Jump to content

Montere inn nytt grovfilter/vannutskiller, noe man må tenke på?

Joltus

Recommended Posts

Skal montere inn nytt grovfilter/vannutskiller mellom tank og motor. Blir bare å splitte slangen og sette filteret imellom. 

Er det noen spesielle ting eg må ta hensyn til og tenke på i denne forbindelsen? Luft i systemet osv?

Skal sette inn et parker racor filter av denne typen:

https://www.google.no/search?q=parker+racor+snapp&tbm=isch&imgil=O9jRhkHgoxUJqM%3A%3Bu5n7qhozsmTpZM%3Bhttp%253A%252F%252Fph.parker.com%252Fus%252Fen%252Fsnapp-disposable-fuel-filter-water-separator-racor%252F23299-02&source=iu&pf=m&fir=O9jRhkHgoxUJqM%3A%2Cu5n7qhozsmTpZM%2C_&usg=__dhVpLiSXHZNZGJu_hV6lYfo2IAU%3D&biw=1625&bih=807&dpr=1.13&ved=0ahUKEwjgnsuwvKzUAhXLB5oKHXaIDdIQyjcIWQ&ei=alQ4WeDBEcuP6AT2kLaQDQ#imgrc=O9jRhkHgoxUJqM:

Det er lurt å montere en enkel kuleventil foran filteret. Da kan du enkelt stenge når du skal skifte filter innsats etc. Det blir sannsynligvis luft i systemet så du må nok lufte etter jobben. 

Plastskål er pr definisjon ikke lov i motorrom. Da må du ha metallskål. Jeg har et racor og det henger ganske høyt. For luftingen sin del så kunne det hengt lavere slik at filteret ble fylt opp automatisk. Nå bruker jeg en flaske for å fylle opp etter filterskifte. Mulig du kan løse det med en pumpe. 

Har ikke motorrom. 

Tror eg har greie muligheter til å montere filteret så lavt at det fylles. I tillegg følger det med en liten slange for å fylle fra det gamle til det nye filteret på disse. Tar jo bort hele greia under bytte. Kobler fra hurtigkoblingene og null bruk av verktøy. 

Edited by Joltus (see edit history)
sigdy skrev for 9 timer siden:

Det er lurt å montere en enkel kuleventil foran filteret. Da kan du enkelt stenge når du skal skifte filter innsats etc. Det blir sannsynligvis luft i systemet så du må nok lufte etter jobben. 

God ide. Nå er ikke dette et problem med dette filteret siden det er tilkoblinger og man løfter ut hele greia ved bytte. Det betyr at eg løfter det s høyt at det ikke vil renne noe ut. 

Bare å klippe av og sette på ja:)

Må lufte, så tips her er å skifte dieselfilter i samme slengen, så er det gjort..

Og kanskje bytte drivstoffslange? 

Tips 3, ang. kuleventil, ville satt denne på eller så nærme tanken som mulig:)

Her er hvordan jeg har mitt:

IMG_0040.JPG

Det er til utenbordsmotor, bensin.

Filtrene på.motor ble byttet i vår så det får holde. 

Må se litt på hvor eg kan plassere en evt. Ventil. Er knot å komme til baki der... 

Funderer litt på åssen eg lufter.....? 

Edited by Joltus (see edit history)
  • 2 months later...