Decco Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Hei. Har vært ivrig titter på formet over lengre tid, men nå var tiden inne for å komme med er spørsmål ? Jeg har da en flott eldre Albin ballad men har kun Genoa III som forseil, og det er litt lite mtp at båten er underigget ved lite vind. Har sett det finnes en brukt sjappe på vestkysten i USA som omsetter brukte seil. Noen som vet om noe i Norge eller Europa? Er ute etter Genoa I og til tur bruk. Siden det er min første sesong med seilbåt så tenker jeg å få prøvd det ut før jeg eventuelt investerer i dyre seil. Mitt hovedseil er fra 2015 så det holder lenge . Setter pris på svar eller pekepinn hvor jeg kan lete videre. Har vært innom finn og blocket. Link to post
Frehau Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Stadig vekk noe på finn. Lagre et søk på det, så får du varsel? www.leahnis.net Link to post
NovaMan Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Hva med å kontakte Svenske Ballad-klubben? Vil tro at disse vet hvordan markedet for brukte seil er.http://balladklubben.se/ Link to post
Decco Posted June 8, 2017 Author Share Posted June 8, 2017 så klart, det tenkte jeg ikke på i farta :D Link to post
Guest Avmønstret# Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 (edited) Det jeg drømmer om er en "seilkalkulator" som viser hvilke andre båter som har tilsvarende seil/rigg som ens egen. Altså hvilke båter som har seil som går om hverandre. Med fokka så har en jo mer slingringsmon, men storseilet blir temmelig "låst". Om du ser på riggmål og finner noen vanlige båter som har noe nær samme mål på genoa så har du det bak øret når du kikker rundt. Da kan du på en måte leite etter genua til mange ulike båter, ikke bare Balladen din. -- Andre plasser å legge inn automatisk søk er blocket.se, forsåvidt ebay også. Og også lurke litt på ulike forum og sider relatert til seilbåt. Husker ikke i farta om hamnen.se har "kjøp og salg" vil nesten tro det. Edited June 8, 2017 by Avmønstret# (see edit history) Link to post
Decco Posted June 9, 2017 Author Share Posted June 9, 2017 Vil tro det finnes opp til flere steder med noen brukte seil til salgs. Bare finne et som passer på furlex'n min så blir alt så bra. I nød kan jeg jo bare bestille fra USA, men blir fort unødvendig dyrt og lang tid å vente. Satser på å finne noe i skandinavia ihvertfall. Link to post
Decco Posted June 10, 2017 Author Share Posted June 10, 2017 Men på denne siden http://l-36.com/find_used_sails.php?menu=3 så finnes det en slags kalkulator eller skrive inn mål manuelt for å finne seil. Link to post
Guest Avmønstret# Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Og selvfølgelig FB gruppa for seil- og seilutstyr, men den er du vel inne på allerede tipper jeg. Stor trafikk der og folk som legger ut forespørsler ser ut til å få napp relativt ofte også. Link to post
Recommended Posts