Raymond Romsdal Startet 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2017 Lurer litt på om det er noe feil med styringen på båten, kan snurre rattet uendelig. drev stopper seff. på fult utslag.. dette gir ikke motstand i ratt.. så ingen måte å vite om man har fult utslag. tipper det er 4-5tørn fra full styrbord til full babord.. Dette har lagd litt krøll for me i stressede situasjoner, noe jeg prøver å unngå :D men, stadig dukker opp i :D Er det flere med likt oppsett? Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 ingen med erfaring innen dette? har vært ombord i et par andre båten og dær stopper rattet når full sving er imål.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Skal ikke være sånn. Første sjekk bør være oljenivå på rattpumpa og etterfylling samt lufting om nødvendig. Har du flere styreposisjoner? Autopilot? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
oechri Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Kan høres ut som luft i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Ja, dette har jeg opplevd selv. Enten litt for lite olje, eller luft i systemet. Hvis båten er som i signaturen din så har du jo kun 1 posisjon og forholde deg til. Åpne skruen som sitter i overkant av plastikken som dekker stammen av rattet ditt. Fyll på med hydraulikkolje (Dexron II/DexronIII) til det er helt opp til gjengene. Lukk igjen. Uten å starte så snurrer du rattet frem og tilbake en rekke ganger. Så lukker du opp skruen igjen, og ser på nivået. Har det sunket så fyller du opp til gjengene igjen. Gjenta prosedyre til nivået ikke synker mer. Du vil nå kjenne "stoppen" på fult drevutslag bedre og bedre. Så starter du opp slik at servo assisterer, og så snurrer du frem og tilbake på nytt. Etter en del runder frem og tilbake så stopper du maskinen og sjekker nivået igjen. Etterfyll til gjengene igjen ved behov. Dersom dette ikke hjelper har du en lekkasje i systemet. Nå vet ikke jeg årsmodell på motor, men Volvo D serie har jo styresylinder på utsiden av båten og her er slangene på eldre modeller kjent for å begynne å legge pga tæring. Da må båten opp og slange/styresylinder sjekkes. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Brigg Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Vær obs på at oljetype varierer mellom de ulike fabrikatene av styresystemer. I forrige innlegg anbefales olje av type dexron II/III. Dette er en atf-olje. Andre systemer skal ha Iso-hydraulikkolje med en bestemt viskositet. Så, les instruksjonene for din styring slik at du er sikker på at du får riktig olje. Det har forøvrig vært en rekke andre tråder om styreoljer på forumet her den siste tiden. Mye interessant info i disse. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.