Jump to content

Billigere med båt enn bil?

skips gutten

Recommended Posts

Jeg har planer om å få skaffet meg trebåt og håper å ha den på vannet på denne tiden av året neste år. Nå driver jeg å leser i bøker om både trebåt og båtførerprøven. Greit å ha kunnskap om båten man eier, I tillegg har jeg en far som har hatt trebåt siden han var ung. Men jeg er jo ikke den personen med mest penger på konto, så for å få råd til ha båt så må jeg ofre noe, Å det blir det bilen. Jeg elsker å kjøre bil, men elsker enda mer båt/skip og sjøen, Så da er ikke valget så vanskelig. Her jeg bor greier man seg ganske fint uten bil.

Men er det billigere med båt enn bil? det kommer jo ann på både bilen og båten. Jeg har en volvo 2000 mod og betaler rundt 13,716 kr i året. (Da regnet jeg med forsikring, årsavgift og bompenger) Itillegg kommer bensin, og etter hvert nye dekk osv. Ja dere vet åssen det er. Men hva ligger sånn ca. årspris for en trebåt i året? vil jeg spare litt der? 

Edited by skips gutten (see edit history)

Du sier lite om hva slags båt du tenker på og hva du har tenkt å bruke båten til. Det er jo litt forskjell på å ha en båt for kveldsturer, helgeturer eller å dra på flere ukers ferie med familien. Så litt mer info, så er det lettere å gi deg råd og tips.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

hvor lang er en fisk.. 

Nei, dette blir vell vanskelig å si noe på uten å vite mer om hvilken båt,motorisering osv det er snakk om.. 

Snekke med aksling så er det ikke snakk om mange liter olje osv. som skal byttes i året.. dog eldre motor

muligens og det som medfølger der..  

forsikring betaler jeg 6000 i året for kasko for min plastbåt på 33fot..  dette kan du nokk få ned endel.. vil tippe mellom 2-6000?

båtplass kan jo fort bli dyrt om du ikke har tilgang til billig/gratis plass :) betaler 14900,- i året for 4m plass i sandefjord.. 

bunnstoff,lakk og puss går det nokk og med noen lapper i året.. veldig vanskelig å si.. som Lars sier.. 

Begge deler er vell uforholdsmessig dyrt, men jeg kjenner meg igjen, prioriterte også båt fremfor bil når jeg var ung, grunnet lidenskap til sjøen. Bil var for dyrt å eie. I dag betaler jeg ca 35.000kr året for å eie en 22 fots DC. Det er før bruk, båtplass, opplag, service og forsikring. Men med litt egeninnsats og rimeligere båt trenger ikke båtholdet bli så voldsomt dyrt. Å sett bil og båt opp mot hverandre med tanke på kostnader blir vanskelig, helt avhengig av båten og bilen, flaks/uflaks spiller vel også inn her...

Og skal du som vi (med Saga27 plastsnekke) dra på 7 ukers båtferie og kun ligge i gjestehavner, kommer det fort en utgift til havneleie på 10 - 15000. Ligger du i uthavner, eller som de sier mye bedre her i Sverige naturhavner, slipper en denne utgiften.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har jo tenkt på tresnekke sånn rundt 24 fot med overbygg sånn at det mulig for overnatting. Jeg kommer vel ikke til å legge til på så mange gjestehavner, vi for se. men holmer og diverse. Også dagsturer da med fisking. Det er det jeg har tenkt til.

det er helt avhengi hvilken båt eller bil du driver med.. en dyr samlerbil kan jo være veldig dyr i innkjøp og dyr og drife/vedlikeholde!! det samme med en båt, men det motsatte kan og være tilfelle både med båt og bil! kommer helt an på!  men som regel koster det en del å være entusiast og ha en dedikert hobby!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja, men nå vet vi at bilen er en Volvo 2000 model (ikke en dyr samlerbil), og så vet vi at båten er en 24 fots tresnekke. Vi vet til og med at bilen koster 13716 kroner i året i faste utgifter.

Jeg har en 21 fots trebåt fra 1950-tallet, med en Volvo Penta bensinmotor (toppfart ca 20 knop). For den betaler jeg 888 kroner/år for full kaskoforsikring (det er nok billigere for en snekke med liten motor og lav fart). I tillegg betaler jeg 6000 kr for kaiplass (Bergen) om sommeren og 3000 kr for vinterplass på land. Det blir 9888 kr/år til sammen. Så kommer, lik som med bilen, alle de andre utgiftene til drift, vedlikehold osv - men av egen erfaring er ikke disse utgiftene (på en tresnekke) i nærheten av det de er på en 17 år gammel bil.  Vanlig årlig vedlikehold på min trebåt/motor pleier å være 3-4000 kr/år.

Jeg tror jeg skal være såpass freidig og tippe at, JA - det er billigere med en 24 fots tresnekke enn en 2000 model Volvo.

Min erfaring er at en noe tilårskommen bil som kjøres ca 12.000 km i året koster et sted mellom 30 og 40.000 pr år når man summerer rubbel og bit av kostnader. Da er evnt verditap ikke medregnet, og det legges til grunn at det aller meste av vedlikehold skjer i egen garasje. 

Jeg har ikke erfaring med drift og vedlikehold av trebåter, men om båten skal brukes regelmessig gjennom hele sesongen tror jeg ikke at man kommer fra det med noe særlig lavere kostnader enn bilen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP