Johnson GT20 som ikke vil starte mer. Den gikk helt fint sist jeg var på tur. Siden sist har jeg vasket mototoren med Aceton utvendig da forige eier har lakket den for å unngå tyveri. Kan det ha hatt innvirkning på motoren? Jeg har også blandet i litt ekstra 2 t olje da noen sa til meg at motoren min ikke burde ha 1:100 men 2:100. Jeg har også "ny" tank og ny slange. Har naturligvis luftet slangen med belgen. Det er manuell start på motoren. Det kom litt eksos og motoren startet så vidt og døde igjen på de første dragene, men etter det har det vært helt dødt. Har forsøkt å prime den med å dra knappen inn og ut to ganger for å se sette den halvveis inn igjen. Det var slik forrige eier sa jeg måtte gjøre hvis den ikke startet uten å prime. Så det var en del bensin i vannet etter å ha forsøkt å starter i en halvtime - tre kvarter med litt pauser mellom. Er det noen som kan gi meg noen tips? Lettere frustrert her. Har båt og motor på henger så har brukt hele formiddagen på en tur som ikke ble noe av. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Hører du at det "suser" i forgasseren når du bruker håndpumpa på slangen ? ( sjekk pil på håndpumpa - den skal peke mot tilkoblingen på motor ) Lett å sette på slangen feil vei, og da får du ikke bensin til motor Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Høres ut som om det suser i forgasser ja. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Blir pumpa hard ? Eller er den mer som en svamp ? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 (redigert) Hvis du har dratt lenge i snora er nok motoren blitt "sur", dvs at tennpluggen er helt gjennomvåt av bensin. Da starter den ikke. Ta ut pluggen og tørk/blås den tørr. Dra noen ganger i snora med pluggen ute slik at du får blåst ut bensin fra sylinder. Monter pluggen, pump trykk på blæra, dra ut chocken og dra skikkelig i snora. Dersom den ikke starter etter 3-4 drag med choke, slå av choken og dra 4-5 drag til. Hvis den ikke har startet etter 10-12 drag må du ut med pluggen igjen. Er den våt? Hvis den er tørr er det noen feil med forgasser, så da må du prøve å få rengjort den. Regner med du har sjekket at det er gnist på pluggen? Når du skrur den løs, sett på plugghetta, sett pluggen mot "jord" dvs motoren og dra i snora. Gnistrer det? Har du gnist og bensin skal den normalt fyre igang. Kan være du skal vurdere å bytte plugg, kondensator og stift hvis den fortsatt ikke vil gå. Du skriver selv at det er en eldre motor, og det er billig forsikring mot ustabil gange og startvansker. Kondensator tørker ut etter noen år og det blir irr og korrosjon på stiften. Redigert 7.Juni.2017 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
MegaTrondy Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 jadalber skrev 1 time siden: Blir pumpa hard ? Eller er den mer som en svamp ? Honduras skrev 47 minutes ago: Hvis du har dratt lenge i snora er nok motoren blitt "sur", dvs at tennpluggen er helt gjennomvåt av bensin. Da starter den ikke. Ta ut pluggen og tørk/blås den tørr. Dra noen ganger i snora med pluggen ute slik at du får blåst ut bensin fra sylinder. Monter pluggen, pump trykk på blæra, dra ut chocken og dra skikkelig i snora. Dersom den ikke starter etter 3-4 drag med choke, slå av choken og dra 4-5 drag til. Hvis den ikke har startet etter 10-12 drag må du ut med pluggen igjen. Er den våt? Hvis den er tørr er det noen feil med forgasser, så da må du prøve å få rengjort den. Regner med du har sjekket at det er gnist på pluggen? Når du skrur den løs, sett på plugghetta, sett pluggen mot "jord" dvs motoren og dra i snora. Gnistrer det? Har du gnist og bensin skal den normalt fyre igang. Kan være du skal vurdere å bytte plugg, kondensator og stift hvis den fortsatt ikke vil gå. Du skriver selv at det er en eldre motor, og det er billig forsikring mot ustabil gange og startvansker. Kondensator tørker ut etter noen år og det blir irr og korrosjon på stiften. Nå syns jeg faktisk pupen er mer svamp aktig enn den var tidligere. Har ellers tatt ut pluggene nå, tørket av de og blåst tom sylinderen. Fikk ikke sjekket om det er gnist siden jeg ikke klarer å holde pluggene mens jeg drar rundt motoren. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Vent til det blir mørkt før du tester gnisten ;) - hvis det blir mørkt der du er. Merk at det er CD-tenning på GT-modellene. Hvis noe går i stykker der så der det "CDI"-boksen, men test først med å koble fra ledningen til stoppknappen om du ikke har gnist. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Hvordan er det å bruke startgass? Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Har du et mulitmeter kan du også ohme pluggen for å se om den er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 rippie skrev 6 minutes ago: Har du et mulitmeter kan du også ohme pluggen for å se om den er defekt. Den der ønsker jeg en forklaring på. Så vidt meg bekjent skal gnisten slå over fra elektroden og til jordkappen på tennpluggen. Dette kan kun skje dersom spenningen fra coil er høy nok. Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Viking28-79 skrev 15 minutes ago: Den der ønsker jeg en forklaring på. Så vidt meg bekjent skal gnisten slå over fra elektroden og til jordkappen på tennpluggen. Dette kan kun skje dersom spenningen fra coil er høy nok. Om tenpluggen er defekt får du gjerne ikke kontakt mellom toppen av pluggen(der du plugger inn plugghetta) og elektroden, har ikke sett videoen men antar han snakker om det i denne videoen: Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 MegaTrondy skrev 40 minutes ago: Hvordan er det å bruke startgass? Ganske risikabelt på en 2T, da du fyller hele veivhuset med ekstremt eksplosiv gass. Får du et tilbakeslag gjennom innsugsporten kan du sitte igjen med et veivhus med full gjennomtrekk. Så reserver startgassen til 4T-motorer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
