Jump to content

Hydraulisk ratt og servopumpe AD41 og 290DP Ratt kan snurres uendelig


Raymond Romsdal

Recommended Posts

Lurer litt på om det er noe feil med styringen på båten, kan snurre rattet uendelig.

drev stopper seff. på fult utslag.. dette gir ikke motstand i ratt.. så ingen måte å vite

om man har fult utslag.  tipper det er 4-5tørn fra full styrbord til full babord.. 

 

Dette har lagd litt krøll for me i stressede situasjoner, noe jeg prøver å unngå :D men, 

stadig dukker opp i :D 

 

Er det flere med likt oppsett? 

Link to post

Skal ikke være sånn. Første sjekk bør være oljenivå på rattpumpa og etterfylling samt lufting om nødvendig. 

 

Har du flere styreposisjoner? Autopilot?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja, dette har jeg opplevd selv. Enten litt for lite olje, eller luft i systemet. Hvis båten er som i signaturen din så har du jo kun 1 posisjon og forholde deg til.

Åpne skruen som sitter i overkant av plastikken som dekker stammen av rattet ditt. Fyll på med hydraulikkolje (Dexron II/DexronIII) til det er helt opp til gjengene.

Lukk igjen. Uten å starte så snurrer du rattet frem og tilbake en rekke ganger. Så lukker du opp skruen igjen, og ser på nivået. Har det sunket så fyller du opp til gjengene igjen. Gjenta prosedyre til nivået ikke synker mer. Du vil nå kjenne "stoppen" på fult drevutslag bedre og bedre.

 

Så starter du opp slik at servo assisterer, og så snurrer du frem og tilbake på nytt. Etter en del runder frem og tilbake så stopper du maskinen og sjekker nivået igjen. Etterfyll til gjengene igjen ved behov. 

 

Dersom dette ikke hjelper har du en lekkasje i systemet. Nå vet ikke jeg årsmodell på motor, men Volvo D serie har jo styresylinder på utsiden av båten og her er slangene på eldre modeller kjent for å begynne å legge pga tæring. Da må båten opp og slange/styresylinder sjekkes.

 

/Chaos 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Vær obs på at oljetype varierer mellom de ulike fabrikatene av styresystemer. I forrige innlegg anbefales olje av type dexron II/III. Dette er en atf-olje. Andre systemer skal ha Iso-hydraulikkolje med en bestemt viskositet. 

 

Så, les instruksjonene for din styring slik at du er sikker på at du får riktig olje. 

 

Det har forøvrig vært en rekke andre tråder om styreoljer på forumet her den siste tiden. Mye interessant info i disse. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...