Ask Startet 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2017 Hei Eg lurar på å kjøpa ny radar, då det gamle har tatt kvelden. På ein seglbåt et jo lågt stramforbruk viktig, og det er fristande med ein breidbandsradar. Kva er skilnaden mellom 3 og 4G-radarane, anna enn at 4 G radarane har lengre rekkevidda? Dersom ein skal tru reklamen er 3 G-radarane "stor suksess... Den nye 3G har 30% større rekkevidde enn BR24, og enda bedre målgjenkjenning og separasjon. Med lengre rekkevidde er 3G radaren bedre enn pulsradar, både på korte og lange avstander inntil 10-12nm. I følje reklamen er 4G-radarane er: Lowrance Bredbåndsradar 4G - første radar med strålebredde justering revolusjonerende 4G bredbåndsradaren tilbyr alle funksjoner fra 3G radaren , pluss noen spektakulære ekstra funksjoner. 4G radaren har en imponerende 50% økning i rekkevidde og målseparering i forhold til 3G radaren. Maks rekkevidde er 16 - 20nm, og 4G er den første innebygde antenne med valg av horisontal strålebredde, og med smaleste strålevinkel på 2,6°, noe som tilsvarer det man oppnår på en digital 3,5 fots åpen radarantenne!" Sitater frå Mjosservice.no Er dette berre bullshit, eller er 3 og 4G-radarane så bra som reklamen vil ha det til? Er 3G-radarane meir enn gode nok? Er det einkvan som veit kva høgda over havet som blir brukt når rekkevidda blir oppgitt? (Elles så er det misvisande at rekkevidda blir oppgitt i "inntil" x nm." Minimumsrekkevidda burde heller vore oppgitt. Kan radarar koplast til nettbrett? Skjermane er dyre, og for meg vil det vera vesentleg rimelegare å bruka eit nettbrett i staden. Eg er takksam for alle synpunkt, og all deling av erfaring. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Hej Här är en variant från känt märke på Radar.Furuno radar Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Skal ikke prøve å besvare spørsmålet, men anbefaler lesning rundt broadband radar på Panbo. Må innrømme at den nye Quantum'en til Raymarine frister meg. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Jeg har hatt en BR24 og har nå en 3G i 38 fot motorbåt med fly. Kan bekrefte at radaren fungerer utmerket. Har ikke fått testet den i snødrev, men fungerer godt i regnvær. For meg er 10_12 nm rekkevidde mer enn nok. 4G kan vise 2 ulike zoomnivåer samtidig og ha bedre rekkevidde. Den kan også endre strålebredden. Det er vel forskjellen til 3G. På en flybridgebåt er det greit å kunne bruke radar uten å svi av hjerneceller når man befinner seg på terrassen. Stålingen er mikroskopisk i forhold til en ordinær pulsradar. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Har Lowrance 3G parret med samme fabrikat kartplotter. Kjører delt skjerm. Veldig fornøyd. Desverre ikke erfaring med radarbilde til pad. Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Kjellg Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Fantino skrev for 4 timer siden: Skal ikke prøve å besvare spørsmålet, men anbefaler lesning rundt broadband radar på Panbo. Må innrømme at den nye Quantum'en til Raymarine frister meg. Kjøpte quantum i fjor og er storfornøyd :) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Forskjellen på 3G og 4G er som tidligere skrevet ca 30% lengre rekkevidde, men viktigere er at 4G med nyere Simrad skjermer kan kjøres med 2 uavhengige ranger samtidig, den største fordelen er beam sharpening som ved avansert digital signalbehandling reduserer den horisontale strålebredden fra 5, 2 grader, dette tilsvarer strålebredden på en 3,5' fots åpen radar antenne. Beam sharpening kan slås av eller reguleres i 3 trinn, jeg bruker alltid det kraftigste nivået. Under har jeg inkludert en post jeg har gjort på THT forum A few screen shots from the 4G from the Baltic Sea, I could track the ship to 36km (22 miles) and it was lost because I went behind an island. Ship: Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 (redigert) Du vil trenge en MFD for å vise 3G and 4G på et nettbrett. NSS7 Evo2 med WiFi-1 adapter eller GO7 XSE med integrert WiFi er de billigste alternativene. Redigert 7.Juni.2017 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Hei Takk for alle svar. Abbor. Det er fint om du kan forklara svaret ditt nærare. Eg er idiot på data. Kva er ein MFD? Kva kostar herlegheita? Ask Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 (redigert) MFD - Multi Function Display, på norsk multifunksjonskjerm (en skjerm som er kartplotter, men som også kan vise radar og ekkolodd) https://www.mjosservice.no/produkt/simrad/kombimaskiner/simrad-nss-7-evo2 Skulle ha stått GO9 XSE og ikke GO7 i posten min lenger opp, bare 9" utgaven støtter radar. https://seatronic.no/simrad-go9-xse-9 NSS Evo2 trenger også WiFi-1 aksesspunkt https://mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/tilbehor-for-hds-serien/gofree/gofree-wifi-modul Redigert 7.Juni.2017 