MegaTrondy Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Har kjøpt nye plugger nå. Får se om det hjelper. Ikke vits å bruke energi på gamle plugger om de virker eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Åpne dreneringsskruen i bunnen av forgasser og pump, kan du se at strømmen av bensin øker når du pumper har du en positiv indikator på at du får bensin frem til forgasser. Var pluggene rå ? Om du ikke tør å holde en og en plugg mens du drar i snora så kan du teipe de fast også dra i snore eller holde med en tang... Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Fant ikke dreneringsskrue på denne forgasseren. Det kommer bensin inn for det var fullt av bensin i sylinderen når jeg skrudde ut pluggene og dro til med pluggene ute. Byttet plugger nå. Fortsatt er motoren helt død. Virker som det er et el problem. Ble koblet opp ny dødmannsknapp for litt siden. Denne er parallell koblet med strøm tyver med den originale stopp knappen. Forsøkte å koble ut dødmannsbryteren, men det hjalp ikke. Snakket med et verksted og de sa jeg kunne prøve start gass, men det var også resultatløst. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Høres ut som du ikke har gnist. Følg ledningen fra stoppknappen på motoren og koble fra den enden som ikke er festet til jord. Den pleier å gå inn i en gummiplugg. Bruk WD40 eller 5-56 på pinnen som ledningen er festet til, vent til det har trengt inn, og dra ledningen forsiktig ut av pluggen. Da eliminerer du kortslutning i stoppknappen. Om den fremdeles er død er jeg redd du har en ødelagt CDI- enhet ( "hjernen" til den elektroniske tenningen ) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Hvor mye koster en ny cdi enhet og hvor kan jeg få tak i? Hvis jeg får start på motoren, hvordan stopper jeg den hvis jeg kobler fra stopp knappen? Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Koster noen hundrelapper brukt, eller ny fra skruvat : CDI ( regner med du har den som sitter under svinghjulet ?) Motoren kveler du ved å holde for åpningen på forgasseren, eller bruke primerpumpa gjentatte ganger Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Motoren stopper nok om du tar av bensinslangen, om ikke kjøper jeg gjerne motoren av deg.... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
MegaTrondy Svart 9.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 (redigert) Har feilsøkt litt til. Må få noen til å dra i snoren eller se på pluggene for meg, men på avstand så jeg ikke gnist. Koblet også fra stopp knappen uten at det hjalp. Prøvde også med litt start gass direkte inn i sylinderen før jeg skrudde på tennpluggen. Er helt dødt. Burde vel komme et smell eller noe til slutt med gass hvis det er gnist? Redigert 9.Juni.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Fikk hjelp til å sjekke pluggen nå. 0 gnist. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Sjekket du begge pluggene i begge plugghettene eller en plugg i en plugghette? Du må prøve å beskrive nøyaktig hva du gjør og hva du ser for å bedre kvaliteten på hjelpen du får. Hadde du bensin i en sylinder eller i begge? (har du bensin i dråpeform i sylinderne har du mer enn et elektrisk problem) Å bruke startgass når du ikke har gnist er unyttig. Å bruke startgass på en totaktsmotor ville jeg ikke gjort før alle andre muligheter er prøvd Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 (redigert) Jeg sjekket en og en plugg i en plugghette, men jeg sjekket begge pluggene hver for seg med begge plugg ledningene. Holdt de mot jord på motoren) og en gang uten jord). Jeg hadde ikke bensin i dråpe form. Det er finstøvet bensin som kommer når jeg drar til med pluggene ute. Kom fra begge sylindere. Jeg har koblet fra stopp knappen for å se om det er den eller dødmanns bryteren som skaper problemer, men det hadde ikke effekt. Ser imidlertid at det går en ledning med 3 ledere opp til samme sted stopp knapp ledningene kommer fra. Ser ut som om det har vært en knapp i front av motoren som er fjernet (hull). Kan dette ha vært en ekstra stoppknapp eller original dødmannsknapp? Kan det være denne som lager krøll? En leder er plombert, de to andre er ikke det. Kan ikke se noen skader og metall er ikke borti hverandre. Denne lednigen er ikke skjøtet noe sted, så jeg er litt skeptisk til å kappe den. Ser ut som om den går rett unde svinghjulet. Det samme gjør ledningen til stoppknappen jeg koblet ut, men den var skjøtet. Jeg brukte startgass for å finne ut om det var gnist siden det var vanskelig å stå foran motoren og dra i snoren og følge med pluggene bak på siden. Hadde det vært gnist ville gassen ha tent tenkte jeg. Redigert 9.Juni.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Høres ut som du ikke har gnist. Fare for at CDI'en din har tatt kvelden da. Hvis du har en boks som ligner på vedlagt bilde kan du enkelt bytte den selv. Ellers må du av med svinghjulet, og det krever avtrekker og en låsepal til å holde igjen svinghjulet når du skrur av mutteren Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 kontakten du nevner er trolig lanterneutgang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.