NOR_Gandsfjord Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Har du seilbåt og føler trang til å gi litt gass et stykke utpå? Her er en liten rapport jeg har skrevet fra Shetland Race 2005 Arrangørene ønsker flere påmeldte, så vurder om ikke dette kunne være noe for deg til neste år Arrangørens websider Quote S/Y Surprise Link to post
Gunga Din Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Hej Surprise! takk för fin berättelse o fina bilder! ser att en del har Trysail satt vid kaj, har ni krav om trysail ?? Quote S/Y Gunga Din Link to post
NOR_Gandsfjord Posted July 15, 2005 Author Share Posted July 15, 2005 Hei igjen Fortsatte seilferien på direkten etter Shetland Race, har ikke sett et internett på et par uker :-) Ja, det er krav om tryseil, stormfokk, flåte, nødstyring etc. Regattaen er definert som ORC kategori 2. Sikkerhetsbestemmelsene finnes f.eks hos seilforbundet. Om nødstyring betyr reserve rorkult, så virker ikke det så overvettes bra. Både ifjor og iår var det to båter som knakk roret. Tvers av. Strygebolten (fra Hommersåk) knakk roret på vei tilbake i årets utgave. Rorstamme og alt forsvant til bunns. De hadde strabasiøse 7 timer før kystvakten dukket opp. Tiltakene var (iflg skipperen): Motorens kjølevann fra kjølsvinet, to pumper + mann med bøtte. Da fløt det såvidt. For å tette hullet etter den manglende rorstokken hadde de brukt byggeskum i gjennomføringen, og skummet nedenfra og opp. En av regattadeltakerne stod bi inntil kystvakten dukket opp. Har forøvrig oppdatert rapporten med noen ekstra bilder fra andre i vårt mannskap. Særlig det med Oseberg i tåke er knalltøft synes jeg. Quote S/Y Surprise Link to post
Bitteliten Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Utrolig bra reportasje. Nå fikk jeg skikkelig lyst til å bytte til seilbåt igjen. Gratulerer med bra resultater også! Quote Link to post
NOR_Gandsfjord Posted July 16, 2005 Author Share Posted July 16, 2005 Takk for fin tilbakemelding. Har også lagt en liten videosnutt fra etappen Lerwick - Bergen. Tatt ca 0400 om morgenen. Vind ca 14 m/s. Apparent vindvinkel ca 120 grader. Fart i denne surfen ble en 12-13 knop. Rekorden var på over 19 knop Se hvordan vannet blir kastet til hver side fra baugen... Video, AVI, ca 6 MB Quote S/Y Surprise Link to post
Blanco Posted July 18, 2005 Share Posted July 18, 2005 Gøy. Junior var med, og halveis lå de an til ny rekord på 17 timer. Men så mistet de spinnakeren. Jeg har vært over tre ganger, og skulle gjerne vært med denne gangen også. Quote Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Code0 Posted December 30, 2023 Share Posted December 30, 2023 @NOR_Gandsfjord hei, jeg vurderer Shetland race til sommeren. Linken virker ikke, kan du legge ut på nytt?Eventuelle andre som har nedskrevet erfaringer fra Shetland race kan gjerne også bidra. Jeg har tidligere lovet meg selv å aldri mer seile regatta på havet, men aldri si aldri. På havet liker jeg å reve i tide, ikke bytte til mindre spinnaker… Quote Link to post
Bjørkski Posted December 30, 2023 Share Posted December 30, 2023 Hei, Der ligger flere videoer på YT, men dem har du kanskje sett allerede. Selv har jeg seilt 8 shetlandrace, 6 doublehanded og 2 solo. Der er stor forskjell på å seile fullcrew og doublhanded, og kanskje enda større forskjell på doublehanded og solo. Så erfaringene blir også forskjellig. Tenker du å seile fullcrew eller DH? Hva tenker du spesielt å høre andres erfaring fra (vær, routing, mat, vakter)? mvh Bjørkski Quote Link to post
Code0 Posted December 30, 2023 Share Posted December 30, 2023 Bjørkski skrev for 1 time siden: Tenker du å seile fullcrew eller DH? Hva tenker du spesielt å høre andres erfaring fra (vær, routing, mat, vakter)? Det vil være full crew, jeg blir med ombord på en båt. Tenker på hvilket vær folk har opplevd, antar der er variabelt, og stor sjanse for motvind. Og skifter folk kartbrikke halvveis ( og jeg syns det er pussig det ikke er AIS på plattformene). Jeg får søke på YT, har ikke søkt der. Quote Link to post
Bjørkski Posted December 30, 2023 Share Posted December 30, 2023 Værmessig er det ofte NV eller SØ, og kulling en av veiene er mer reglen enn unntaket. Nordsjøen er også kjent for sine krappe bølger, lidt avhengig av vindretning merker man tydelig når man kommer inn på Shetlands/Pobiebanken (når man seiler til Shetland og kommer inn til Lerwick fra nord). På Windfinder på du finne historiske værdata for de største plattformene i Nordsjøen (og andre steder). Når det gjelder kart er de fleste elektroniske kart for Norge inkludert Shetland, så man slipper å skifte. Jeg seilte i sommer til Skottland, og måtte skifte underveis, men min plotter har to porte til kart, så problemet var minimalt. Jeg mener at flere av plattformene er å regne for "faste" installasjoner, og har derfor ikke har AIS. De er derimot godt opplyste, så sjansen for å overse dem er minimal. Bjørkski Quote Link to post
Recommended Posts