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Vill du i tillegg kunne kjøre MARPA (eller chartoverlay) så kreves det en god headingsensor. med MARPAn kan du få ut vektorer kurs / fart ...CPA /TCPA på båter som savner AIS (har du AIS sen tidl, så leggs AIS vektorn ut på radarskjermen automatisk uten att du kjør MARPA) MARPA= Mini-automatic radar plotting aid CPA (closest point of approach) TCPA (time of closest point of approach) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Artekno Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Furuno har en enkel radar som kan kjøres på en pad (muligens ikke iPad. Sjekk!!). Du får da en "dårligere" radar til samme pris som en knallbra (hvis du hadde hatt en plotter/mfd fra før...) -Men litt rar prioritering, syns jeg... Radar før en god plotter/mfd? Selv har jeg en nyere Raymarine kartplotter, så det neste blir vel en Quantum Chirp, som kan vises via wifi på plotteren. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Gunga Din Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Ønsker man ett billigopplegg.....så kan man faktisk kjøre 3G/4G radarantennen direkte mot PC med gratisprogrammet OpenCPN og en plugin Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Med slik NSS løsning som abbor skriv om, må då kartplotter/radarskjerm(MFD) være påslått + wifi + padda ? Då vil vel straum forbrukast av 3 enheter + antenna ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dante Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Jeg ville helt klart vurdert Quantum radaren fra Raymarine. Fungerer utrolig bra - bruker lite strøm også. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Sjeldenutpå skrev for 6 timer siden: Med slik NSS løsning som abbor skriv om, må då kartplotter/radarskjerm(MFD) være påslått + wifi + padda ? Då vil vel straum forbrukast av 3 enheter + antenna ? Måten det virker på er at signalene som går til skjermen på MFD blir MPEG kodet og sendt til nettbrettet via WiFi, så ja MFD må være på og vise akkurat det samme som en ønsker å se på nettbrettet. Hvis en bare skal se på nettbrettet så kan skjermen på MFD dimmes helt ned og da er strømtrekk minimalt, mindre enn 200 mA tror jeg, skal sjekke når jeg kommer hjem. 3G radaren bruker et par Watt mindre enn 4G så her er det litt strøm å spare. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 dante skrev for 5 timer siden: Jeg ville helt klart vurdert Quantum radaren fra Raymarine. Fungerer utrolig bra - bruker lite strøm også. Quantum er mest sammenlignbar med 3G radaren, begge mangler dual range, high speed mode (48 omdreininger per minutt) og beam sharpening sammenlignet med 4G. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Hei Takk for alle svar. Me har ein katamaran med dekksalong. Dvs. ein relativt "tørr" båt. Av kart brukar me C-map på ein laptop, og papirkart til planlegging og reserve. Dette har funka fint mange år. Me har òg ein separat radar, men den har tatt kvelden. Radar blir jo ikkje mykje brukt, men er svært kjekk å ha i skodda. Eg tenkjer difor litt økonomi her. Eg likar òg tanken på å ha separate system. Eg synest òg skjermar til 10 000+ er overprisa. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 3G har highspeed mode (36rpm). Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Artekno skrev for 13 timer siden: Furuno har en enkel radar som kan kjøres på en pad (muligens ikke iPad. Sjekk!!). Du får da en "dårligere" radar til samme pris som en knallbra (hvis du hadde hatt en plotter/mfd fra før...) -Men litt rar prioritering, syns jeg... Radar før en god plotter/mfd? Selv har jeg en nyere Raymarine kartplotter, så det neste blir vel en Quantum Chirp, som kan vises via wifi på plotteren. https://www.sercoshop.no/produkt/furunoshop-no/radar-1/furuno-drs4w Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Kva type radar som har tatt kveld ? Finnes brukte antenner innimellom Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fantino Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Du kan sjekke ut OpenCPN som nå har støtte for ein del radarar. Då treng du i så fall berre antenna. Panbo har skrive om dette også: http://www.panbo.com/archives/2013/01/radar_on_your_pc_laptop_or_tablet.html (i dette høvet på norsk mål, må trene litt av og til) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 36 rpm er medium speed på 4G, high er 48 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Ser på en annonse på finn.no at Simrad 3G radar passer til: Sitat Radaren er tilgjengelig for følgende modeller:SIMRAD NSS Evo2 / Evo3 B&G ZEUS2 / ZEUS3SIMRAD GO9 XSE / B&G VULCAN 9 FS Vet du Abbor om det vil si at denne modellen ikke kan brukes sammen med "den gamle NSS7" som jeg har? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Både 3G og 4G kan brukes med første utgave av NSS. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.