Jump to content

GH11 Deluxe, små sprekker, vann i dobbeltbunn.

Marilius

Recommended Posts

Hei, jeg har kjøpt meg en GH 11 Deluxe som har en del små sprikker i seg. De ser ikke så seriøse ut men dobbel bunnen på båten fyller seg ganske ofte seg opp. Den var ganske mye vann der for en uke siden da jeg tømte den. Kan det vere desse små sprekkene som lekker vann ned der? 

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Sprikker i båten". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit.

Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

PS: Båten er lagd av Glassfiber! :)

Første du bør sjekke er om vannet i dobbeltbunnen er ferskt eller salt. Uten bilde er det umulig å si noe konkret, men generelt så om det kun er krakelering i gelcoat så er det neppe der det lekker.

Typisk lekkasjested på joller er under fenderlist, men vet ikke om dette gjelder GH11. Og skruehull, feste av styrekonsoll.

Om det er salt så er det nesten garantert i bunnpluggen det kommer inn. Har opplevd dette med flere GH14 båter, og har tatt ut og satt inn med tetningsstoff på nytt.Da har problemet løst seg.

Paradoks med bunnplugg. Settes inn for å kunne drenere et rom som egentlig ikke skal inneholde vann. Og så er det denne pluggen som forårsaker lekkasje.

At det ikke er mulig å sjekke mens båten er på vannet gjør ikke "oppfinnelsen" bedre.

Sett heller inn en inspeksjonsluke i dørken, akter, rett over dypeste punkt. Da kan man sjekke med båten på vannet. En dekksforskruvning fungerer fint til dette, kutt vekk delen under gjengene.

Skulle det ha kommet inn vann så kan det fjernes med en pumpe.

OBS: ikke for båter med skum i bunnen...